بررسی تخصصی بامو X3 M کامپتیشن جدید
مسئله اصلی دربارهی بامو X3 M به زمان تولید مربوط میشد نه چرایی تولید. با هجوم هرچه بیشتر خریداران به کلاس شاسی بلندهای پرفورمنس، این خودرو دقیقاً در زمانی صحیح عرضه شده است.
شاید طرفداران سنتی بامو در آن زمان با تولید چنین خودرویی خیلی موافق نبودند اما به دلیل استقبال مشتریان بود که بامو رقیبی جدی برای مرسدس-ای ام جی GLC 63 تولید کرد. این خودرو به نوعی پیشنمایش ابتدایی از محصولات آتی بخش M بامو میباشد.
زیر بدنهی عضلانی و اسپورت این خودرو پیشرانهی جدیدی نصب شده که اساساً نسخهی بازنگری شده در پیشرانهی 6 سیلندر 3 لیتری توربوی بامو میباشد و سال آینده نیز در بطن M3 جدید خواهد تپید.
X3 M در حالت استاندارد قدرت 474 اسب بخاری دارد اما خروجی آن در نسخه کامپتیشن به 503 اسب بخار رسیده و گشتاور نیز 600 نیوتون متر میباشد. این نیرو از طریق سیستم چهار چرخ محرک xDrive به تمامی چرخ ها منتقل میشود. مهندسان بامو تمامی تلاشهای خود را برای تمرکز سیستم چهار چرخ محرک روی چرخهای عقب بکار گرفتهاند.
قدرت پیشرانه باعث شده این خودرو در قلمروی آلفارومئو استلویو کوادروفولیو و مرسدس-ای ام جی GLC 63 S مجهز به پیشرانهی 8 سیلندر قرار گیرد. شما اصلاً از نظر قدرت کمبودی نخواهید داشت چراکه این پیشرانه قویترین پیشرانهی 6 سیلندر تاریخ M بوده و باعث ایجاد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.1 ثانیهای میشود.
اما این روش انتقال قدرت است که باعث میشود پیشرانهی بامو جایگزینی واقعی برای مرسدس باشد. این پیشرانهی توربو به گونهای عمل میکند که شاید آن را نمونهای تنفس طبیعی بدانید. تحویل قدرت بهصورت خطی بوده و با باز شدن سوپاپهای اگزوز فعال لذت شنیدن غرش پیشرانه را خواهید داشت. این پیشرانه کاراکتر و شخصیت بسیار بیشتری در مقایسه با پیشرانهی 3 لیتری نسل قبلی M3 داشته و منعطفتر به نظر میرسد.
بدون هرگونه تعجبی، اندکی اشاره به پدال گاز باعث از جا کندن شدن این شاسیبلند لوکس و اسپورت و رسیدن آن به حداکثر سرعت یعنی 250 کیلومتر در ساعت میشود. البته درصورتیکه بخواهید حداکثر سرعت خودرو به 280 کیلومتر در ساعت هم میرسد.
اما جدای از تمامی این مزیتها، بسیاری از افراد هم پیشرانه 8 سیلندر مرسدس را هیجانانگیزتر داشته و آن را مناسب چنین خودروهای پرفورمنس سنگینی میدانند. البته این پیشرانه کاملاً مناسب نسل جدید M3 خواهد بود و احتمالاً باید منتظر تولید یک سوپر سدان با استعدادهای زیاد باشیم. بد نیست به گیربکس 8 سرعته اتوماتیک هم اشاره بکنیم که هماهنگی خوبی با پیشرانه دارد.
این گیربکس قابل پیکربندی بوده و میتوان حالتهای اتوماتیک یا درایو لوجیک بکار رفته در M5 را انتخاب کرد. این گزینه به راننده اجازه میدهد مشخصات تعویض دنده در حالتهای دستی و اتوماتیک را تنظیم کرد.
اما این حالتها باعث ایجاد یک مشکل کوچک برای X3 M میشوند. عکسالعمل گیربکس برای چنین پیشرانهی اسپورتی کند به نظر میرسد؛ اما در اسپورت ترین حالت گیربکس شاهد همان تعویضهای تیز خواهید بود.
این شاسیبلند تازهنفس 1970 کیلوگرم وزن داشته و اگرچه گاهی اوقات باید حواستان به وزن خودرو باشد اما در کل قابلکنترل است. فرمان نیز همانند دیگر بخشهای خودرو دقیق، حساس و معقول است اما فاقد آن بازخورد نهایی خودروهای M سنتی میباشد.
آنچه که باعث اعتمادبهنفس راننده میشود سیستم چهار چرخ محرک بامو است. باواریایی ها ادعا میکنند این سیستم تمرکز اصلیاش را روی چرخهای عقب گذاشته و اگرچه این حرف صحیح است اما زمانی که به دنبال کشف قابلیتهای خودرو باشید احتمالاً دخالت سیستمهای ایمنی را بهوضوح حس خواهید کرد؛ اما این بامو کمی جذابتر از آلفارومئو است.
باید این حقیقت را قبول کنید که سواری خودرو در سرعتهای پایین سفت است. این خودرو از دامپرهای الکترونیکی و قابل تنظیم سود میبرد اما حتی در نرمترین حالت سواری نیز دستاندازها را حس خواهید کرد. سواری خودرو در بزرگراهها و سرعتهای بالا بهتر میشود اما در کل سواری خودرو صفر و یکی است.
داخل کابین شاهد ویژگیهای خاص محصولات M خواهید بود که یکی از آنها صندلیهای اسپورت است. شکلی وجود ندارد که کابین کیفیت بالایی داشته و کاملاً بهتر از کابین آلفارومئو استلویو کوادروفولیو میباشد. تنها پورشه ماکان است که از نظر کیفیت و تریم کابین رقیبی سرسخت برای X3 M خواهد بود.
اگر شاسی بلندها کاملاً به صورت محصولی پرفورمنس پذیرفته شوند در این صورت بامو قطعاً یکی از گزینهها خواهد بود. این مدل جدید X3 M کامپتیشن همان چیزی است که انتظارش را دارید. این شاسیبلند سیستم چهار چرخ محرک را با فرمان و سیستم تعلیق مناسبی ترکیب کرده است. پیشرانهی جدید خودرو نیز دوستداشتنی بوده اما با این پول میتوان نیمنگاهی هم به مرسدس-ای ام جی GLC 63 S مجهز به پیشرانه 8 سیلندر داشت. X3 M خودروی سریعی است اما شاید از نظر کاراکتر کمی لنگ بزند.
مشخصات بامو X3 M کامپتیشن
- قیمت: 77190 پوند
- پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 503 اسب بخار/600 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.1 ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 10.5 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress