پشت فرمان بامو M340i جدید
بخش M بامو در حال انجام واپسین کارها برای معرفی نسل جدید M3 بوده اما تا آن زمان داغترین عضو خانوادهی سری 3 خودروی M340i xDrive خواهد بود. این خودرو توسط M اصلاح شده و فعلاً تنها مدل در خانواده است که از پیشرانهی 6 سیلندر بنزینی استفاده میکند. مهندسان بامو از قطعات خاص بخش M برای ارتقای این خودرو استفاده کردهاند.
قیمت پایهی 48555 پوندی M340i xDrive باعث میشود این خودرو در برابر رقبایی همچون مرسدس-ای ام جی C43 و همچنین آئودی S4 قرار گیرد هرچند آئودی هماکنون از پیشرانهای دیزلی استفاده میکند. این سدان های قدرتمند و 6 سیلندر جایگزینی مناسب برای پرچمداران قویتر محسوب میشوند.
موضوع جالب اینکه قدرت و گشتاور تولیدی M340i باعث میشود این خودرو وارد قلمروی M3 شود. اگرچه نسل جدید M3 قدرت بالاتر از 500 اسب بخاری خواهد داشت اما پیشرانهی 6 سیلندر 3 لیتری توربوی مدل M340i که قدرت 369 اسبی و گشتاور 500 نیوتون متری دارد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.4 ثانیهای ایجاد میکند که دلیل اصلی این شتاب گیرا کشش بیشتر سیستم xDrive و تعویضهای سریع گیربکس 8 سرعته اتوماتیک می باشد.
این خودرو در بحث شتاب یکدهم ثانیه سریعتر از M3 پیشین بوده اما جذابیت کامل آن را ندارد و تنها زمانی که حالت اسپورت رانندگی را انتخاب کنید شاهد صداهای عجیب تزریقی به داخل کابین خواهید بود. پرفورمنس خودرو کاملا تحسینبرانگیز بوده و گشتاور 500 نیوتون متری هم موید این موضوع است.
البته پیشرانه بجای طنین جذاب تنها می غرد و این یکی از تفاوتهای بین M340i و M3 جدید خواهد بود. پیشرانهی M340i بیشتر مناسب رانندگی در بزرگراهها بوده تا اینکه به یک سوپر سدان قلدر تعلق داشته باشد.
این خودرو بهصورت استاندارد از سیستم تعلیق تطبیقی M، دیفرانسیل لغزش محدود اسپورت و همچنین ترمزهای M سود میبرد؛ اما فاصله بین چرخ های روبرویی مشابه مدل استاندارد باقی مانده و ابعاد آن نیز دقیقا مشابه دیگر نسخههای سری 3 است. همچنین چگونگی واکنش شاسی به دستورات راننده نیز تقریبا تغییری نداشته است.
این موضوع اصلا بد نیست. سری 3 جدید قبلا به عنوان بهترین خودرو از نظر هندلینگ در کلاس خود مطرح بوده و M340i نیز همین موضوع را بهتر کرده است. کشش بیشتری در پیچ ها حس میشود که این هم به لطف دیفرانسیل لغزش محدود ایجاد شده است. اگرچه سیستم چهار چرخ محرک این خودرو بیشتر روی چرخ های عقب تاکید دارد اما خودرو پایدار حس میشود. زمانی که نسخهی پیش تولیدی آن را سال پیش راندیم فهمیدیم که با خاموش کردن سیستم های کنترل پایداری میتوان کمی با عقب خودرو بازی کرد اما بیش فرمانی خودرو خیلی طبیعی نبود.
ترمزهای M اسپورت هم باعث توقف سریع خودرو میشوند اما پدال ترمز کاملا حساس بوده و بنابراین در ترافیک ها باید مراقب ترمز باشید. فرمان اسپورت متغیر نیز کاملا خوب بوده و از نظر احساس جاده کمی عقب میماند اما وزن و سرعت گوشبهفرمانی آن کاملا مطلوب است. البته در خودرویی با نشان M، شاید سیستم فرمان باید ارتباط بیشتری با راننده برقرار میکرد.
حداقل در مدل های بازار بریتانیا از سیستم تعلیق تطبیقی M اسپورت استاندارد استفاده میشود. این سیستم در حالت کامفورت استثنایی عمل کرده و در حالت اسپورت هم کمی سفت است اما اعتمادبهنفس زیادی را در راننده ایجاد میکند.
اگرچه کابین خودرو دارای برخی ویژگیهای خاص مدل M است اما از نظر تجهیزات خیلی گیرا نبوده و بیشتر پولی که برای M340i پرداخت میکنید صرف پیشرانه و شاسی شده است.
اگر به دنبال نسل جدید بامو M3 هستید پس نباید M340i را انتخاب کنید. این خودرو بی شک محصولی بسیار سریع با پیشرانهی خاص بامو است اما نبود سخت افزار کامل M در آن مشهود میباشد. ما انتظار داریم نسل جدید M3 خودرویی کاملتر باشد. شاسی و سیستم تعلیق M340i عالی هستند اما احساس میشود مرسدس-ای ام جی C43 در این کلاس خودروی خاصتری میباشد.
مشخصات بامو M340i xDrive
- قیمت: 48555 پوند
- پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 369 اسب بخار/500 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.4 ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress