درگ جانانهٔ موستانگ شلبی GT500 و بامو M8 کامپتیشن
فورد موستانگ شلبی GT500 جدید هماکنون به دست خریداران رسیده که این یعنی حالا این افعی شیطانی میتواند راهی پیستهای مختلف شده و قدرتنمایی کند. این یک خودروی پرفورمنس قدرتمند است که ضمن مغلوب کردن رقبای هموطن، برای مقابله با رقبای اروپایی هم به بلوغ کافی رسیده است. حال GT500 در جدیدترین درگ خود که توسط درگتایمز برگزار شده در برابر یک هیولای باواریایی یعنی بامو M8 کامپتیشن قرار گرفته است. البته در این مقایسه خودروها همسطح نیستند اما هردو پرفورمنسی در حد سوپراسپرتها را ارائه میکنند.
زیر کاپوت GT500 پیشرانهٔ 5.2 لیتری V8 قرار گرفته که مهندسان فورد با استفاده از سوپرشارژر توانستهاند از آن 760 اسب بخار قدرت و 847 نیوتن متر گشتاور بیرون بکشند. به گفتهٔ فورد، این موتور نسبت به حجم بیشترین قدرت را در بین موتورهای V8 سوپرشارژ تولیدی دنیا تولید میکند. یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه نیز تمام این نیروی عظیم را به چرخهای عقب منتقل میکند تا GT500 به هیولایی برای دود کردن لاستیکها تبدیل شود. M8 کامپتیشن اما از موتور کوچکتر 4.4 لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند که خروجی کمتری برابر با 625 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این پیشرانه توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند.
بنابراین هرچند GT500 قدرت بیشتری دارد اما همهٔ این قدرت صرفاً به چرخهای عقب منتقل میشود که این موضوع میتواند هنگام شروع حرکت دردسرساز باشد. از سوی دیگر اما M8 به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive میتواند بهصورت کارآمد قدرت خود را به مسیر منتقل کند. بااینحال این سیستم نمیتواند در درگ به کوپهٔ قدرتمند بامو کمک کند و قدرت بیشتری ماسل کار فورد آنرا به پیروز میدان تبدیل میکند. درگتایمز بین این دو ماشین چهار درگ برگزار میکند که هرچند در ابتدای هر چهار درگ M8 جلو میافتد (و در برخی درگها کمی هم زودتر حرکت را آغاز میکند) اما GT500 در ادامه اختلاف را از بین میبرد.
از این چهار درگ، M8 فقط در یک درگ آنهم با اختلاف بسیار جزئی 6 صدم ثانیه پیروز میشود و در سه درگ دیگر GT500 زودتر از خط پایان عبور میکند. بهترین تایم دو خودرو نیز در درگ دوم با 10.97 ثانیه برای M8 و 10.55 ثانیه برای GT500 به ثبت میرسد. بدین ترتیب موستانگ شلبی GT500 جدید تاکنون شورلت کامارو ZL1 1LE، دوج چلنجر هلکت ردآی و بامو M8 کامپتیشن را در درگ مغلوب کرده و در پیست هم پابهپای پورشه 911 GT3 RS پیش رفته درحالیکه تنها مغلوب فراری 812 سوپرفست شده است. این عملکرد چشمگیری خصوصاً برای یک خودروی اسپرت 74 هزار دلاری آمریکایی محسوب میشود.
مشخصات فنی
بامو M8 کامپتیشن | موستانگ شلبی GT500 | |
پیشرانه | 4.4 لیتری V8 توئین توربو | 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 625 اسب بخار | 760 اسب بخار |
گشتاور | 750 نیوتن متر | 847 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 3.0 ثانیه | 3.3 ثانیه |
وزن | 1940 کیلوگرم | 1840 کیلوگرم |
قیمت پایه | 146,995 دلار | 73,995 دلار |