سؤال همیشگی، بنز یا بی ام و؟ رقابت AMG SL55 و M850i کانورتیبل

پنج‌شنبه 18 اسفند 1401 - 08:30
مطالعه 10 دقیقه
Mercedes-AMG SL vs BMW 850i
ب‌ام‌و M850i کانورتیبل و مرسدس AMG SL55 هردو خودروهای روباز لوکس و اسپرت آلمانی هستند اما در نبرد رودررو، کدام‌یک برتر خواهد بود؟
تبلیغات

نام SL نه‌تنها در تاریخ مرسدس بلکه در کل جهان خودروهای اسپرت یکی از قابل‌احترام‌ترین نام‌ها محسوب می‌شود. این محصول پرچم‌دار اشتوتگارت که پیشینهٔ آن به سال 1954 و مدل زیبای 300 SL گالوینگ بازمی‌گردد، با شش نسل از طراحی‌های چشمگیر که استانداردی در زمینهٔ تجمل محسوب می‌شدند، همواره یکی از نمادهای طراحی در خودروهای اسپرت بوده است. بااین‌حال، SL در نسل هفتم خود مسیر کمی متفاوتی را در پیش گرفته زیرا در این نسل، مرسدس توسعهٔ SL را به AMG سپرده است.

بنابراین، آیا این به معنای وحشی‌تر شدن SL است یا اینکه AMG کوتاه آمده و ویژگی‌هایی که پیشینیان SL را به خودروهای اسپرت مطلوبی تبدیل کرده بودند را حفظ کرده است؟ البته مرسدس تنها برند آلمانی نیست که یک مدل روباز اسپرت و درعین‌حال راحت تولید می‌کند و در سبد ب‌ام‌و هم M850i کانورتیبل همین نقش را ایفا می‌کند. شاید این ماشین در ظاهر ساده به نظر برسد اما زیر کاپوت قلب قدرتمندی دارد. حال ما این دو روباز لوکس آلمانی را گرد هم آورده‌ایم تا ببینیم کدام‌یک بهترین است.

کپی لینک

مرسدس AMG SL55

SL55 با قیمت 147,475 پوند مطمئناً خودروی گرانی است ولی مرسدس هر آنچه که از پرفورمنس تکنولوژی‌های مجلل می‌دانسته را در این ماشین ارائه کرده است. رنگ زیبای قرمز پاتاگونیا به‌عنوان یک آپشن 1,600 پوندی هم قیمت خودروی آزمایشی ما را به 149,075 پوند رسانده است.

ویژگی‌های فنی

نسل هفتم SL از معماری کاملاً جدیدی با ساختار آلومینیومی و کامپوزیتی بهره می‌برد که با نسل قبلی و هیچ‌کدام از دیگر محصولات مرسدس هیچ اشتراکی ندارد. در این نسل استحکام پیچشی بدنه 18 درصد نسبت به نسل قبلی افزایش پیدا کرده و در جلو از تعلیق پنج اتصالی کاملاً جدیدی استفاده شده است. همچنین برای اولین بار SL به‌صورت استاندارد در تمام نسخه‌ها به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. در سینهٔ SL55 یک موتور 4 لیتری V8 توئین توربو با 475 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور قرار دارد درحالی‌که در نسخهٔ SL63 همین موتور 585 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

روی جاده

هنگام رانندگی، SL از خود شخصیتی دوگانه و نامطمئن نشان می‌دهد. البته بدون شک این خودروی توانمندی است اما نه آن‌قدر راحت است که مثل یک گرند تورر باشد و نه هیجان خودروهای اسپرت را ارائه می‌کند. بااین‌حال، ویژگی برجستهٔ SL55 موتور V8 خیره‌کنندهٔ آن است. این موتور شتاب صفرتاصد عالی 3.9 ثانیه‌ای را فراهم می‌کند و به لطف گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک با پاسخگویی بالا و ذخیرهٔ عظیم گشتاور، قدرت همیشه در دسترس خواهد بود. کشش سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد خودرو هم فوق‌العاده است و حالا می‌توان در شرایط زمستانی هم از همهٔ توانایی‌های SL استفاده کرد.

