نسل پنجم سری 3 و خداحافظی باشکوه با تنفس طبیعی

سه‌شنبه 30 اردیبهشت 1399 - 11:51
مطالعه 5 دقیقه
BMW-M3-Coupe--E92--LCI-4897_15
سری 3 ب‌ام‌و همواره جزو بهترین‌ها بوده است، بی‌شک یکی از عناوینی که باعث شد ب‌ام‌و پرطرفدارترین برند خودرویی لقب بگیرد سری 3 و مدل‌های متعدد و...
تبلیغات

سری 3 ب‌ام‌و همواره جزو بهترین‌ها بوده است، بی‌شک یکی از عناوینی که باعث شد ب‌ام‌و پرطرفدارترین برند خودرویی لقب بگیرد سری 3 و مدل‌های متعدد و مختلف آن است،

با پایان تولید E46 در اواخر سال 2006 یک سال بعد در سال 2007 کمپانی BMW نسل پنجم معروف‌ترین سری خود را معرفی کرد.

این نسل در چهار مدل سدان با کد E90, تورینگ با کد E91, کوپه با کد E92 و کانورتیبل با کد E93 عرضه شد.

در همین سال بود که کمپانی ب‌ام‌و برای تولید نمونه‌های M آن اعلام آمادگی کرد و مدل M3 رسماً رونمایی شد.

زیبا و عضلانی؛

این بار M3 ظاهر عضلانی‌تری داشت و به‌خوبی قدرت و ابهت زیادش را به رخ می‌کشید، بدنه M3 دارای گلگیرهای پهن و بزرگ‌تری بود و بدنه خودرو در عین سادگی زیبایی انکارناپذیری پیدا کرده بود،

مدل M3 در نمای جلو علاوه بر جلوپنجره بزرگتر از ورودی‌های هوای بیشتر و بزرگ‌تری بهره می‌برد، ورودی هوای بسیار بزرگ زیر جلوپنجره و درست در مرکز سپر واقع شده بود و ورودی‌های کوچکتر در سمت راست و چپ قرار داشتند که توسط تیغه‌های اختصاصی هوا را بهتر به داخل ورودی هدایت می‌کردند، روی کاپوت برآمدی نسبتاً کوچک به چشم می‌خورد و دو هود با زاویه مورب قرار دارند، این‌ها همه اشاره به موتور حجیم و پرقدرت دارند، در نمای عقب نیز همه چیز به‌سادگی در جای خود قرار دارند و دیفیوز برآمده و اگزوزهای دوقلو در سمت چپ و راست چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

ویژگی‌های فنی؛

اصلی‌ترین تفاوت این نسل زیر کاپوت کشیده خودش را پنهان کرده بود، با بالا دادن کاپوت یک موتور 8 سیلندر خورجینی 4 لیتری با تنفس طبیعی را مشاهده می‌کنیم که توانایی تولید 420 اسب بخار در 8300 دور در دقیقه و 400 نیوتون متر گشتاور در 3900 دور در دقیقه را داراست، گیربکس 7 سرعته دوکلاچه وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های عقب را بر عهده دارد.

شتاب صفر تا صد این غول 1600 کیلوگرمی تنها در عرض 4.6 ثانیه است، نهایت سرعت M3 به 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است که در صورت نبود این محدودکننده رسیدن به سرعت بیش از 300 کیلومتر هم دور از انتظار نیست.

مدل M3 E92 در سال 2013 برای همیشه از خط تولید کمپانی ب‌ام‌و کنار گذاشته شد تا این خودرو به تاریخ پیوسته و لقب آخرین هیولای اتمسفریک (تنفس طبیعی) ب‌ام‌و لقب بگیرد.

اکنون با گسترش پیشرانه‌های کم‌حجم و پرقدرت موسوم به توربوشارژر و معرفی نسل جدید M3 هستند کسانی که هنوز هم M3 E92 را به‌عنوان گزینه اصلی انتخاب می‌کنند و معتقدند که عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسل‌های جدید دارد،

اکنون با گذشت 7 سال از توقف تولید M3 E92 این خودرو روزبه‌روز مورد توجه بیشتری نسبت به گذشته مواجه می‌شود و بعید نیست که تا چند سال آینده از این خودرو به‌عنوان یک نمونه کلکسیونی یاد کنند.

نویسنده: مهدی محمدنژاد

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.