راهبرد متفاوت بامو نسبت به تسلا
این خودروساز آلمانی برنامههای مفصلی برای عرضه ناوگانی از خودروهای الکتریکی در سالهای آینده دارد. باور بر این است یکی از کلیدیترین فاکتورها برای موفقیت استفاده بیشتر از نیروی انسانی بجای تمرکز روی اتوماسیون است. ایلان ماسک با این کار راه را اشتباه رفته است.
مدیر شبکه تولید بامو آقای اولیور زیپسه در خلال کنفرانس سالانه BMW به بلومبرگ گفته که اهمیت کارکنان شرکت را نمیتوان نادیده گرفت.
او گفته است:
تولید خودروها در یک سیکل 60 ثانیهای یک فاکتور تعیین کننده است. اتوماتیک کردن کامل فرایند تولید هدف ما نیست زیرا انسان با آن شخصیت منحصربهفرد خود انعطافپذیری شکستناپذیری دارد.
تولید موفقیتآمیز خودرویی همچون مدل 3 با هدف قرار دادن بازار خودروهای الکتریکی ارزانقیمت سختتر از همیشه شده است.
زیپسه دراینباره گفته است:
شاید راه گریز بیشتری در کلاس خودروهای لوکس بالاتر از 100 هزار یورو وجود داشته باشد اما به زودی که وارد کلاسهای ارزانتری همچون سری 3 یا حتی سری 5 شوید خواهید فهمید کنترل کردن هزینه یک کار سخت است. شما در این مرحله نمیتوانید ناکارآمد باشید.
بامو میخواهد تا سال 2025 تعداد 12 خودروی الکتریکی شده معرفی کند و آغاز کننده این راه مینی تمام الکتریکی است که سال آینده از راه میرسد. اندکی بعدتر مدل جدید iX3 تولید شده و سپس سدان i4 سدان از راه خواهد رسید که از آن به عنوان رقیب تسلا مدل 3 نام برده میشود.
زیپسه معتقد است این خودروساز اگر میخواهد در زمان تولید خودروهای الکتریکی به سود برسد باید منعطف باشد.
او میگوید:
ما در حال آمادهسازی پلتفرمها و تأسیسات ساخت خود به منظور انعطاف با این تکنولوژی الکتریکی هستیم. برای ما، ایجاد این انعطاف کاراترین راه به منظور کسب سود از خودروهای الکتریکی میباشد.
این مدیر ارشد در نهایت اینگونه سخنان خود را به پایان میبرد:
ما دقیقاً نمیدانیم چه مقدار تقاضا برای خودروهای الکتریکی وجود خواهد داشت بنابراین انعطافپذیری یک عنصر حیاتی است. تقاضای بازار برای خودروهای الکتریکی در آینده بهطور دقیق مشخص نشده است.