معرفی رسمی نسل جدید ب‌ام‌و M3 و M4، قدرت بیشتر، ظاهر بحث‌برانگیز

پنج‌شنبه 3 مهر 1399 - 03:15
مطالعه 25 دقیقه
BMW-M4_Coupe_Competition-2021-1024-36
مدل‌های M3 و M4 از نمادهای ب‌ام‌و هستند و مسلماً از مهم‌ترین محصولات پرفورمنس این شرکت باواریایی به‌حساب می‌آیند. حال سرانجام رسماً نسل کاملاً...

مدل‌های M3 و M4 از نمادهای ب‌ام‌و هستند و مسلماً از مهم‌ترین محصولات پرفورمنس این شرکت باواریایی به‌حساب می‌آیند. حال سرانجام رسماً نسل کاملاً جدید این دو ماشین معرفی شده است تا همچنان به موفقیت خود ادامه دهند. البته M3 و M4 جدید خودروهای پرفورمنسی نیستند که قبلاً می‌شناختیم زیرا خوب یا بد، طراحان و مهندسان ب‌ام‌و رویکرد جسورانه و کاملاً تازه‌ای را در توسعهٔ این دو خودرو دنبال کرده‌اند.

مطلب را با زیر کاپوت خودروها آغاز می‌کنیم یعنی جایی که یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی جدید قرار گرفته است. این موتور در نسخهٔ استاندارد دو خودرو 480 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما این اعداد در نسخهٔ کامپتیشن به 510 اسب بخار و 650 نیوتن متر می‌رسند. به لطف نیروی بیشتر نسبت به نسل قبلی، حالا M3 و M4 می‌توانند ظرف 4.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسند و در صورت تجهیز به پکیج رانندهٔ M توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 290 کیلومتر بر ساعت را خواهند داشت.

نسخه‌های کامپتیشن اما حتی از این هم سریع‌تر بوده و برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت تنها به 3.8 ثانیه زمان نیاز دارند ولی حداکثر سرعت آن‌ها تغییری ندارد. خبر خوش برای علاقه‌مندان به لذت رانندگی اینکه نسخهٔ استاندارد M3 و M4 با گیربکس شش سرعتهٔ دستی و انتقال قدرت محرک عقب عرضه می‌شوند. این گیربکس علاوه بر درگیر کردن راننده، حدود 23 کیلوگرم هم وزن کمتری نسبت به نسخهٔ اتوماتیک دارد که به گفتهٔ ب‌ام‌و به بهبود توزیع وزن خودرو کمک می‌کند.

نسخه‌های کامپتیشن اما صرفاً با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک قابل خریداری خواهند بود که البته از حالت تعویض دندهٔ دستی با استفاده از پدال‌های پشت غربیلک فرمان برخوردار است. خبر بزرگ‌تر اما ارائهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive برای M3 و M4 است که از سال آینده صرفاً برای نسخهٔ کامپتیشن هردو مدل قابل سفارش خواهد بود. این سیستم در اینجا هم مثل M5 از نوع عقب محور بوده و به یک دیفرانسیل عقب M Active مجهز است؛ اما برای اینکه M3 و M4 جدید همچنان حس رانندگی سنتی یک ب‌ام‌و M را داشته باشند، هنگام رانندگی عادی نیرو صرفاً به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و فقط در صورت نیاز به کشش بیشتر، به چرخ‌های جلو هم نیرو فرستاده می‌شود تا چسبندگی افزایش پیدا کند.

سامانهٔ چهارچرخ محرک این ماشین‌ها از سه حالت رانندگی مختلف برخوردار است که حالت پیش‌فرض آن 4WD نام دارد. حالت بعدی بنام 4WD Sport نیروی بیشتری را به چرخ‌های عقب می‌فرستد و برای پیست طراحی شده است؛ و نهایتاً حالت آخر هم 2WD است که سیستم کنترل پایداری را خاموش کرده و با ارسال تمام نیرو به چرخ‌های عقب، تجربهٔ رانندگی محرک عقب خالصی را بدون هیچ‌گونه مداخلهٔ سیستم‌های کنترلی برای راننده فراهم می‌کند.

نسل جدید M3 و M4 به‌صورت استاندارد به سیستم تعلیق تطبیقی M با ساختار دو جناقی خاص M در جلو مجهز شده‌اند که از جناق‌های آلومینیومی تازه توسعه‌یافته سود می‌برد. سیستم تعلیق عقب هم از نوع پنج اتصالی است که به‌منظور ارائهٔ هندلینگ دقیق برای سختگیرترین راننده‌ها طراحی شده است. همچنین فاصلهٔ عرضی چرخ‌های جلو نیز 38 میلی‌متر افزایش پیدا کرده تا کشش و پایداری بهبود پیدا کند.

از دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه این خودروها نیز می‌توان به فرمان M سرووترونیک و پکیج سفارشی M درایو پروفشنال با کنترل کشش M اشاره کرد. این سیستم کنترل کشش M کاملاً جدید است و با برخورداری از 10 تنظیم مختلف، امکان تعیین میزان مداخلۀ سیستم برای کنترل لغزش چرخ‌ها را به راننده می‌دهد تا تعادل ایده‌آلی بین پرفورمنس و ثبات برقرار گردد.

برای متوقف کردن این ماشین‌های چموش نیز یک سیستم ترمز عملکرد بالای جدید در نظر گرفته شده که از دیسک‌های 380 میلی‌متری با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و دیسک‌های 370 میلی‌متری با کالیپرهای تک پیستونه در عقب تشکیل شده است. علاوه بر این، خریداران می‌توانند سیستم ترمز سرامیک کربنی را هم سفارش دهند که دیسک‌های 400 میلی‌متری در جلو و 380 میلی‌متری در عقب با کالیپرهای طلایی‌رنگ را به همراه دارد.

اما علاوه بر پرفورمنس چشمگیر، این دو محصول جدید طراحی جسورانه‌ای هم دارند که بدون شک بحث‌برانگیز خواهد بود. جنجالی‌ترین ویژگی طراحی M3 و M4 جدید جلوپنجرهٔ کلیوی شکل عظیم آن‌ها است که بر دماغهٔ خودروها سلطه داشته و توسط ورودی‌های هوای بزرگی با الگوی داخلی لانه‌زنبوری احاطه شده است. با حرکت به سمت عقب نیز کاپوتی برآمده، دریچهٔ هوای روی گلگیرهای جلو، رکاب‌های اسپرت و آینه‌های آئرودینامیک جلب‌توجه می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی قسمت عقبی M3 و M4 سپری تهاجمی با یک دیفیوزر بزرگ مشکی‌رنگ است که چهار سر اگزوز گرد از آن بیرون آمده است. سقف از جنس فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک، چراغ‌های جلوی LED و چراغ‌های عقب دودی هم از دیگر ویژگی‌های ظاهری این دو ماشین هستند. همچنین خریداران می‌توانند یک پکیج بیرونی بنام M کربن را هم سفارش دهند که قطعاتی از فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک مثل اسپویلر عقب، دیفیوزر و قاب آینه‌های جانبی را به همراه دارد. نسخهٔ استاندارد M3 و M4 روی رینگ‌های آلیاژی فورج‌کاری شده قرار گرفته‌اند که در جلو 18 اینچی و در عقب 19 اینچی هستند درحالی‌که نسخه‌های کامپتیشن از رینگ‌های بزرگ‌تر 19 و 20 اینچی استفاده می‌کنند.

تغییرات داخلی خودروها نسبت به سری 3 و سری 4 معمولی اما نسبتاً ناچیز است و شامل غربیلک فرمان اسپرت، دکمهٔ استارت قرمزرنگ و یک شیفتر ویژه در نسخهٔ کامپتیشن می‌شود. در اینجا تریم استاندارد از نوع آلومینیومی است اما نمونهٔ فیبر کربنی هم قابل سفارش است که حتی تا غربیلک فرمان هم ادامه میابد. در همین حال، کابین M3 و M4 به صندلی‌های اسپرت جدیدی هم مجهز شده که با چرم مرینو پوشیده شده‌اند و برای اولین بار تهویه نیز برای آن‌ها قابل سفارش است.

خریداران همچنین می‌توانند صندلی‌های باکتی M کربن را هم سفارش دهند که 9.5 کیلوگرم سبک‌تر هستند و از حمایت‌کننده‌های تهاجمی و همین‌طور نشان چراغ‌دار مدل خودرو برخوردارند. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه کابین این خودرو نیز می‌توان به صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی و نمایشگر 10.25 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم اشاره کرد. همچنین طبیعتاً این سیستم به ویژگی‌های خاص M مثل M دریفت آنالیزور و M لپ تایمر هم مجهز شده است.

نسل جدید ب‌ام‌و M3 و M4 مدل 2021 از ماه مارس سال آینده در ایالات‌متحده عرضه خواهند شد. قیمت پایهٔ M3 از 69,900 دلار و قیمت M4 از 71,800 دلار آغاز می‌شود اما کسانی که خواهان نسخهٔ کامپتیشن هستند باید حداقل 72,800 دلار برای سدان و 74,700 دلار برای کوپه پرداخت کنند.

[دانلود ویدئو]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.