مدل اقتصادی 700، تنها ب‌ام‌و بدون جلوپنجرهٔ کلیوی شکل

یک‌شنبه 26 اردیبهشت 1400 - 13:54
مطالعه 4 دقیقه
BMW-700-4
جلوپنجره‌های غول‌پیکر ب‌ام‌و این روزها انتقادات فراوانی را برانگیخته‌اند. برخی افراد به‌قدری از طراحی مدل‌هایی مثل سری 4، M3 و X7 تنفر دارند که...
تبلیغات

جلوپنجره‌های غول‌پیکر ب‌ام‌و این روزها انتقادات فراوانی را برانگیخته‌اند. برخی افراد به‌قدری از طراحی مدل‌هایی مثل سری 4، M3 و X7 تنفر دارند که دماغهٔ آن‌ها را با جلوپنجرهٔ محصولات قدیمی اصلاح کرده‌اند درحالی‌که برخی از خریداران ب‌ام‌و هم به سمت رقبایی مثل مرسدس بنز رفته‌اند. حال نیز برای کسانی که آن‌قدر از جلوپنجره‌های جدید ب‌ام‌و متنفر هستند که دوست دارند به‌طور کامل از شر آن خلاص شوند، خودروی مناسبی برای فروش گذاشته شده است. این یک ب‌ام‌و 700 بازسازی شده است که توسط RM Sotheby به حراج گذاشته شده و اصلاً جلوپنجره ندارد.

ب‌ام‌و جلوپنجرهٔ کلیوی شکل مشهور خود را در سال 1933 با سدان 303 معرفی کرد و از آن زمان تاکنون این جلوپنجره تقریباً در همهٔ محصولات باواریایی‌ها وجود داشته است به‌جز این مدل 700 که پیشرانهٔ آن در عقب قرار داشت. این خودرو اولین محصول ب‌ام‌و با ساختار یکپارچه بود و خودرویی بود که ب‌ام‌و را از ورشکستگی نجات داد. 700 درواقع جزئی از موج خودروهای اقتصادی موتور عقب اروپایی بود که اواخر دههٔ 50 و اوایل دههٔ 60 میلادی رواج پیدا کردند. دیگر خودروهای این موج، فیات 600 و 500، رنو 8 و فولکس‌واگن بیتل بودند و حتی شورلت هم برای مقابله با موتور عقب‌های وارداتی به آمریکا، مدل کورویر را روانهٔ بازار کرد.

700 درواقع بر اساس ب‌ام‌و 600 تکامل یافته بود که خود آن نسخه‌ای کشیده از میکروکار ایستا محسوب می‌شد؛ اما «میشلوتی» که طراحی 700 را بر عهده داشت، شاسی 600 را با یک بدنهٔ سدان یا کوپهٔ معمولی پوشانده بود. این خودرو به پیشرانهٔ 700 سی‌سی کوچک دو سیلندر تخت مجهز شده بود که از موتورسیکلت‌های ب‌ام‌و گرفته شده بود. قدرت این پیشرانه در منابع مختلف بین 32 تا 38 اسب بخار اعلام شده اما هرکدام که درست باشد، هرگز قدرت زیادی نیست و به همین دلیل حداکثر سرعت 700 تنها 120 کیلومتر بر ساعت است.

البته برای کسانی که یک دهه قبل از تولد M پاور، نسخه‌ای قوی‌تر از این خودروی اقتصادی را می‌خواستند، ب‌ام‌و مدل 700 اسپرت را ارائه کرد که با استفاده از دو کاربراتور، قدرت آن به 40 اسب بخار افزایش یافته و این کار شتاب صفرتاصد خودرو را به زیر 20 ثانیه رسانده بود. در این نسخه، حداکثر سرعت هم به 135 کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا کرد. این 700 که برای فروش گذاشته شده اما از نسخهٔ معمولی بوده و مدل 1964 است. حراج این خودرو هم‌اکنون به پایان رسیده و با قیمت تنها 17 هزار دلار به فروش رسیده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.