مقایسه شتابگیری بامو Z4 30i و Z4 20i
تعداد اعضای خانوادهی بامو Z4 رودستر در آمریکا کمتر از سایر نقاط جهان است. جدای از مقایسهها و جوکهایی که درباره این خودرو و سوپرا ساخته شده، Z4 به دو صورت 30i و M40i عرضه شده و دو نسخه یاد شده به ترتیب دارای پیشرانههای 4 سیلندر توربو و 6 سیلندر توربو میباشند؛ اما در برخی بازارهای دیگر حداقل دو نسخه 4 سیلندر از Z4 قابل انتخاب بوده و این دو مدل با نام های 20i و 30i شناخته میشوند. بله سوپرای جدید در نسخه 4 سیلندر دارای همان قلب تپنده Z4 30i میباشد.
Z4 30i روی کاغذ قدرت 255 اسب بخاری و گشتاور 400 نیوتون متری داشته درحالیکه برادر کوچکتر خروجی 189 اسبی و گشتاور 320 نیوتون متری را ارائه میکند؛ اما در دنیای واقعی وضعیت این دو خودرو چگونه خواهد بود؟ یکی از کانالهای یوتیوبی اخیراً این دو خودرو را در یک تست شتاب و سرعت مقایسه کرده تا ببینیم که کدامیک عملکرد بهتری خواهد داشت.
آنها حتی نشانگرهای مخصوص را هم در بالای صفحه کار گذاشتهاند تا مقایسه بین دو خودرو بهصورت لحظهبهلحظه امکانپذیر باشد. باید گفت 30i شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 5.4 ثانیهای داشته درحالیکه شتاب مدل 20i برابر با 6.7 ثانیه بوده و بنابراین اختلاف 1.7 ثانیهای بین دو خودرو وجود دارد.
زمانی که دو خودرو سرعت میگیرند اختلاف بینشان بیشتر شده و 20i به سختی میتواند به سرعت 262 کیلومتر در ساعت که هدف برگزارکنندگان این مقایسه هم میباشد دست پیدا کند؛ اما آیا رانندگان در رانندگی روزمره هم به چنین سرعتهایی احتیاج دارند؟ صادقانه باید گفت یک خودرو با قدرت زیر 200 اسب بخار که زیر یک دقیقه به سرعت 260 کیلومتر در ساعت میرسد بسیار قابلاحترام است.
از نظر ظاهری این دو خودرو کاملاً شبیه یکدیگر بوده و تنها تفاوت آنها به رینگها و قطعات اسپورت و M اسپورت مربوط میشود. همین موضوع درباره کابین نیز صدق میکند و تمامی تجهیزات و سیستمهای کمکراننده به انتخابهای شما بستگی دارد.