نگاهی به پیچیدگی‌های پیشرانه 12 سیلندر هیدروژنی بی ام و

شنبه 12 آذر 1401 - 12:30
مطالعه 3 دقیقه
bmw_hydrogen_7_41-1536x1020
پیشرانه 12 سیلندر همواره ابهت خاصی در دنیای خودرو داشته است اما بی ام و با معرفی نسخه هیدروژنی از این نیروگاه آهنین بیش از پیش در مرکز توجهات قرار...
تبلیغات

پیشرانه 12 سیلندر همواره ابهت خاصی در دنیای خودرو داشته است اما بی ام و با معرفی نسخه هیدروژنی از این نیروگاه آهنین بیش از پیش در مرکز توجهات قرار گرفت. حالا می‌خواهیم نگاهی به این نیروگاه آهنین داشته باشیم.

در اولین سال‌های قرن بیست‌ویک میلادی و قبل از همه‌گیری خودروهای برقی بود که بی‌ام‌و با ایده‌ای نوین وارد میدان شد. در واقع این برند آلمانی پیشرانه 12 سیلندر 760i را با سوخت هیدروژن بکار گرفت. به این ترتیب اولین خودروی پرفورمنس و لوکس هیدروژنی دنیا برای مصرف روزمره متولد شد اما هرگز راهی به خط تولید نیافت. آن زمان تنها 100 دستگاه از این خودرو تولید شد. ایده تولید بی‌ام‌و هیبرید 7 افزایش آگاهی درباره خودروهای هیدروژنی و نمایش توانایی‌های فنی این خودروساز بود.

پیشرانه 6 لیتری و حجیم بی‌ام‌و تنها 260 اسب بخار قدرت و 390 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد تا بتواند بی‌ام‌و هیبرید 7 را در عرض 9.5 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند و حداکثر سرعت 230 کیلومتر در ساعت را ثبت کند. این ارقام در مقایسه با نسخه 12 سیلندر بنزینی سری 7 بسیار پایین‌تر بودند و مجری کانال Engineering Explained نیز می‌گوید دلیل آن تزریق پورت بوده است. با وجود باک 74 لیتری پر از بنزین و تانک 8 کیلوگرمی پر از هیدروژن، این سدان لوکس می‌توانست بیش از 684 کیلومتر را بپیماید.

کانال یاد شده به تازگی ویدئویی از پیچیدگی این پیشرانه 12 سیلندر هیدروژنی را منتشر کرده است. بی‌ام‌و آن زمان گفته بود قدرت و گشتاور این نیروگاه بزرگ صرف‌نظر از استفاده از بنزین یا هیدروژن تغییری نمی‌کند. یک دکمه روی غربیلک فرمان وجود داشت که راننده با استفاده از آن می‌توانست نوع سوخت پیشرانه را تغییر دهد. زمانی که یکی از سوخت‌ها تمام می‌شد خودرو به‌صورت خودکار سوخت جایگزین را انتخاب می‌کرد.

بدون دخالت راننده، خود سیستم ابتدا سوخت هیدروژن را برای مصرف انتخاب می‌کرد. در سرعت‌های کروز و ثابت بزرگراهی، این سری 7 قادر بود تا 201 کیلومتر را تنها با مصرف هیدروژن طی کند. 483 کیلومتر باقی مانده را نیز راننده می‌توانست با سوخت بنزین بپیماید؛ اما حالا و در سال 2022 بی‌ام‌و هنوز هم ایده استفاده از هیدروژن را رها نکرده اما بجای استفاده از پیشرانه درون‌سوز به ویژه پیشرانه 12 سیلندر از سلول سوخت استفاده می‌کند. اخیراً نمونه‌های پیش‌تولیدی iX5 هیدروژنی تولید شده‌اند که هدف از تولیدشان نمایش تعهد بی‌ام‌و به این تکنولوژی است. همچنین گفته شده تولید انبوه این خودروها نیز قبل از پایان دهه جاری میلادی شروع خواهد شد. ژرمن‌ها با تویوتا همکاری می‌کنند تا این تکنولوژی را توسعه دهند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.