با پول بامو M240i جدید چه خودروهای اسپرتی میتوان خرید؟
نسل جدید بامو سری 2 همچنان ویژگیهای محبوب خود را حفظ کرده است. برخلاف سری 2 گرن کوپه یا کراساوور X2 که محرک جلو هستند، سری 2 همچنان به ریشههای سنتی محرک عقب خود وفادار مانده است. این خودرو همچنان یک کوپهٔ سنتی با استایل سه جعبهای است و کسانی که از جلوپنجرههای بزرگ بامو متنفر هستند را هم خوشحال خواهد کرد. تا سال آینده که نسل جدید M2 معرفی شود، M240i XDrive قویترین نسخهٔ سری 2 محسوب میشود.
این مدل به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو با 382 اسب بخار قدرت مجهز است، ظرف 4.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد و 48,550 دلار قیمت دارد. طبق استانداردهای بامو، این قیمت برای چنین پرفورمنسی بسیار مناسب به نظر میرسد اما با استانداردهای دیگران چطور؟ در ادامه با معرفی پنج خودروی اسپرت همقیمت با M240i XDrive قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم. از این پنج خودرو، دو مدل چیزی دارند که M240i ندارد که آن گیربکس دستی است.
هوندا سیویک تایپ R
قیمت: 37,895 دلار
معرفی نسل جدید هوندا سیویک همهٔ ما را به این فکر فروبرد که باید از نسل بعدی تایپ R چه انتظاری داشته باشیم؛ اما برای دیدن این خودرو باید بیش از یک سال صبر کنیم و بنابراین فعلاً باید به نسل کنونی سیویک تایپ R قانع باشیم. قیمت پایهٔ این هاچبک داغ ژاپنی از 37,895 دلار آغاز میشود و با 43,995 دلار میتوان نسخهٔ تولید محدود سبکوزن و زردرنگ آنرا خرید که هنوز هم از M240i ارزانتر است. علاوه بر این، فولکسواگن گلف R جدید با 320 اسب بخار قدرت نیز بهزودی با قیمت 44,640 دلار به نمایندگیهای فروش ایالاتمتحده خواهد رسید.
دوج چلنجر R/T اسکات پک وایدبادی
قیمت: 47,640 دلار
بامو M240i بر اساس پلتفرمی محرک عقب ساخته شده اما در ابتدا صرفاً بهصورت چهارچرخ محرک XDrive عرضه خواهد شد که میتواند لذت دریفت کشیدن را بشدت محدود کند. این مشکل با پرداخت همین پول برای خرید یکی از ماسل کارهای آمریکایی حل میشود. با قیمت M240i میتوان سراغ دوج چلنجر R/T اسکات پک وایدبادی رفت و از یک موتور 6.4 لیتری V8 همی 485 اسب بخاری به همراه گیربکس دستی لذت برد.
تویوتا GR سوپرا 3.0
قیمت: 51,090 دلار
کسانی که پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی بامو را در خودرویی میخواهند که شبیه یک سدان دودر نباشد، میتوانند سراغ Z4 M40i بروند اما قیمت این مدل از 63,700 دلار آغاز میشود؛ بنابراین گزینهٔ بعدی میتواند تویوتا سوپرا باشد. سوپرا 3.0 همان پیشرانهٔ 382 اسب بخاری M250i را بهصورت محرک عقب و با دیفرانسیل فعال ارائه میکند که میتواند رانندگی لذتبخشی را فراهم کند. بله البته این کوپهٔ تویوتا با قیمت 51,090 دلار از M250i گرانتر است اما نسخهٔ چهار سیلندر 2 لیتری 255 اسب بخاری آنهم با قیمت 43,090 دلار وجود دارد.
بامو M2 کارکرده مدل 2018
قیمت: حدود 47 هزار دلار
در بخش خودروهای کارکرده میتوان بهراحتی یک بامو M2 مدل 2017 یا 2018 کم کارکرد را با قیمتی در حدود 45 تا 47 هزار دلار پیدا کرد. برای یادآوری، هماکنون قیمت یک M2 کامپتیشن نو با پیشرانهٔ برگرفته از M4 از 58,900 دلار آغاز میشود که حدود 10 هزار دلار از M240i جدید گرانتر است. البته M2 معمولی با 365 اسب بخار قدرت، 17 اسب بخار از M240i ضعیفتر است و در شتاب صفر تا 96 کیلومتر هم حریف آن نمیشود اما در عوض، M2 با گیربکسهای دستی و دوکلاچه قابل خریداری است درحالیکه M240i فقط با گیربکس اتوماتیک ارائه میشود.
فورد موستانگ مکایی GT
قیمت: 59,900 دلار
و در آخر، هیچ مقایسهای بدون نگاهی به رقبای الکتریکی کامل نخواهد بود. روی کاغذ، فورد موستانگ مکایی GT با قیمت 59,900 دلار در مقایسه با M240i گران به نظر میرسد اما کراساوور الکتریکی فورد با 480 اسب بخار قدرت، بسیار قویتر از کوپهٔ بامو بوده و در کمتر از 4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. همچنین وقتی 7500 دلار اعتبار مالیاتی فدرال را هم در نظر بگیریم، قیمت موستانگ الکتریکی به 52,400 دلار کاهش پیدا میکند. هنوز خیلی گران است؟ تسلا مدل 3 دوربرد با شتاب 4.2 ثانیه و برد 570 کیلومتر با قیمت 48,990 دلار هم در بازار قابل خریداری است.
خب با توجه به خودروهایی که در بالا معرفی شدند، اگر قصد خرید یک خودروی اسپرت با قیمتی در حدود 50 هزار دلار را داشتید، سراغ کدامیک میرفتید؟