مقایسه شتابگیری بامو X5 M50D و بنتلی بنتایگای دیزلی
تنها بزرگ و لوکس بودن برای رقابت در کلاس شاسی بلندهای لوکس کافی نیست. گذشت آن روزهایی که طراحی و دینامیک سواری اولویت زیادی برای مشتریان نداشتند! هماکنون بامو X5 و بنتلی بنتایگا مثالهای عالی از آنچه یک شاسیبلند لوکس مدرن و موفق باید باشد هستند.
در واقع این دو خودرو هیچ وجه اشتراکی ندارند. X5 یک کراس اوور سنتی قدبلند از سوی BMW است که هماکنون سن حدود 20 ساله دارد. بنتایگا اولین شاسیبلند تاریخ بنتلی بوده و اولین محصول تاریخ این برند است که پیشرانه دیزلی استفاده میکند. آیا این موضوع خوب است؟ خب بیایید بنتایگای دیزلی را با بامو X5 M50d سه توربوشارژری مقایسه کنیم.
نتایج به دست آمده سورپرایز کننده نیستند. در مقایسه شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت، این دو شاسیبلند بزرگ عملکرد بسیار نزدیکی داشته اما قدبلند بریتانیایی است که در حدود 20 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر در ساعت میرسد که 4 ثانیه سریعتر از BMW است. در مصاف حداکثر سرعت بازهم بنتایگا با سرعت 270 کیلومتر در ساعت برنده میشود. سقف سرعت X5 M50D برابر با 250 کیلومتر در ساعت است.
مزیتهای سرعت بنتلی بنتایگا را به سادگی میتوان توضیح داد. زیر کاپوت این دو خودرو پیشرانههای دیزلی کاملاً متفاوتی قرار گرفتهاند. بنتایگا از پیشرانه مشترک با آئودی SQ7 که از نوع 8 سیلندر 4 لیتری با قدرت 435 اسب بخار و گشتاور 900 نیوتون متر است استفاده میکند. بامو X5 از پیشرانه بسیار کوچکتر 6 سیلندر 3 لیتری با خروجی 381 اسب بخار و گشتاور 739 نیوتون متر سود میبرد.
ما اینجا نمیخواهیم قضاوت کنیم اما آیا فروش یک شاسیبلند لوکس با پیشرانه دیزلی حدود 400 اسب بخاری توجیهپذیر است؟ خب بازار دراینباره تصمیم میگیرد اما بدانید که بنتایگای دیزلی 26900 پوند ارزانتر از نسخه 12 سیلندر میباشد. با این مبلغ میتوانید دو دستگاه فولکسواگن جتا بخرید. حالا چطور، توجیهپذیر است؟!