معرفی کانسپت الکتریکی بامو iX3 در نمایشگاه پکن، آغازگر عصری جدید
بامو تاکنون خودروهای الکتریکی خود را بهصورت مجزا و جدا از محصولات اصلی خود تولید کرده است اما حالا با معرفی کانسپت الکتریکی iX3 برای اولین بار قوای محرکهٔ الکتریکی به یکی از محصولات معمولی بامو راه پیدا کرده است. iX3 که رسماً در نمایشگاه پکن رونمایی شده است، نسخهای تمام الکتریکی از کراساوور کامپکت X3 است. هرچند این خودرو فعلاً بهعنوان یک کانسپت معرفی شده است اما پیشنمایشی از نسخهای تولیدی است که در آینده معرفی خواهد شد.
همانطور که گفته شد، این کانسپت بر اساس نسل سوم X3 ساخته شده که برای اولین بار در تابستان گذشته معرفی شد اما با اعمال تغییراتی، iX3 در ظاهر از برادر درونسوزش متمایز شده است. یکی از ویژگیهای ظاهری منحصربهفرد این کراساوور تمام الکتریکی، تریم آبیرنگ در قسمتهای مختلف بدنهٔ آن شامل جلوپنجره، رکابهای جانبی و دیفیوزر است. همچنین رینگهای خودرو نیز متفاوت بوده و بهصورت آئرودینامیک طراحی شدهاند درحالیکه بدنه هم با رنگ نقرهای مات رنگآمیزی شده است.
علاوه بر این، با توجه به اینکه در iX3 پیشرانهٔ درونسوز X3 با نمونهای الکتریکی جایگزین شده است، تمامی ورودیهای هوای خودرو مسدود شدهاند تا جایی که حتی جلوپنجره هم بسته است اما فریم آن با تغییر شکل همچنان باقیمانده است. همواره در طول تاریخ بامو جلوپنجرهٔ کلیوی شکل دوتایی مجزا، نماد و امضای محصولات این برند آلمانی بوده است اما حالا این جلوپنجره در iX3 به هم متصل شده است و به همین دلیل تا حدودی انسان را به یاد جلوپنجرهٔ پوزهٔ ببر کیا میاندازد که این ممکن است برای طرفداران بامو خوشایند نباشد. البته قبلاً این فرم جلوپنجره در کانسپت i Vision Dynamics هم ارائه شده بود.
iX3 به نسل پنجم قوای محرکۀ الکتریکی بامو مجهز شده که در اینجا 270 اسب بخار قدرت تولید میکند. این نیرو از مدل بنزینی X3 30i و همینطور نمونهٔ دیزلی X3 30d بیشتر است اما پایینتر از مدل M40i قرار میگیرد. همچنین به لطف یک پکیج باطری لیتیوم یون بزرگ با ظرفیت 70 کیلووات ساعت، به گفتهٔ بامو این کراساوور الکتریکی میتواند با یکبار شارژ باطریهایش تا 400 کیلومتر را طی کند. این در حالی است که با استفاده از شارژرهای سریع 150 کیلوواتی میتوان باطریها را ظرف تنها 30 دقیقه بهطور کامل شارژ کرد.
بامو قبلاً تأیید کرده است که نسخهٔ تولیدی کانسپت iX3 را از طریق جوینت ونچر با برلیانس در چین به تولید خواهد رساند اما فعلاً هیچ صحبتی از عرضهٔ این خودرو در دیگر بازارها مطرح نشده است. بااینحال فراتر از این مدل میتوان انتظار داشت که بامو همین رویکرد را در دیگر محصولات اصلی خود هم اعمال کند. بدین ترتیب این محصولات شکاف بین مدلهای پلاگینهیبریدی iPerformance و مدلهای الکتریکی اختصاصی مثل i3 و i8 را پُر خواهند کرد.