درگ پیرمردهای سرحال، نیسان GT-R نسل R34 و بیامو M5 نسل E39
کارواو این بار نبردی بین نمادهای دههٔ 90 میلادی ترتیب داده است. در این جدال، نیسان اسکایلاین GT-R نسل R36 از ژاپن به مصاف بامو M5 نسل E39 از آلمان رفته است. کوپهٔ سامورایی از یک پیشرانهٔ 2.6 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو استفاده میکند که روی کاغذ 280 اسب بخار قدرت و 392 نیوتن متر گشتاور دارد. گفتیم روی کاغذ چون در آن زمان خودروسازان ژاپنی طبق توافقی که باهم داشتند، قدرتی بیش از این رقم را اعلام نمیکردند و بنابراین قدرت واقعی R34 بهاحتمالزیاد بیشتر از این است. درهرحال، این نیرو از طرق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ منتقل میشود.
از سوی دیگر، در سینهٔ بامو M5 نسل E39 یک پیشرانهٔ 4.9 لیتری V8 تنفس طبیعی قرار گرفته که 400 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هرچند سدان باواریاییها هم برای انتقال نیرو از یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده میکند اما نیرو در اینجا فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. همچنین M5 با 1795 کیلوگرم وزن، بیش از 230 کیلوگرم از رقیب ژاپنی سنگینتر است که اختلاف قابلتوجهی است.
نبرد این دو ماشین به سه مسابقهٔ درگ از حالت سکون آغاز میشود. در اولین درگ، R34 شروع خوبی ندارد و پیروزی آسانی را به M5 هدیه میدهد. در مسابقهٔ بعدی، رانندهٔ نیسان شروع بهتری دارد و با اختلافی در حد نصف طول یک خودرو پیروز میشود. در آخرین درگ اما شاهد نزدیکترین رقابت هستیم که نهایتاً با اختلافی جزئی به سود بامو تمام میشود. در این درگ، M5 مسافت 400 متر را در 13.3 ثانیه طی میکند درحالیکه GT-R این کار را در 13.4 ثانیه انجام میدهد.
بعد از این سه درگ نوبت به مسابقات رولینگ میرسد که در اینجا قدرت بیشتر بامو موجب برتری آن میشود. این مسابقات یک بار با دندهٔ دو و یک بار با دندهٔ سه آغاز میشود ولی تفاوتی ندارد و در هر سه رولینگ بامو رقیب ژپنی را مغلوب میکند؛ و درنهایت دو خودرو برای آزمایش ترمز از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت آماده میشوند که این بار برتری با GT-R است زیرا دیسکهای ترمز M5 تاب دارند. به همین دلیل، نیسان زودتر متوقف میشود و تقریباً پشت سپر عقب رقیب قرار میگیرد.
مشخصات فنی
بامو M5 E39 | نیسان GT-R R34 | |
پیشرانه | 5.9 لیتری V8 | 2.6 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 400 اسب بخار | 280 اسب بخار |
گشتاور | 500 نیوتن متر | 392 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | 1795 کیلوگرم | 1560 کیلوگرم |