اولین تجربه رانندگی با ب‌ام‌و iX3 مدل 2020

شنبه 24 آبان 1399 - 13:30
مطالعه 10 دقیقه
BMW iX3 2020
ب‌ام‌و با تولید دو خودروی i3 و i8 به جهانیان نشان داد که آینده‌ی استراتژی الکتریکی این برند چگونه خواهد بود. با طراحی علمی تخیلی و تکنولوژی بسیار...
تبلیغات

ب‌ام‌و با تولید دو خودروی i3 و i8 به جهانیان نشان داد که آینده‌ی استراتژی الکتریکی این برند چگونه خواهد بود. با طراحی علمی تخیلی و تکنولوژی بسیار پیشرفته، این دو خودرو دیدی جذاب از محصولات آتی باواریا را ایجاد کردند. اخیرا نیز پرچمدار iX رونمایی شده که نمایشگر تفسیر ب‌ام‌و از یک شاسی‌بلند لوکس الکتریکی تکنولوژیک است.

اما ب‌ام‌و iX3 جدید شاید آن چیزی نباشد که انتظارش را داشتیم. این خودرو کمی آشناتر به نظر می‌رسد اما همین موضوع دقیقاً منظور ب‌ام‌و را می‌رساند. در واقع این یک X3 است که الکتریکی شده و اهداف خاص خود را دنبال می‌کند.

iX3 حدید بر پایه همان پلتفرم نسخه‌های درون‌سوز و پلاگین هیبریدی X3 بنا شده و حتی در همان کارخانه نیز تولید می‌شود. ب‌ام‌و با افتخار مدعی است X3 اولین محصولش است که با چهار نوع قوای محرکه متفاوت قابل انتخاب می‌شود. زیر کف iX3 باتری 80 کیلووات ساعتی جا خوش کرده که به‌صورت ساندویچی بین چرخ ها قرار داشته و پیشرانه الکتریکی 283 اسب بخاری و گیربکس تک سرعته را پشتیبانی می‌کند. ب‌ام‌و می‌گوید این کراس اوور پاک با یک‌بار شارژ مسافت 458 کیلومتری را طی می‌کند و در عرض 6.8 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. با استفاده از شارژر سریع 150 کیلوواتی نیز می‌توان 80 درصد باتری را در 34 دقیقه شارژ کرد.

در روی کاغذ، ب‌ام‌و در مقابل رقبای کلیدی همچون مرسدس EQC و آئودی E-Tron در رده‌ای پایین‌تر قرار می‌گیرد اما وقتی بحث فضا، شعاع حرکتی و قیمت باشد هر سه خودرو رقابتی بسیار نزدیک خواهند داشت.

با توجه به استراتژی ب‌ام‌و که یکی از محصولات کلیدی خود را به نمونه‌ای الکتریکی تبدیل کرده بنابراین جای تعجب زیادی وجود ندارد که حس سواری iX3 نسبتاً مرسوم و آشنا باشد.

داخل کابین این خودرو تقریباً تفاوتی با برادر استاندارد وجود ندارد. همان طراحی اصلی کابین X3 در iX3 نیز بکار رفته و تنها برخی عناصر آبی‌رنگ در پشت آمپرها و کنسول مرکزی باعث تمایز آن می‌شود. اگر انتظار طراحی رادیکال‌تری را داشتید قطعاً ناامید خواهید شد.

iX3 با ناله‌ی ضعیف پیشرانه الکتریکی از زمین کنده می‌شود. شاید همه‌ی وزن خودرو روی شاسی معطوف شده باشد اما هنوز هم با خودرویی سنگین‌وزن روبرو هستیم به گونه‌ای که وزن iX3 به 2185 کیلوگرم می‌رسد؛ بنابراین ب‌ام‌و از تنظیمات سفت سیستم تعلیق استفاده کرده است. این موضوع سریعاً با توجه به کیفیت سواری خودرو مشخص است و به‌طور قابل‌توجهی سفت تر از رقبای مشهور مرسدس و آئودی می‌باشد.

این خودرو حتی در نرم‌ترین تنظیمات رانندگی نیز روی راحت خود را نشان نمی‌دهد. iX3 در هنگام عبور از دست‌اندازها سفتی خود را نشان داده و اگرچه خودرویی ناراحت نیست اما از یک شاسی‌بلند میان سایز خانوادگی انتظارات بیشتری داریم. حالت اسپورت نیز طبق انتظارات کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند و حتی باعث می‌شود iX3 تقریباً از روی دست‌اندازها بپرد.

