شاخبهشاخ حیثیتی بی ام و X5 M کامپتیشن، جیپ گرند چروکی تراک هاوک رنجروور اسپرت SVR
میتوان گفت شاسی بلندهای پرفورمنس و اسپورت از اواخر دهه 90 میلادی سر برآوردند و خودروهایی همچون بامو X5 4.6is و جیپ گرند چروکی لیمیتد 5.9 جزو شاخصترینها بودند. این شاسی بلندهای قلدر در کمتر از 7 ثانیه میتوانستند به سرعتهای بالا دست پیدا کنند اما خب زمانه عوض شده و طی این سالها پیشرفتهای زیادی رخ داده است. این روزها شاسی بلندهایی هستند که شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 4 ثانیهای و حتی کمتر دارند.
امروز میخواهیم سه قدبلند اسپورت و سنگینوزن را با یکدیگر مقایسه کنیم. این خودروها شامل بامو X5 M کامپتیشن، جیپ گرند چروکی تراک هاوک و رنجروور اسپورت SVR هستند. شاسی بلندهای یاد شده در درگ های چهارصد متر حضور پیدا کردهاند. خب به نظر شما کدام قدبلند پیروز میدان خواهد بود؟ ابتدا بیایید نگاهی به مشخصات این سه رقیب بیندازیم.
بامو X5 M یک سنگ محک اصلی برای چنین کلاسی است. اولین نسل X5 4.6is یکی از خودروهایی بوده که این کلاس را تعریف کرده است. این قدبلند دقیقاً همان پیشرانه برادر سدان خود یعنی M5 کامپتیشن را قرض گرفته به این معنی که با نیروگاه 8 سیلندر 4.4 لیتری توئین توربویی روبرو هستیم که قدرت 617 اسب بخاری و گشتاور 750 نیوتون متری تولید میکند. این خودرو وزن خالص 2310 کیلوگرمی دارد.
جیپ هم مثل بامو جزو پیشروهای کلاس شاسی بلندهای پرفورمنس بوده است. مدل تراک هاوک هم مثل نسل اول گرند چروکی روی قدرت و حجم بالا تمرکز دارد. این خودرو از پیشرانه 8 سیلندر 6.2 لیتری سود برده و قدرت 707 اسبی و گشتاور 875 نیوتون متری تولید میکند. شاسیبلند قلدر جیپ با وزن 2433 کیلویی خود محصولی سنگینوزن نشان میدهد.
نهایتاً به رنجروور اسپورت SVR میرسیم. لندروور تقریباً حریفی تازهوارد در کلاس شاسی بلندهای پرفورمنس محسوب میشود اما در طول این سالها خوش درخشیده است. رنجروور اسپورت SVR به نیروگاه 8 سیلندر 5 لیتری سوپرشارژردار مجهز بوده و خروجی 575 اسبی و گشتاور 700 نیوتون متری را ارائه میکند. نکته عجیب اینکه وزن این خودرو مشابه X5 M کامپتیشن و برابر با 2310 کیلوگرم میباشد.
ما نتایج را اعلام نمیکنیم تا خود شما ویدئو را تماشا کنید. البته باید گفت رقبا استارت نزدیکی داشتهاند اما با گذشت زمان یکی از سه خودرو فاصله خوبی با دیگران ایجاد میکند.