نبرد جذاب آئودی RS3، بی‌ام‌و M4، پورشه 911 توربو S و تویوتا GR یاریس

یک‌شنبه 18 دی 1401 - 08:30
مطالعه 4 دقیقه
ALP_6436_m7gvmf
برخلاف گذشته، این روزها بسیاری از خودروهای اسپرت به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز شده‌اند زیرا خودروسازان معتقدند که این سیستم می‌تواند باعث بهبود...
تبلیغات

برخلاف گذشته، این روزها بسیاری از خودروهای اسپرت به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز شده‌اند زیرا خودروسازان معتقدند که این سیستم می‌تواند باعث بهبود پرفورمنس خودرو و کیفیت رانندگی شود.

یکی از جدیدترین خودروهایی که برای اولین بار به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز شده، ب‌ام‌و M4 است. این ماشین دیگر آن M3 ظریفی نیست که قبلاً می‌شناختیم نیست و حالا به کوپه‌ای وحشی و خشونت‌آمیز تبدیل شده که گفته می‌شود با تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive بهتر هم شده است؛ اما آیا M4 xDrive یکی از بهترین خودروهای پرفورمنس چهارچرخ محرک بازار محسوب می‌شود؟

برای پاسخ دادن به این سؤال، نشریهٔ بریتانیایی اوو، این ماشین را در برابر سه خودروی اسپرت چهارچرخ محرک دیگر شامل آئودی RS3، پورشه 911 توربو S و تویوتا GR یاریس قرار داده است. قطعاً این خودروها بسیار باهم متفاوت هستند اما همهٔ آن‌ها یک ویژگی مشترک دارند: هیجان با چهارچرخ محرک. پس کدام‌یک از این چهار خودرو بهتر است؟ پاسخ دادن به این سؤال مشکل است زیرا هرکدام از خودروهای مذکور در نوع خود عالی هستند. پورشه توربو S به‌عنوان قوی‌ترین عضو خانوادهٔ 911 بدیهی است که در کلاس خاص خود قرار و از لحاظ پرفورمنس با سه خودروی دیگر قابل‌مقایسه نخواهد بود.

M4 xDrive با پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربویی که 510 اسب بخار قدرت دارد، نه‌تنها در خط مستقیم حریف پورشه نمی‌شود بلکه از لحاظ دینامیک رانندگی، چسبندگی، کنترل بدنه و ظرافت نیز مغلوب 911 خواهد بود. البته باید توجه داشت که توربو S دو برابر ب‌ام‌و قیمت دارد. از سوی دیگر، آئودی RS3 هیجان زیادی را در یک پکیج کوچک و کاربردی با قیمتی مناسب ارائه می‌کند. این ماشین سریع و هیجان‌انگیز است، چهار در و پنج صندلی دارد و بسیار از M4 ارزان‌تر است اما وقتی صحبت از ارزش در برابر قیمت می‌شود هیچ‌کدام از این خودروها نمی‌توانند به GR یاریس نزدیک شوند. این هاچ‌بک داغ ژاپنی به لطف موتور سه سیلندر توربو، گیربکس شش سرعتهٔ دستی و سامانهٔ چهارچرخ محرک، نسبت به قیمت، هیجان‌انگیزترین خودروی این جمع محسوب می‌شود.

به‌طورکلی، در پایان این رقابت مشخص شد که هرچند سامانهٔ چهارچرخ محرک مزیت‌هایی دارد اما خودروها را سنگین‌تر می‌کند و لزوماً لذت یا هیجان رانندگی را افزایش نمی‌دهد. بااین‌حال، زمانی که به‌درستی از سامانهٔ چهارچرخ محرک استفاده شود، مثل چیزی که در GR یاریس و M4 xDrive شاهید هستیم، می‌تواند قابلیت‌های دینامیکی جدید و تجربهٔ رانندگی منحصربه‌فردی را فراهم کند و در جاده‌ای پردست‌انداز و لغزنده، پرفورمنسی مطمئن و تهاجمی را در اختیار راننده قرار دهد.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

 

تویوتا GR یاریس

آئودی RS3 سدان

ب‌ام‌و M4 xDrive

پورشه 911 توربو S

پیشرانه

1.6 لیتری I3 توربو

2.5 لیتری I5 توربو

3.0 لیتری I6 توئین توربو

3.8 لیتری H6 توئین توربو

قدرت

260 اسب بخار

400 اسب بخار

510 اسب بخار

650 اسب بخار

گشتاور

360 نیوتن متر

500 نیوتن متر

650 نیوتن متر

800 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دستی

8 سرعته دوکلاچه

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته دوکلاچه

وزن

1280 کیلوگرم

1575 کیلوگرم

1775 کیلوگرم

1640 کیلوگرم

نسبت قدرت به وزن

207 اسب بخار/تن

257 اسب بخار/تن

292 اسب بخار/تن

402 اسب بخار/تن

شتاب صفرتاصد

5.5 ثانیه

3.8 ثانیه

3.5 ثانیه

2.7 ثانیه

حداکثر سرعت

230 کیلومتر/ساعت

250 کیلومتر/ساعت

250 کیلومتر/ساعت

330 کیلومتر/ساعت

قیمت پایه

33,495 پوند

55,405 پوند

79,775 پوند

155,970 پوند

امتیاز

5

4

5

4.5

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.