آیا ب‌ام‌و i4 الکتریکی خودروی کندی است؟!

جمعه 14 خرداد 1400 - 13:30
مطالعه 5 دقیقه
BMW-i4-M50-6-1
اخبار مهم ب‌ام‌و برای سال 2021 معرفی محصولات الکتریکی i4 سدان و iX کراس اوور بوده‌اند؛ و البته موضوع مهم‌تر به i4 M50 مربوط می‌شود که اولین خودروی...
تبلیغات

اخبار مهم ب‌ام‌و برای سال 2021 معرفی محصولات الکتریکی i4 سدان و iX کراس اوور بوده‌اند؛ و البته موضوع مهم‌تر به i4 M50 مربوط می‌شود که اولین خودروی الکتریکی تاریخ ب‌ام‌و با نشان M می‌باشد.

با قیمت 55400 دلار، i4 eDrive40 را می‌توان خرید که دارای یک پیشرانه الکتریکی 335 اسب بخاری و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 5.7 ثانیه‌ای است. یک پله بالاتر به i4 M50 با قیمت 65900 دلار می‌رسید که از دو پیشرانه با قدرت 536 اسب بخار و سیستم چهار چرخ محرک سود برده و شتاب 3.9 ثانیه‌ای دارد.

اما آیا این عملکرد در دنیایی که خودروهای الکتریکی بسیار سریعی وجود دارند خوب و کافی است؟ پرفورمنس i4 با توجه به استانداردهای پیشرانه‌های بنزینی قابل‌احترام به نظر می‌رسد و با این خودرو به راحتی می‌توانید از یک کامیون در سربالایی طولانی سبقت بگیرید.

پرفورمنس i4 eDrive40 در روی کاغذ با شتاب 5.6 ثانیه‌ای ب‌ام‌و 330i که بسیار ارزان‌تر است تقریباً برابری می‌کند و مدل M50 نیز از این نظر با M3 کامپتیشن دیفرانسیل عقب شانه‌به‌شانه حرکت می‌کند؛ و بله نکته مهم اینکه M50 فقط به مدت 10 ثانیه می‌تواند حداکثر قدرت خود را ارائه کند و پس از آن خروجی پیشرانه‌ها به 469 اسب بخار کاهش خواهد یافت.

اما i4 خودرویی بنزینی نیست بلکه الکتریکی است و خودروهایی همچون تسلا مدل 3 باعث شده‌اند انتظارات درباره عملکرد و پرفورمنس این دست از خودروها بالا برود.

بله شتاب 5.7 ثانیه‌ای ب‌ام‌و i4 eDrive40 تنها یک‌دهم ثانیه با تسلا مدل 3 استاندارد رنج پلاس تفاوت دارد و از طرفی شعاع حرکتی ب‌ام‌و بهتر است؛ اما ب‌ام‌و 15 هزار دلار گران‌تر بوده و حتی اگر مشوق مالیاتی 7500 دلاری را نیز در نظر بگیرید i4 هنوز هم به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر خواهد بود.

شما می‌توانید تسلا مدل 3 لانگ رنج را انتخاب کنید که از پیشرانه دوم سود برده و سیستم چهار چرخ محرک و شتاب 4.4 ثانیه‌ای داشته و شعاع حرکتی آن بهتر از i4 است. این خودرو تنها چند صد دلار اختلاف قیمت با ب‌ام‌و دارد.

گزینه بعدی هم تسلا مدل 3 پرفورمنس است که نه تنها از پس eDrive40 برمی‌آید بلکه M50 را نیز پشت سر گذاشته و در عرض 3.3 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد و هنوز هم ارزان‌تر از ب‌ام‌و است.

و این تنها تسلا نیست که مایه نگرانی ب‌ام‌و است. i4 M50 در برابر کیا EV6 GT و شتاب 3.5 ثانیه‌ای آن چگونه عمل خواهد کرد؟

واقعیت این است که قطعاً در آینده نسخه‌های بیشتری از i4 عرضه خواهد شد. ب‌ام‌و M50 اولین تجربه الکتریکی M بوده اما استفاده از نشان 50 حاکی از ارائه محصول بهتری در آینده خواهد بود.

شاید هم اوضاع به گونه دیگری رقم بخورد. شاید ب‌ام‌و به خاطر محصولات بنزینی خود از جمله M3 شناخته شده باشد اما پرفورمنس i4 کاملاً متفاوت است. شاید هم باواریایی‌ها می‌خواهند ما کلیت یک خودرو را دیده و بپذیریم که یک خودروی الکتریکی فقط به شتاب بالا محدود نمی‌شود. فراری، لامبورگینی و دیگر سوپر اسپورت‌سازان چند سال پیش تصمیم مشابهی گرفته و از جنگ حداکثر سرعت کنار کشیدند.

ما می‌توانیم این تفکر را درک کنیم. ب‌ام‌و تقریباً حس خوش‌ساخت بودن بهتری نسبت به تسلا مدل 3 داشته و بر اساس تجربه دیگر محصولات ب‌ام‌و شکی وجود ندارد که i4 سواری هیجان‌انگیزی خواهد داشت؛ اما شتاب گیری بهتر به فروش خودروهای لوکس کمک کرده و برای برخی خریداران عاملی تعیین‌کننده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.