بررسی BMW M6 گرن کوپه
«زیباترین M5 ی که تاکنون دیدهاید». این یکی از بهترین توصیفهایی است که میتوان در مورد این خودروی جدید بیام و به کار برد. سازندگان خودرو در بیام و، مدل M6 گرن کوپه را «شاید بهترین ترکیب» از M5 و M6 دانستهاند؛ به این دلیل که شبیه به M6 ی است که روی چرخهای یک M5 قرار گرفته است. طراحی سری M ب ام و، ظاهر گرن کوپه را بسیار دلپذیر کرده است. جلوپنجرههای بزرگ خودرو، لبخندی مقتدرانه به آن بخشیده و در حالی که از رنگ منحصر به فرد «نارنجی تیره» برای رنگآمیزی بدنه استفاده شده، باز هم جلوهٔ خود را حفظ کرده است. طراحی چرخها نیز بر زیبایی این مدل افزوده است. اینها را در نظر بگیرید با نشانههای استاندارد یک خودروی سری M ب ام و، مانند: سقف فیبرکربنی، اگزوزهای چهارتایی و همچنین گوشههای نه چندان نوک تیز که این M6 را از مدلهای پایینتر گرن کوپه متمایز میکند.
وقتی ۱۱۵۰۰۰ دلار پول را برای خرید چنین ماشینی صرف میکنید، باید انتظار کابینی مناسب و راحت از آن داشته باشید. خودرویی که برای تست استفاده شد، ۳۵۰۰ دلار بابت روکش چرم «مرینو» هزینه اضافی پرداخت کرده بود. سقف ترکیبی از چرم و جیر آلکانتارا بر خود دارد و با نواری نازک خط وسط سقف M6 گرن کوپه پوشانده شده است. همه جا، فیبر کربنی جای چوب را گرفته است و حس دربر گرفته شدن توسط پوست گاو را کاهش داده است. با این همه توصیفات، وقتی حرف از خودروهای مدل M میشود، همه میدانند که فضای رانندگی در داخل چقدر میتواند خوب باشد و M6 گرن کوپه نیز از این امر مستثنی نیست. با این حال، سقف کوتاه باعث اندکی مشکل در ورود و خروج میشود؛ حتی اگر صندلیها در پایینترین حالت باشند، احتمال برخورد سر با سقف وجود دارد، ولی وقتی وارد کابین شدید، فضای راحت و دلپذیر در انتظار شما خواهد بود.
پنجره کوچک عقب، باعث میشود تا راننده به سه دوربین M6 گرن کوپه و حسگرهای پارکینگ آن تکی شوند. این مدل، تقریباً ابعاد بزرگی دارد؛ مگر اینکه صندلیها را به عقب و جلو حرکت دهید و حالتهای مختلف رانندگی را امتحان کنید.
قلب تپنده این سدان شبیه به کوپه، موتور ۴/۴ لیتری دو توربو شارژر V8 است. با اینکه شخصیت موتور ۵/۵ لیتری V8 مرسدس را ندارد، امّا کارایی منحصر به فرد آن، نمیتواند نادیده گرفته شود. این موتور ۴/۴ لیتری، میتواند ۵۵۲ اسببخار ایجاد کرده و گشتاوری برابر ۶۸۰/۲ نیوتنمتر تولید کند که این دو، در ۱۵۰۰ تا ۵۷۵۰ دور در دسترس خواهند بود. برای تست سرعت، M6 گرن کوپه میتواند در همان مدتی که سازنده تخمین زده، یعنی ۴/۱ ثانیه (و شاید زودتر!) به ۹۶/۵۶ کیلومتر بر ساعت و در حالت تختگاز نیز به سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
سیستم و حالت رانندگی بسته به نیاز راننده میتواند تغییر و سوییچهایی برای این منظور فراهم شده است. همچنین، میتوان در سیستم iDrive تغییرات دلخواه را در رانندگی ذخیره کرد و در مواقع لزوم از آنها استفاده کرد. سیستم فرمان گرن کوپه هیدرولیک است و این در حالی است که امروزه همه خودرو به سمت سیستمهای فرمان الکتریکی، به خاطر صرفهجویی مصرف سوخت میروند و بیام و سعی کرده سبک کاری قدیمی خود را حفظ کند.
