نمایش خانواده بی ام و CSL در لاگونا سکا

چهارشنبه 16 شهریور 1401 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
bmw-csl-models-09-830x623-1024
جشن گرامیداشت 50 سالگی زیربرند بی‌ام‌و M آخرین توقف خود را در پیست افسانه‌ای لاگونا سکا داشت. در این رویداد پس از آنکه گروهی از خودروهای کلاسیک و...
تبلیغات

جشن گرامیداشت 50 سالگی زیربرند بی‌ام‌و M آخرین توقف خود را در پیست افسانه‌ای لاگونا سکا داشت. در این رویداد پس از آنکه گروهی از خودروهای کلاسیک و مدل‌های جدید کلوپ «Legends of Autobahn» به نمایش عموم درآمدند، واحد آمریکای شمالی خودروسازی بی‌ام‌و وارد میدان نمایش شد. بی‌ام‌و هر ساله خودروهای کلاسیک بسیار خاصی را به نمایش می‌گذارد؛ امسال هم همین اتفاق افتاد. در میان خودروهای این خودروساز، شاهد حضور سری CSL بودیم که در سال 2022 یک عضو جدید پیدا کرد: بی‌ام‌و M4 CSL.

کپی لینک

بتموبیل

اولین مسابقه‌دهنده سبک‌بال بی‌ام‌و که با پسوند CSL معرفی شده بود، E9 3.0 CSL محسوب می‌شد که با نام عام «بتموبیل» (خودروی بتمن) نیز شناخته می‌شود. این خودرو در میان سال‌های 72 تا 82 میلادی و در گروه 8 مسابقات، نماینده برند بی‌ام‌و موتوراسپرت تازه‌تاسیس بوده است. بی‌ام‌و 3.0 CSL به‌عنوان نخستین خودروی این گروه مهندسی با نام رسمی «BMW Motorsport GmbH» به شمار می‌رفت. با وجود اینکه باواریایی‌ها برای در آن از لوگوی M استفاده نکردند اما آن را به‌عنوان نخستین خودروی زیربرند M می‌شناسند.

3.0 CSL یک مهاجم قدرتمند در رقابت‌های «قهرمانی خودروهای تورینگ اروپا» در دهه 70 میلادی محسوب می‌شد. این خودرو موفق شد تا در میان سال‌های 1973 و 1979 شش عنوان قهرمانی را نصیب خود کند. این سوپرخودروی تازه‌نفس توانسته بود تا در رقابت‌های 12 ساعتی سبرینگ و 24 ساعتی دیتونا نیز به مقام نخست کلی برسد و در مسابقات 24 ساعتی لمان به 3 عنوان قهرمانی (در سال‌های 1973، 1974 و 1977) در کلاس خود دست یابد.

کپی لینک

بی‌ام‌و 3.0 CSL مدل 1973

بی‌ام‌و آمریکا برای نمایش کامل خاندان CSL، نمونه جاده‌ای 3.0 CSL مدل 1973 را نیز به نمایش گذاشت. این خودرو که برپایه E9 3.0 CSL توسعه یافته بود، برخلاف نمونه مسابقه‌ای به درهای ورودوخروج، در صندوق عقب، در کاپوت آلومینیومی و... مجهز شده بود. بی‌ام‌و در این مدل و برای بخش‌های مختلف بدنه، از ورق‌های فلزی نازک‌تری استفاده کرده بود.

آلمانی‌ها سرانجام موفق شدند تا حدود 190 کیلوگرم از وزن این خودرو را کم کنند. آن‌ها برای این خودروی جاده‌ای از یک موتور 3.2 لیتری خطی 6 سیلندر استفاده کردند که توان تولید 206 اسب بخار قدرت را داشت و برای 3.0 CSL مدل 1973 نسبت قدرت‌به‌وزن 6.12 کیلوگرم بر اسب بخار را رقم می‌زد که برای یک خودروی جاده‌ای در آن زمان تحسین برانگیز بود. بی‌ام‌و نهایتا 167 عدد از این خودرو را در میان سال‌های 1973 و 1975 تولید کرد.

کپی لینک

G82 M4 CSL

البته میان نسل آخر خانواده CSL و بتموبیل، یک خودروی افسانه‌ای دیگر هم وجود داشت: E46 M3 CSL. اما این خودرو هرگز وارد بازار آمریکا نشد و به همین دلیل در این رویداد هم به نمایش درنیامد. برخلاف M3 CSL، بی‌ام‌و G82 M4 CSL به بازار ایالات‌متحده رسیده و ظاهرا به تعداد 300 دستگاه به فروش خواهد رسید.

با وجود اینکه نسل تازه این خانواده وزن به‌مراتب بیشتر نسبت‌به تک‌تک پیشینیان خود دارد اما مهندسان این شرکت موفق شده‌اند تا وزن آن را نسبت‌به نمونه عادی M4 حدود 110 کیلوگرم کاهش دهند. بی‌ام‌و برای تکمیل پکیج این کوپه، 40 اسب بخار به قدرت آن افزوده است تا نهایتا به حداکثر قدرت 543 اسب بخار دست پیدا کند.

این خودرو با قیمت 139 هزار دلار در آمریکا به فروش می‌‎رسد که شامل هزینه تحویل خودرو نمی‌شود (خریداران برای تحویل خودروشان باید مبلغ 995 دلار اضافه را هم پرداخت کنند). براساس گزارش‌ها، ظاهرا بی‌ام‌و موفق به فروش تمام نمونه‌های G82 M4 CSL در آمریکا شده است. نظر شما درباره این خودرو چیست؟ آیا این نسل تازه واقعا میراث‌دار خوبی برای بهترین مدل‌های بی‌ام‌و محسوب می‌شود؟!

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.