واضح است که ب‌ام‌و بخشی از آسایش و رفاه خودرو را به خاطر هیجان رانندگی قربانی کرده است. تنظیمات سفت تر سیستم تعلیق و شاسی به همراه مرکز ثقل پایین باعث شده‌اند این خودرو از نظر تکان های بدنه بسیار خوب عمل کند. فرمان نیز سبک و سریع بوده و باعث می‌شود تغییر جهت سریع کاری راحت باشد. در حالت اسپورت فرمان کمی سنگین‌تر می‌شود اما به‌هرحال باید با سواری سفت iX3 کنار بیایید.

پشتیبان شاسی خودرو پرفورمنس قوی آن است. پیشرانه 283 اسبی این خودرو در اکسل عقب قرار گرفته و شتاب 6.8 ثانیه‌ای آن به حد کافی سریع حس می‌شود اما خب مرسدس، آئودی و جگوار آی پیس بسیار سریع‌تر و قوی‌تر هستند. خود پیشرانه به‌طور قابل‌توجهی آرام است و تنها ناله‌ای ضعیف در زمان شتاب گیری به گوش می‌رسد. البته می‌توانید با انتخاب دو حالت بالانس شده و اسپورت صدای تولیدی را تقویت کنید.

یکی از تکنولوژی‌های خوب iX3 سیستم احیای انرژی است که همانند اکثر خودروهای الکتریکی سه حالت کم، متوسط و زیاد وجود داشته و حتی می‌توانید تجربه رانندگی تک پدالی را نیز داشته باشید؛ اما ب‌ام‌و حالت تطبیقی را نیز در نظر گرفته که به‌صورت خودکار میزان احیای انرژی را بسته به سرعت خودرو تنظیم می‌کند.

این سیستم در عمل بسیار شبیه کروز کنترل تطبیقی می‌باشد اما خب تنها به ترمز گرفتن منحصر می‌شود. وقتی پای خود را از روی پدال گاز بردارید iX3 فاصله با خودروی جلویی را محاسبه کرده و از سرعت خودرو می‌کاهد. این سیستم بسیار خوب عمل می‌کند و ما نیز هرگز آن را خاموش نکردیم.

زمان شارژ باتری ب‌ام‌و نیز با رقبا قابل‌مقایسه است. iX3 را می‌توان با شارژر سریع 150 کیلوواتی شارژ کرد که همان‌گونه که گفته شد 80 درصد باتری در 34 دقیقه شارژ خواهد شد. همچنین عملکردی هوشمندانه در سیستم ناوبری خودرو وجود دارد که به شما شعاع حرکتی در دسترس با میزان شارژ باقی مانده را نشان می‌دهد.

دیگر تکنولوژی قابل‌توجه iX3 کلید دیجیتالی است که با گوشی‌های آیفون هماهنگ می‌شود. مالکان با استفاده از آن می‌توانند محدودیت‌هایی را روی خودروی خود همچون سرعت آن، قدرت تولیدی و... وضع کنند.

هر بار تا حداکثر 6 کلید دیجیتال را برای افراد خانواده و دوستان می‌توان تعریف کرد و اگر گوشی شما دزدیده شد می‌توانید به‌صورت مستقیم از خودرو این کلید را حذف کنید.

این خودرو از نظر فضای کابین و بار مشابه نسخه استاندارد X3 است. فضای بار 510 لیتری iX3 حدود 40 لیتر کمتر از نسخه‌های درون‌سوز بوده اما در دنیای واقعی تفاوت قابل‌ذکری نیست. موضوع جالب اینکه فضای بار این خودرو 60 لیتر بیشتر از نسخه پلاگین هیبریدی X3 است که دلیلش طراحی جدیدتر و جمع و جورتر پیشرانه الکتریکی و گیربکس iX3 می‌باشد.

با توجه به i3 در سال 2013 خودرویی هوشمند و جذاب بود بنابراین به سختی می‌توان تحت‌الشعاع iX3 قرار نگرفت اما به‌عنوان یک خودروی الکتریکی که به دنبال جذب افرادی است که اولین تجربه مالکیت چنین محصولی را دارند، iX3 خودرویی موفق محسوب می‌شود. این خودرو جادار و آرام بوده و از کابینی خوش‌ساخت و مجهز سود می‌برد. تنها مشکل iX3 این است که حس و ظاهر خاصی ندارد و از آنجایی که ب‌ام‌و قبلاً با محصولات i خود کاملاً ما را تحت تأثیر قرار داده بنابراین حس معمولی بودن iX3 کمی ما را ناامید می‌کند.

مشخصات ب‌ام‌و iX3

  • قیمت: 58850 پوند
  • پیشرانه: تک واحد الکتریکی، باتری 80 کیلووات ساعتی
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • قدرت/گشتاور: 283 اسب بخار/400 نیوتون متر
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 6.8 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت
  • شعاع حرکتی: 458 کیلومتر

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.