معرفی بامو X3 M و X4 M، موشکهای 500 اسبی
بامو بهطور همزمان مدلهای اسپرت و قدرتمند X3 M و X4 M را معرفی کرده است. این کراساوورهای عملکرد بالا به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی جدید مجهز شدهاند که 480 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک M استپترونیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک عقب محور، به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند. X3 M و X4 M با تکیه بر این قوای محرکه ظرف 4.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسند درحالیکه توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 280 کیلومتر بر ساعت را هم دارند.
ولی کسانی که به قدرتی حتی از این هم بیشتر نیاز دارند میتوانند نسخهٔ کامپتیشن را خریداری کنند. در این نسخه، قدرت پیشرانه به 510 اسب بخار افزایش پیدا میکند اما گشتاور آن بدون تغییر باقی میماند. تعجبی ندارد که نسخهٔ کامپتیشن کمی سریعتر بوده و زمان رسیدن آن از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به 4 ثانیه کاهش پیدا میکند. در این نسخه همچنین امکان سفارش پکیج M Driver هم وجود دارد که در این صورت حداکثر سرعت خودرو به 285 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا میکند.
ازآنجاییکه X3 M و X4 M خودروهای M واقعی هستند، علاوه بر پیشرانهٔ قدرتمند از ارتقاءهای عملکردی دیگری هم برخوردار شدهاند. بررسی این ارتقاءها را با سیستم تعلیق آغاز میکنیم یعنی جایی که مهندسان M پاور آنرا به بلبرینگهای چرخان و بازوی گشتاور مجهز کردهاند. بخش عقبی سیستم تعلیق نیز در کنار این ارتقاءها، از آنتی رول بار بزرگتر، بوشهای سفارشی و دیگر قطعات ویژه برخوردار شده است.
علاوه بر این، برای هماهنگی با افزایش قدرت، مهندسان M پاور روی تقویت شاسی هم تمرکز داشتهاند و بهعنوانمثال، بهمنظور افزایش استحکام پیچشی، محور عقب را به بازوهای کنترلی ویژهای مجهز کردهاند. تمامی مدلهای X3 M و X4 M به دیفرانسیل فعال M، سیستم تعلیق فعال M و سیستم فرمان M با ضریب متغیر مجهز شدهاند. بامو همچنین برای این کراساوورهای اسپرت سیستم ترمز عملکرد بالایی با دیسکهای 15.6 اینچی در جلو و 14.6 اینچی در عقب را طراحی کرده است. کمکفنرهای این خودروها نیز بهصورت الکترونیکی کنترل میشوند و به سه حالت راحت، اسپرت و اسپرت پلاس مجهز هستند.
بهمنظور متمایز کردن X3 M و X4 M از مدلهای دیگری مثل X3 M40i و X4 M40i، این مدلهای پرچمدار از دماغهای تهاجمیتر با جلوپنجرهٔ مشکیرنگ و ورودیهای هوای بزرگتر برخوردار شدهاند. وظیفهٔ ایجاد این تمایز در نمای عقبی خودروها نیز بر یک عهدهٔ دیفیوزر منحصربهفرد و چهار سر اگزوز گذاشته شده است. ازجملهٔ دیگر تغییرات بیرونی این مدلهای اسپرت نیز میتوان به قاب آئرودینامیک آینههای جانبی، اسپویلر ویژهٔ M و رینگهای 20 اینچی با تریم خاکستری اشاره کرد.
نسخههای کامپتیشن نیز در ظاهر تا حد زیادی با نمونههای معمولی یکسان هستند اما بااینحال از چند ویژگی خاص خود نیز سود میبرند. برجستهترین این ویژگیها شاملتریم مشکی براق، رینگهای 21 اینچی و سیستم اگزوز M با سر اگزوزهای کرومی مشکی میشود. علاوه بر این، در آینده امکان سفارش پکیج بیرونی فیبر کربنی هم برای این دو ماشین وجود خواهد داشت که قطعاتی مثل دیفیوزر و قاب آینههای جانبی را از جنس فیبر کربن تقویتشده با پلاستیک ارائه میکند.
X3 M و X4 M در داخل هم از ویژگیهای خاصی مثل صندلیهای چرمی اسپرت، تریم آلومینیوم کربنی، غربیلک فرمان اسپرت با روکش چرمی، صفحه آمپر ویژهٔ M، شیفتر دندهٔ منحصربهفرد و پد زانو در کنسول مرکزی برخوردار هستند. در نسخههای کامپتیشن نشانهای خاص و صندلیهای M اسپرت استاندارد با روکش چرم مرینو هم به این موارد اضافه میشوند. این دو کراساوور اسپرت آلمانی در ایالاتمتحده با چراغهای جلوی LED، ناوبری و سیستم صوتی هارمن کاردون اراده میشوند.
علاوه بر این تجهیزات، خریداران میتوانند آپشنهای مختلفی مثل تریم فیبر کربنی، نمایشگر سربالا و شارژر بیسیم گوشیهای هوشمند را هم برای کراساوور اسپرت خود سفارش دهند. همچنین پکیجی بنام Executive هم برای این دو ماشین قابل سفارش است که گرمکن غربیلک فرمان و گرمکن صندلیهای عقب و جلو را ارائه میکند. X3 M و X4 M از مجموعهای از سیستمهای کمکراننده مثل سیستم محافظت فعال، دستیار فعال رانندگی و هشدار برخورد جلو با قابلیت جلوگیری از تصادفهای شهری بهره میبرند. به گفتهٔ بامو، تولید این دو خودرو از ماه آوریل در کارخانهٔ اسپارتانبورگ در کارولینای جنوبی آغاز خواهد شد.