دفاع مدیر طراحی بی ام و از طراحی‌های اخیر این شرکت

یک‌شنبه 4 اردیبهشت 1401 - 07:30
مطالعه 3 دقیقه
BMW-3
طی سال‌های اخیر، زمانی که یک بی‌ام‌و جدید معرفی می‌شود، سیلی از انتقادات به طراحی آن‌ها در اینترنت و فضای مجازی به راه می‌افتد که اکثر این...
تبلیغات

طی سال‌های اخیر، زمانی که یک بی‌ام‌و جدید معرفی می‌شود، سیلی از انتقادات به طراحی آن‌ها در اینترنت و فضای مجازی به راه می‌افتد که اکثر این انتقادات به جلوپنجرهٔ بزرگ محصولات جدید این شرکت آلمانی اشاره دارند. حال اما موضوع جدیدی برای انتقاد از طراحی‌های بی‌ام‌و به وجود آمده که آن چراغ‌های جلوی دوقسمتی است یعنی چیزی که پیش‌نمایش آن سال گذشته در کانسپت XM ارائه شد و سپس طرح نهایی آن را در فیس‌لیفت X7 و نسل جدید سری 7 دیدیم؛ اما چرا بی‌ام‌و تصمیم گرفته از این نوع طراحی استفاده کند؟ چرا درحالی‌که M3 جلوپنجرهٔ بسیار بزرگی دارد اما روی دماغهٔ سری 3 جلوپنجرهٔ کوچکی دیده می‌شود؟

مدیر طراحی بی‌ام‌و «دوماگوج دوکک» در مصاحبه با کار مگزین پاسخ این سؤالات را داده است. به گفتهٔ وی، دوسوم خریداران بی‌ام‌و زیبایی ظریف و هماهنگ می‌خواهند و به همین دلیل این شرکت در طراحی مدل‌های پرفروشی مثل سری 3 و سری 5 محافظه‌کارانه عمل می‌کند. ازاین‌رو، تصاویر جاسوسی از فیس‌لیفت سری 3 و نسل بعدی سری 5 نشان از عدم تغییرات ظاهری بزرگ در این خودروها دارند. بااین‌حال، به گفتهٔ دوکک، آن یک‌سوم باقیمانده دوست دارند از دیگران متمایز باشند و به همین دلیل سری 4 و سری 7 جدید برای پاسخگویی به نیاز آن‌ها طراحی شده‌اند. وی دراین‌باره گفته است:

در گذشته، سری 4 فقط یک سری 3 اسپرت بود اما این خریداران متفاوت هستند. آن‌ها خودروی غیرمعمول‌تری می‌خواهند و حاضرند برای این خواسته هزینهٔ بیشتری بپردازند

مدیر طراحی گروه بی‌ام‌و «آدریان ون هویدانک» نیز بر این اظهارات صحه گذاشته و گفته است:

من فکر نمی‌کنم طراحی خوب باید دوقطبی شود (یعنی نظرات موافق و مخالفی داشته باشد) اما فکر می‌کنم مفهوم زیبایی می‌تواند دوقطبی شود. این به خریدار بازمی‌گردد و اگر یک نوع از خریداران به دنبال خودرویی زیبا و ماندگار باشند اما آن را طراحی می‌کنیم؛ اما خریدارانی هم وجود دارند که به دنبال چیزی مثل X6 هستند که مطمئناً ایجاد دوقطبی می‌کند. یا از آن متنفرید و یا آن را دوست دارید. این رویکرد برای سری 3 یا سری 5 کار نمی‌کند زیرا آن‌ها فروش بیشتری دارند

اما طراحی‌های جدید بی‌ام‌و چه زشت باشند و چه زیبا، اعداد دروغ نمی‌گویند. این شرکت با فروش 2,213,795 دستگاه خودرو در سال 2021 بهترین سال خود را سپری کرده است. زمانی که بحران کمبود چیپ و شیوع بیماری کرونا را هم در نظر بگیریم، این موفقیت چشمگیرتر می‌شود. بی‌ام‌و با این فروش، مرسدس بنز با 2,093,476 دستگاه و آئودی با 1,680,512 دستگاه را پشت سر گذاشته است که این یعنی رویکرد طراحی باواریایی‌ها در بازار کار می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.