نقاط قوت و ضعف بی ام و 128ti از زبان داده‌ها

سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1401 - 12:30
مطالعه 6 دقیقه
CBrunelli_220228_PCOTY_2022_BMW_128ti_1-1024
داده‌ها اشتباه نمی‌کنند. جایی برای پنهان شدن وجود ندارد. تنها چیزی که داده‌ها از تایید آن ناتوان هستند، حس‌وحال این خودرو در پیست است. در ادامه...
تبلیغات

داده‌ها اشتباه نمی‌کنند. جایی برای پنهان شدن وجود ندارد. تنها چیزی که داده‌ها از تایید آن ناتوان هستند، حس‌وحال این خودرو در پیست است. در ادامه قصد داریم با استفاده از اعداد و ارقام، به نقاط قوت و ضعف بی‌ام‌و 128ti بپردازیم.

کپی لینک

خط مستقیم و هنرنمایی 128ti

این خودرو در خط مستقیم عملکرد خوبی دارد و سریع است. محصول باواریا در مقایسه با اصلی‌ترین رقیبش، فولکس‌واگن گلف GTi مارک 8، از یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کند که صدای حاصل از آن، با شخصیتش تطابق کامل دارد. ب‌ام‌و 128ti برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 6.27 ثانیه زمان نیاز دارد و مسافت 400 متر را درعرض 14.33 ثانیه می‌پیماید؛ یعنی تنها چند صدم ثانیه کندتر از گلف! نماینده وولسبورگ که به موتور EA888 GTi مجهز شده است، با اختلاف 5.6 کیلومتر بر ساعتی از حداکثر سرعت بیشتری نیز سود می‌برد.

براساس این داده‌ها، رقابت این دو خودرو در خط مستقیم شانه‌به‌شانه پیش خواهد رفت و بسیار هیجان‌انگیز خواهد شد. راننده ما در حین رانندگی با 128ti از اعتمادبه‌نفس بالا ناشی از ترمزهای خوب این خودرو گفت. وقتی سرعت ورودی یک پیچ به‌خصوص مانند پیچ جنوبی (Southern loop یا پیچ شماره 2 در نقشه بالا) را اندازه گرفتیم، دیدیم که بی‌ام‌و 15 کیلومتر بر ساعت سریع‌تر از گلف وارد پیچ شد. هنرنمایی 128ti به اینجا ختم نمی‌شود؛ این خودرو در این زمینه از رقبای دیگری چون هوندا سیویک نیز با 6 کیلومتر بر ساعت سرعت بیشتری وارد پیچ شد. با این حساب، چگونه گلف GTi می‌تواند پیست «جزیره فیلیپ» را 2.4 ثانیه سریع‌تر از 128ti به سر برساند؟!

کپی لینک

ورود پر سروصدا، خروج خجالت‌آور

از بزرگ‌ترین ضعف‌های نماینده باواریا، چسبندگی پایین در لحظه خروج از پیچ است. همین مسئله باعث می‌شود تا با وجود برتری 15 کیلومتر بر ساعتی سری 1، در پایان پیچ جنوبی این گلف باشد که با 12 کیلومتر بر ساعت سرعت بیشتر به حرکت خود ادامه دهد. محور جلوی 128ti با وجود تجهیز به LSD مکانیکی و تایرهای خوب پیرلی P زیرو 225 میلی‌متری، در کنترل 261 اسب بخار قدرت خود مشکل دارد. امکان تجهیز بی‌ام‌و به تایرهای میشلین پایلوت اسپرت 4 نیز وجود دارد که با توجه به چسبندگی پایین این خودرو در پیچ‌ها، شدیدا توصیه می‌شود.

بگذارید با دقت بیشتری به اتفاقاتی که سر پیچ‌ها رخ می‌دهد نگاه کنیم؛ بی‌ام‌و 128ti با وجود اینکه در پس از نقطه اوج پیچ به مشکل برمی‌خورد، اما به‌خاطر تعادل بهتر در ترمزگیری، دیرتر به نقطه میانی می‌رسد. سری 1 سعی دارد تا با صاف‌تر کردن پیچ‌ها برای خود پیچ‌ها، امکان شتاب‌گیری را با کمترین میزان قفل‌شدگی دیفرانسیل ممکن سازد.

تلاش بی‌ام‌و برای انجام این کار در پیچ‌های با شعاع زیاد واقعا بیهوده است. برای خروج از یکی از پیچ‌ها که در بخش پایانی‌اش، به‌خاطر بهره‌گیری از دایره‌ای با شعاع زیاد فشار زیادی به خودرو وارد می‌کند، بی‌ام‌و 128ti حدود 13 کیلومتر بر ساعت سرعت کمتری را نسبت‌به گلف GTi حمل می‌کند. بی‌ام‌و در پیچ جنوبی (شماره 2 روی نقشه) دریفت بیشتری می‌کشد؛ درحالی‌که محور جلوی منظم‌تر گلف به آن اجازه می‌دهد تا نقطه اوج بیش را در آغوش گرفته و بهتر از آن گذر کند.

در نهایت باید گفت که اعداد و ارقام بررسی عملکرد بی‌ام‌و 128ti نشان‌دهنده خودرویی است که با وجود مشکلات یادشده همچنان قابل‌اتکا و دوست‌داشتنی است. تمام راننده‌های ما معتقد بودند که 128ti در پیست جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر بود و اصلا انتظار چنین عملکردی را نداشتند. عملکرد این خودرو در خط مستقیم هم شایسته توجه است. حال این به توانایی راننده بستگی دارد که چقدر می‌تواند از این محصول آلمانی استفاده کرده و سر پیچ‌ها نیز تا حد ممکن قدرت خود را حفظ کند!

کپی لینک

مشخصات فنی بی‌ام‌و 128ti

موتور

2 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر خطی (16 سوپاپ)

قدرت

261 اسب بخار

شتاب اولیه

6.3 ثانیه

حداکثر سرعت

248 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی

6.9 لیتر در 100 کیلومتر

جعبه‌دنده

7 سرعتی دو کلاچه خودکار

محور نیرورسان

دیفرانسیل جلو

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.