یکی از نقاط ضعف SL اما سواری آن است که حتی با قرار دادن کمک‌فنرها در نرم‌ترین حالت، خودرو هیچ‌گاه در هیچ مسیری به‌جز جاده‌ای کاملاً هموار بدون تکان نخواهد بود؛ اما روی آسفالت مناسب، خودرو با کنترل خوب حرکات بدنه و تعادل شاسی، عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارد. البته از یک جایی به بعد، وزن 1970 کیلوگرمی ماشین خود را نشان می‌دهد. بااین‌حال، فرمان تیز و دقیق SL بخشی از این وزن را پنهان می‌کند و باعث می‌شود خودرو کمی چابک‌تر از ب‌ام‌و احساس شود. یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت مرسدس پایداری در سرعت‌های بالا است به‌گونه‌ای که حتی در سرعت 230 کیلومتر بر ساعت هم رانندگی مطمئنی دارد هرچند که سروصدای لاستیک‌ها قابل‌توجه خواهد بود.

کارایی

در رودسترهایی مثل این همیشه بین فضای داخلی و پرفورمنس معامله می‌شود و مرسدس در SL جدید مطمئناً روی دومی تمرکز کرده است. این خودرو در جلو فوق‌العاده مجلل است اما صندلی‌های عقب آن تقریباً غیرقابل استفاده خواهد بود. البته مرسدس این ماشین را یک 2+2 می‌داند اما با توجه به صندلی‌های بسیار کوچک عقب، این توصیف خیلی خوش‌بینانه است. حتی با وجود راننده‌ای میان قامت در جلو، در عقب هیچ فضای پایی وجود نخواهد داشت که این در کنار پشتی‌های کاملاً عمودی باعث می‌شود این صندلی‌ها فقط برای قرار دادن کیف و چمدان مناسب باشند. صندوق بار هم با حجم 213 لیتر شاید خیلی کوچک نباشد اما دهانهٔ آن بسیار کوچک بوده و قرار دادن چمدان‌های بزرگ در آن می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

کپی لینک

ب‌ام‌و M850i کانورتیبل

هرچند M850i با قیمت پایهٔ 119,200 پوند روی کاغذ ارزان‌تر از مرسدس است اما لیست بسیار طولانی آپشن‌ها به‌سرعت قیمت آن را افزایش می‌دهند. خودرویی که در اینجا می‌بینید 15 هزار پوند آپشن دارد که قیمت کل را با 134,200 پوند بسیار به مرسدس نزدیک می‌کند.

ویژگی‌های فنی

سری 8 در اوایل سال 2022 فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای خود را تجربه کرد که تغییراتی مثل بازنگری در طراحی سپر جلو و نورپردازی جلوپنجره را به همراه داشت. در بخش فنی اما 850i نسبت به قبل تغییری نداشته و همچنین از همان موتور 4.4 لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند که نه‌تنها حجم بیشتری دارد بلکه در قدرت و گشتاور هم نسبت به موتور 4 لیتری مرسدس برتر است. این موتور با 530 اسب بخار قدرت، 55 اسب بخار قوی‌تر از مرسدس است اما حداکثر این قدرت از دور 5,500 تا 6 هزار rpm ارائه می‌شود که از مرسدس با 5 تا 6 هزار rpm محدودتر است. بااین‌حال، گشتاور 750 نیوتن متری موتور ب‌ام‌و نه‌تنها 50 نیوتن متر از رقیب بیشتر از بلکه در بازهٔ گسترده‌تر دور موتور از 1,800 تا 4,600 rpm ارائه می‌شود درحالی‌که این بازه برای SL از 2 هزار تا 4,500 rpm است.

روی جاده

درحالی‌که SL به‌طور دقیق جایگاه خود را پیدا نکرده، ب‌ام‌و بدن شک یک گرند تورر راحت و آرام است. راحتی سواری بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو خودرو است. سری 8 حتی با وجود کمی شخصیت اسپرتی، روی جاده‌هایی که مرسدس تکان‌های زیادی از خود بروز می‌دهد، بسیار نرم همچون قایق روی آب حرکت می‌کند. سری 8 هرچند خودروی بزرگ‌تری است و با طول 4,851 میلی‌متر 146 میلی‌متر کشیده‌تر از SL است اما به لطف فرمان نسبتاً سبک و تعویض دنده‌های نرم گیربکس، احساس ناخوشایندی ندارد. البته همین نرمی باعث می‌شود M850i برای رانندگی‌های تهاجمی چندان جذاب نباشد اما در عوض برای دیگر مواقع خودروی راحتی است.

