معرفی بی‌ ام‌ و 3.0 CSL، گران‌ترین و خاص‌ترین کوپه تاریخ باواریا

پنج‌شنبه 3 آذر 1401 - 11:26
مطالعه 7 دقیقه
BMW-3.0-CSL-1
ب‌ام‌و سرانجام از مدل مورد انتظار 3.0CSL رونمایی کرده است. این خودرو مدلی تولید محدود بر اساس M4 است که از بدنه‌ای کاملاً بازطراحی شده با الهام از...
تبلیغات

ب‌ام‌و سرانجام از مدل مورد انتظار 3.0CSL رونمایی کرده است. این خودرو مدلی تولید محدود بر اساس M4 است که از بدنه‌ای کاملاً بازطراحی شده با الهام از CSL دهه 70 بهره می‌برد. به مناسبت پنجاهمین سالگرد ب‌ام‌و M، از این خودرو فقط 50 دستگاه ساخته می‌شود. این کوپهٔ تولیدی محدود دنباله‌روی کانسپت 3.0CSL  Hommage سال 2015 است اما طراحی آن برای تولید تعدیل شده است. چراغ‌های جلو با تم زردرنگ و چراغ‌های عقب لیزری از M4 CSL گرفته شده‌اند اما نمای متفاوتی دارند و تا حدودی توسط گلگیرهای برجسته جلو و عقب تحت‌الشعاع قرار گرفته‌اند.

در اینجا همچنین از جلوپنجرهٔ بحث‌برانگیز M4 خبری نیست و جای آن را جلوپنجرهٔ آلومینیومی جدیدی گرفته است. از این ماده برای کاپوت و درب صندوق هم استفاده شده و قطعات فیبر کربنی تقویت‌شده با پلاستیک نیز در تمام قسمت‌های بدنه به کار رفته است. منبع‌های اگزوز نیز از تیتانیوم ساخته شده‌اند. بارزترین ویژگی طراحی 3.0CS اما بال بزرگ عقب و اسپویلر روی سقف است که به مدل E9 3.0CS3.0CSL Batmobile اشاره دارد.

طراحان ب‌ام‌و همچنین خم هافمیستر که در M4 معمولی وجود نداشت را در اینجا ایجاد کرده‌اند. لیوری (طرح رنگ‌آمیزی بدنه) زیبای مسابقه‌ای این خودرو با رنگ سفید آلپاین از طریق فرایند رنگ‌آمیزی خاصی به‌صورت دستی صورت می‌گیرد که 6700 ساعت زمان می‌برد؛ و درنهایت، رینگ‌های آلیاژی طلایی‌رنگ 20 اینچی در جلو و 21 اینچی در عقب هم با لاستیک‌های سفارشی میشلن پوشیده شده‌اند.

داخل خودرو از M4 گرفته شده ولی طراحان با تودوزی مشکی آلکانترا و تریم‌های فیبر کربنی مات سعی در ایجاد فضای کمی متمایزی داشته‌اند. صندلی عقب هم حذف شده و جای آن را محفظه‌ای با فضای اختصاصی جهت قرار دادن دو کلاه ایمنی گرفته است. صندلی‌های کربنی اسپرت M نشان 3.0CS دارند و شمارهٔ تولید خودرو روی داشبورد به چشم می‌خورد. همچنین به‌منظور کاهش وزن، ب‌ام‌و عایق‌های صدا را کمتر کرده است. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کابین 3.0CS نیز دسته‌دندهٔ گیربکس دستی با نمای کلاسیک است.

زیر کاپوت این ماشین قوی‌ترین پیشرانهٔ شش سیلندر تاریخ باواریا جای گرفته است. این همان موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی آشنا است که حالا 560 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد افزایش 10 اسب بخاری قدرت را نسبت به M4 CSL نشان می‌دهند اما گشتاور به میزان قابل‌توجه 100 نیوتن متر کاهش یافته است زیرا انتقال نیرو در این نسخهٔ ویژه از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد که توان تحمل گشتاور بالاتر را ندارد. دیفرانسیل فعال M، سیستم تعلیق تطبیقی M و ترمزهای کربن سرامیکی M نیز از دیگر ویژگی‌های این کوپهٔ ویژهٔ آلمانی هستند.

ازآنجایی‌که CSL مخفف کوپهٔ اسپرت سبک‌وزن است، وزن 3.0CSL هم کمتر شده اما این کاهش آنقدر که انتظار می‌رفت زیاد نیست. ب‌ام‌و نسبت وزن به قدرت کوپۀ تولید محدود خود را 2.9 کیلوگرم بر هر اسب بخار اعلام کرده که به معنای وزن 1624 کیلوگرمی خواهد بود یعنی تنها یک کیلوگرم کمتر از M4 CSL. ب‌ام‌و هنوز اعداد پرفورمنس این خودرو را اعلام نکرده است ولی انتظار میرود به خاطر گیربکس دستی کمی از M4 CSL کندتر باشد. ساخت تمام 50 دستگاه 3.0CSL حدود سه ماه طول خواهد کشید و هرچند فعلاً قیمت آن مشخص نیست اما به احتمال زیاد با اختلاف زیادی به گران‌ترین محصول ب‌ام‌و تبدیل خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.