دو نوع سیستم ترمز در M6 گرن کوپه میتوان انتخاب کرد. سیستم استاندارد ترمز این خودرو با چرخ ۱۵/۷ اینچی جلو و ۱۵/۶ اینچی در عقب، همراه با شش پیستون متوقف کننده ارائه میشود. سیستم ترمز دیگری که میتوان با ۹۲۵۰ دلار انتخاب کرد، ترمزهای کربن-سرامیکی است که میتواند به خوبی چرخهای ۲۰ اینچی خودرو را متوقف کند و علاوه بر آن، ۱۹/۵ کیلوگرم از وزن کلی ماشین که ۲۰۰۹/۴ کیلوگرم است، بکاهد. در هر حال، پدال ترمز خودرو به صورت خطی عمل میکند و به راحتی قابل کنترل است. همچنین در سرعتهای پایین، ترمز کربن-سرامیکی صدای جیغ از خود میدهد که برای چنین سیستمهای ترمزی، طبیعی است.
در کل، سیستم ترمز برای چنین ماشینی، با موتور V8 و نیرویی که برای حرکت ایجاد میشود، اهمیت زیادی دارد. تعویض دنده دستی برای ۷ سرعت مختلف، شاید از سیستمهای دنده اتوماتیک هم راحتتر است، ولی در هنگام برگرداندن دنده، انگار دارید با یک تفنگ شلیک میکنید!
مانند سیستم موتور و تعویض سرعت، سیستم تعلیق M6 گرن کوپه نیز برای شرایط مختلف تدارک دیده شده است. سیستم کنترل جذب نیروی دینامیکی M، کاملاً نیروهای وارده را به خود جذب میکند و شرایط رانندگی راحتی را فراهم میکند. در این خودرو، همهچیز در کنترل راننده است و خودرو به همان ترتیبی که یک وسیله نقلیه چهار در باید باشد، حرکت میکند. چیز دیگری که در مورد M6 گرن کوپه جلب توجه میکند، صدای کمِ این خودرو در مقایسه با مدلهایی مانند مرسدس بنز CLS63 AMG است. حتی موتور جدید دو توربو شارژر V8 و ۴ لیتری آئودی نیز، از موتور این خودرو، صدای بلندتری تولید میکند.
با توجه به وزن و قدرت M6، مصرف سوخت ۸/۶۶ لیتر در بزرگراه و ۱۲/۳۸ لیتر در شهر برای این خودرو منطقی است. البته این ماشین، قیمت کمی ندارد. همانطور که گفته شد، قیمت پایه و بدون آپشنهای اضافی آن ۱۱۵ هزار دلار است. با این حال، ماشینی که مورد ارزیابی قرار گرفت، مجهز به سیستم دستیار راننده به ارزش ۱۹۰۰ دلار، شامل: هشدار عبور از خط، کمک در پارک کردن و دوربینهای کنار و بالا، و پکیج مخصوص ۵۵۰۰ دلاری شامل: روکش فرمان، صندلیهای ویژه، سیستم نور LED، نمایشگر بالا، سیستم ماساژ صندلیهای جلو و سایه شیشه پنجرههای عقب و کنار بوده است و مهمتر از همه سیستم ترمز دینامیکی برای ماشین تست انتخاب شده که روی هم رفته، قیمت ماشین تست شده به ۱۳۷۳۷۵ دلار میرسد.
M6 گرن کوپه ۲۰۱۴، خودرویی که نگاهها را از هر طرف به خود جلب میکند و به نوعی، ازدواج تکنولوژی و کارایی با راحتی و زندگی مجلل است.