سری 8 همچنین تعادل جذابی در هندلینگ دارد که رانندگی در دنده‌های شش یا هفت را بسیار لذت‌بخش می‌کند. در مسیر مستقیم، کشش موتور ب‌ام‌و بی‌امان است و هرچند شاید به‌اندازهٔ مرسدس سریع نباید اما خیلی هم کندتر نیست و در رانندگی‌های روزمره متوجه اختلاف 0.2 ثانیه‌ای M850i با SL55 نخواهید شد. البته در حالت‌های رانندگی اسپرت‌تر، گیربکس ب‌ام‌و کمی تنبل می‌شود و با هر افزایش دنده خودرو را عقب می‌اندازد. به‌طورکلی، در M850i پرفورمنس، ثبات و راحتی همه به‌وفور پیدا می‌شوند و آرامش فوق‌العاده‌ای را در مسافت‌های طولانی فراهم می‌کنند. با این ماشین اگر سرعت را روی 110 کیلومتر بر ساعت نگه دارید حتی می‌توانید به مصرف سوخت حدود 10.7 لیتر در هر صد کیلومتر برسید.

شاسی

درحالی‌که SL از ابتدا به‌عنوان یک کانورتیبل طراحی شده است، سری 8 کانورتیبل بر اساس نسخهٔ کوپه ساخته شده است؛ بنابراین، برای جبران کاهش استحکام ناشی از حذف سقف خودرو، ب‌ام‌و شاسی سری 8 را تقویت کرده است. ازجملهٔ این تغییرات می‌توان به استفاده از میله‌های پیچشی برای محکم‌تر کردن سیستم تعلیق دو جناقی جلو اشاره کرد. این تغییرات به همراه اضافه‌وزن مکانیسم سقف تاشو باعث شده نسخهٔ کانورتیبل 120 کیلوگرم از همتای کوپه سنگین‌تر شود.

کپی لینک

نتیجه

مقام اول: ب‌ام‌و M850i کانورتیبل

پشت فرمان سری 8 طولی نمی‌کشد که می‌فهمیم ب‌ام‌و قصد ساخت یک گرند تورر بین‌قاره‌ای را داشته است. این یک خودروی چهارنفرهٔ راحت است که در بزرگراه فوق‌العاده راحت خواهد بود. بااین‌حال، شاسی M850i بیش از آنچه انتظار می‌رفت توانایی دارد و موتور آن دست‌کمی از مرسدس ندارد. هنگامی‌که اختلاف قیمت را هم در نظر می‌گیریم، ب‌ام‌و برندهٔ این رقابت می‌شود.

مقام دوم: مرسدس AMG SL55

همان‌طور که از یک محصول AMG انتظار می‌رود، SL55 از پیشرانهٔ فوق‌العاده و پرفورمنس خیره‌کننده‌ای برخوردار است. مرسدس یک کروزر عالی برای مسافت‌های طولانی است ولی بااین‌حال، نه آن‌قدر راحت است که با خودروهایی مثل سری 8 رقابت کند و نه ‌آن‌قدر هیجان‌انگیز است که بتوان آن را یک ماشین اسپرت واقعی در نظر گرفت. البته طبیعی است که مجذوب ظاهر و صدای جذاب SL شوید اما در این خودرو نقص‌هایی هم وجود دارد.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

مرسدس AMG SL55

ب‌ام‌و M850i کانورتیبل

پیشرانه

4.0 لیتری V8 توئین توربو

4.4 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

475 اسب بخار

530 اسب بخار

گشتاور

700 نیوتن متر

750 نیوتن متر

گیربکس

9 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

3.9 ثانیه

4.1 ثانیه

حداکثر سرعت

295 کیلومتر بر ساعت

250 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

13.2 لیتر ترکیبی

10.9 لیتر ترکیبی

تولید آلایندگی

292 گرم در هر کیلومتر

249 گرم در هر کیلومتر

ظرفیت باک

80 لیتر

68 لیتر

طول

4,705 میلی‌متر

4,851 میلی‌متر

عرض

1,915 میلی‌متر

1,902 میلی‌متر

ارتفاع

1,354 میلی‌متر

1,345 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,700 میلی‌متر

2,822 میلی‌متر

وزن خالص

1970 کیلوگرم

2125 کیلوگرم

حجم صندوق بار

213 لیتر

350 لیتر

دایرهٔ چرخش

12.4 متر

11.6 متر

قیمت پایه

147,475 پوند

119,200 پوند

قیمت تست‌شده

149,075 پوند

134,200 پوند

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.