استقبال از خودروهای برقی بی ام و در چین
شرکت بیامو در سال 2022 حدود 44,300 دستگاه از خودروهای برقی خود را در کشور چین به فروش رسانده و شاهد استقبال قابلتوجهی از سوی خریداران در این کشور پرجمعیت بوده است.
بر اساس دادههای منتشر شده، ژرمنها تعداد 44,344 دستگاه خودروی برقی را در سال 2022 تحویل مشتریان چینی دادهاند. در سال 2021 تعداد فروش محصولات بدون آلایندگی بیامو در چین 22,684 دستگاه بوده و بنابراین میزان استقبال از محصولات یاد شده 95 درصد افزایش پیدا کرده است. 93 درصد خودروهای برقی تحویلی به چینیها از نوع iX3 و i3 eDrive35L بودهاند. بیامو با سهم 0.93 درصدی از بازار خودروهای برقی چین در رده هجدهم قرار دارد.
البته نباید دو خودروی i3 eDrive35L و i3 هاچبک را با یکدیگر اشتباه گرفت. سدان جدید i3 از آوریل 2022 در بازار چین عرضه شده و یک پیشرانه برقی آن 286 اسب بخار قدرت و 400 نیوتون متر گشتاور تولید میکند. خودروی یاد شده با استفاده از باتری 70.3 کیلووات ساعتی میتواند 526 کیلومتر را با یکبار شارژ بپیماید. در دهماهه ابتدایی پارسال فروش خودروهای برقی بیامو پایین بوده اما از ماه نوامبر تا دسامبر شاهد تخفیف فروش بیامو بودیم که در برخی شهرها به بیش از 20 درصد نیز میرسید. همین امر باعث شد فروش خودروهای برقی ژرمنها رشد زیادی داشته باشد.
بیامو در سال 2022 بیش از 760 هزار دستگاه خودرو در چین به فروش رسانده که محصولات برقی سهم 6 درصدی از این رقم داشتهاند. البته سهم 6 درصدی نسبت به متوسط سهم 23 درصدی خودروهای برقی از فروش خودروسازان گوناگون بسیار کم به نظر میرسد. همانطور که گفتیم بیامو iX3 سهم بیشتری از فروش خودروهای بدون آلایندگی ژرمنها را به خود اختصاص داده و حدود یکسوم نیز از نوع i3 سدان بودهاند. دو خودروی iX و i4 نیز کمتر از 8 درصد فروش را از آنِ خود کردهاند. واضح است که i3 جدید بیش از همه خودروها مشتریان را به خود جذب کرده و iX و i4 به خاطر قیمت بالای خود از استقبال کمتری برخوردار بودهاند.
نیو چین به عنوان رقیب سه برند لوکس آلمانی یعنی مرسدس بنز، آئودی و بیامو فروش 122,486 دستگاهی در سال 2022 داشته که رشد 30.4 درصدی را نشان میدهد. برای مثال خودروی سطح بالای HiPhi X که محصول شرکت هیومن هورایزون بوده و رقیب iX به شمار میرود فروش 4346 دستگاهی را تجربه کرده است.
محصولات پاک بیامو در چین تحتفشار شدید از جانب تسلا، بی وای دی و دیگر برندهای چینی قرار دارند و به همین خاطر در مقایسه با خودروهای درونسوز محبوبیت بسیار کمتری داشته اند. همچنین جنگ قیمتی اخیر که تسلا آن را شروع کرد یک دردسر دیگر برای محصولات بدون آلایندگی بیامو بوده است. اگر بیامو نتواند خودروهای رقابتیتر عرضه کند یا استراتژی فروش خود را تغییر ندهد سهم خود از بازار را از دست خواهد داد و ارائه تخفیفهای پی دی پی نیز نخواهد توانست مشکل را حل کند و حتی به ارزش این برند آسیب خواهد رساند. البته همه موارد ذکر شده مختص بازار چین نیستند بلکه در بازارهای جهانی نیز دیده میشوند.
به ترتیب از راست به چپ: بیامو iX3، بیامو i4 و بیامو iX