507، جواهر نایابی که زمانی بی‌ام‌و را به مرز ورشکستگی رساند

دوشنبه 27 دی 1400 - 10:30
مطالعه 7 دقیقه
BMW-507-8
507 مطمئناً یکی از مشهورترین محصولات در تاریخ ب‌ام‌و محسوب می‌شود اما این خودرو در زمان تولید، شرکت باواریایی را تا مرز ورشکستگی پیش برد. ایدهٔ...
تبلیغات

507 مطمئناً یکی از مشهورترین محصولات در تاریخ ب‌ام‌و محسوب می‌شود اما این خودرو در زمان تولید، شرکت باواریایی را تا مرز ورشکستگی پیش برد. ایدهٔ ساخت این خودرو توسط یک واردکنندهٔ خودروی بانفوذ آمریکایی بنام «مکس هافمن» مطرح شد. وی در سال 1954 مدیریت ب‌ام‌و را متقاعد کرد که رودستر اسپرتی بر اساس سدان‌های 501 و 502 بسازد تا شکاف بین مرسدس بنز 300SL گران‌قیمت و خودروهای اسپرت ارزان‌قیمت تریومف و ام‌جی را پر کند. علاوه بر این، اصرارهای مکرر هافمن برای تولید خودروهای کوپه و اسپرت توسط ب‌ام‌و موجب شد این شرکت توسعهٔ گرند تورر لوکس 503 را هم در کنار 507 آغاز کند.

507 روی شاسی کوتاه شدهٔ 503 ساخته شده بود که فاصلهٔ محوری آن از 2,835 میلی‌متر به 2,480 میلی‌متر کاهش یافته بود. بدنهٔ خودرو نیز تقریباً به‌طور کامل با دست از آلومینیوم ساخته می‌شد و هیچ دو دستگاهی کاملاً باهم یکسان نبودند. زیر کاپوت 507 یک پیشرانهٔ 3.2 لیتری V8 با سوپاپ پوشراد یا OHV قرار گرفته بود. این موتور که به دو کاربراتور دو دهنه مجهز بود، 150 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و به یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی با ضرایب نزدیک متصل شده بود. در آزمایش‌های جاده‌ای، شتاب صفرتاصد این ماشین 11.1 ثانیه و حداکثر سرعت آن 195 کیلومتر بر ساعت اعلام شد.

507 برای اولین بار در تابستان سال 1955 در نیویورک رونمایی و تولید آن در نوامبر سال 1956 آغاز شد. هافمن قصد داشت 507 را با قیمتی در حدود 5 هزار دلار در آمریکا به فروش برساند و پیش‌بینی فروش 5 هزار دستگاه در سال را می‌کرد اما هزینه‌های بالای تولید، قیمت این خودرو را به حدود سه برابر رقم مذکور افزایش دادند. به همین دلیل، این خودرو هرگز در بازار موفق عمل نکرد و هرچند در بین خریداران آن افراد مشهوری مثل «الویس پریسلی» حضور داشتند اما میزان فروش آن حتی به 10 درصد فروش مرسدس 300SL هم نرسید.

ب‌ام‌و قصد داشت با 507 وجههٔ اسپرتی خود را احیا کند اما هزینه‌های تولید بالای این خودرو، شرکت را تا مرز ورشکستگی کشاند. ب‌ام‌و روی هر دستگاه از 507 ضرر می‌کرد و در سال 1959 زیان سنگین 15 میلیون مارکی روی دست شرکت گذاشت. به همین دلیل، تولید این رودستر ناکام پس از ساخت تنها 252 دستگاه به‌علاوهٔ دو پروتوتایپ، در سال 1959 خاتمه یافت. سپس عرضهٔ مدل‌های جدید 700 و سری 1500 وضعیت مالی ب‌ام‌و را بهبود و شرکت را از ورشکستگی نجات داد. بااین‌حال، 507 به نقطهٔ عطفی در تاریخ ب‌ام‌و تبدیل شد و سال‌ها بعد روی مدل‌های Z3 و Z4 تأثیر گذاشت. این شرکت حتی در سال 2000 مدل Z8 را به‌منظور ادای احترام به 507 معرفی کرد.

این روزها نیز 507 به خودرویی بسیار ارزشمند و کمیاب تبدیل شده است. از کل تعدادی که از این خودرو ساخته شد، هم‌اکنون تنها 202 دستگاه باقیمانده‌اند که به‌تازگی یکی از آن‌ها برای فروش گذاشته است. این 507 نقره‌ای‌رنگ در 14 ژانویهٔ سال 1958 به‌عنوان صد و دهمین دستگاه 507 از خط تولید خارج شده است. ویژگی مهم این خودرو رنگ نقره‌ای متالیک آن است که زیرا تنها 21 دستگاه 507 با این رنگ تولید شد.

این 507 در ابتدا به یک تاجر آلمانی که نمایندهٔ رسمی مرسدس بنز در ونزوئلا بود تحویل داده شده و سپس در حدود سال 1960 به آلمان بازگشته و پنج دههٔ بعدی عمر خود را در این کشور گذرانده است. در سال 2007 این 507 توسط متخصصان بخش ب‌ام‌و کلاسیک موردبازسازی کامل قرار گرفت و سپس در سال 2014 دوباره برای بازرسی به ب‌ام‌و بازگردانده شد تا سلامت و اصالت قطعات آن تضمین شود. این خودرو که نزدیک 85 هزار کیلومتر کار کرده است، هم‌اکنون با قیمت 2.45 میلیون دلار برای فروش گذاشته است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.