مروری بر تاریخچه هشت نسل بی ام و سری 5، کدامیک بهتر است؟
به بهانهٔ معرفی نسل هشتم بامو سری 5، در این مطلب نگاهی به تاریخچهٔ این سدان نامآشنا خواهیم داشت تا ببینیم کدامیک از این هشت نسل مهمترین و نوآورانهترین نسل در تاریخ سدان محبوب باواریاییها بوده است.
نسل E12 سالهای 1972 تا 1981
سدانهای موسوم به «نیو کلاس» در دههٔ 60، بامو را از فراموش شدن نجات دادند و به شکلگیری هویت این برند کمک کردند؛ بنابراین، جانشین این سدانها کار بسیار سختی در پیش داشت. بدین منظور، سدان میان سایز جدید سری 5 در نمایشگاه فرانکفورت 1972 معرفی شد. مثل مدلهای نیو کلاس، سری 5 هم که توسط «پل براک» طراحی شده بود، ابتدا با پیشرانههای 2 لیتری چهار سیلندر به بازار عرضه شد اما بعداً نمونههای شش سیلندر خطی و 1.8 لیتری چهار سیلندر هم به لیست موتورها افزوده شدند.
نوآوریهای مهم: برای اولین بار پیشرانهٔ شش سیلندر را در سدان میان سایز بامو ارائه کرد
نسل E28 سالهای 1981 تا 1988
E28 درواقع بیشتر یک E12 فیسلیفت شده محسوب میشد تا نسل جدید تا جایی که حتی درهای دو خودرو باهم یکسان بود اما جانشین «پل براک»، «کلاوس لوثه» کاپوت جدیدی را با لولا در عقب طراحی کرد، به بخش عقبی خودرو حجم بیشتری داد و داشبورد راننده محور جدید و زیبایی را طراحی کرد که بهاندازهٔ کافی از نسل قبلی متفاوت احساس میشد. برای E28 هم ترکیبی از پیشرانههای چهار و شش سیلندر ارائه میشد اما خبر مهم در این نسل ساخت اولین M5 با نسخهٔ 286 اسب بخاری از پیشرانهٔ شش سیلندر سوپرکار M1 بود.
نوآوریهای مهم: ترمز ABS، سیستم تعلیق جلوی دو اتصالی، کامپیوتر سفری دیجیتالی، ارائهٔ اولین M5
نسل E34 سالهای 1988 تا 1996
سری 5 در نسل E34 بهطور چشمگیری بزرگتر شد و ویژگیهای جدید زیادی را معرفی کرد. این خودرو همچنین فروش بسیار خوبی هم داشت تا جایی که تقریباً دو برابر E28 فروخت. هرچند در ابتدای عرضهٔ این نسل پیشرانههای قدیمیتر دوازده سوپاپ شش سیلندر خطی M20 و M30 آن برای مالکین E28 آشنا بودند اما خیلی زود پیشرانههای جدید شش سیلندر 24 سوپاپ M50 و هشت سیلندر M60 برای بهبود پرفورمنس ارائه شدند. علاوه بر این، بامو در نسل E34 برای اولین بار نسخهٔ تورینگ (استیشن) را هم ارائه کرد تا به مصاف آئودی و مرسدس بنز برود. در این نسل M5 ابتدا از پیشرانهٔ 3.5 لیتری شش سیلندر خطی با 315 اسب بخار قدرت استفاده میکرد اما در سال 1994 به موتور 3.8 لیتری با 340 اسب بخار قدرت مجهز شد.
نوآوریهای مهم: نسخهٔ استیشن، سامانهٔ چهارچرخ محرک، اولین موتور V8، کنترل کشش، زمانبندی متغیر سوپاپها
نسل E39 سالهای 1996 تا 2003
سری 5 E39 با طراحی «کریس بنگل» ظاهری عریضتر و پایینتر داشت و برای اولین بار جلوپنجرهٔ کلیوی شکل را در کاپوت ادغام کرد. در این نسل همچنین پیشرانهٔ شش سیلندر چدنی سنگین M50 با نمونهٔ جدید M52 جایگزین شد که بلوک آلومینیومی داشت. همچنین بامو به پیشرانههای دیزلی هم اهمیت بیشتری داد و برای اولین بار یک موتور دیزلی چهار سیلندر برای سری 5 ارائه شد. زیر کاپوت M5 نسل E39 هم یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 جدید با نام S62 قرار گرفت که 400 اسب بخار قدرت داشت.
نوآوریهای مهم: ایربگهای بیشتر، سیستم تعلیق بادی با تنظیم خودکار در نسخهٔ تورینگ، ناوبری ماهوارهای
نسل E60 سالهای 2003 تا 2010
طراحی بیرونی نسل E60 در زمان معرفی جنجال زیادی به راه انداخت و موافقان و مخالفان سرسختی داشت اما داخل خودرو هم با داشبورد صاف و ساده، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی فرورفته و کنترلر iDrive جدید به همان اندازه بحثبرانگیز بود. به لطف تکنولوژی توربوشارژ، پیشرانههای E60 کوچک شدند و موتور پایهٔ 2.2 لیتری شش سیلندر قبلی با یک نمونهٔ 2 لیتری چهار سیلندر جایگزین شد. جذابیت واقعی این نسل اما M5 با پیشرانهٔ V10 بود که بر اساس موتور خودروی فرمول یک تیم ویلیامز شکل گرفته بود. این یک نیروگاه 5 لیتری با 500 اسب بخار قدرت بود که M5 را به اولین سدان 10 سیلندر تولیدی جهان تبدیل کرد.
نوآوریهای مهم: فرمان فعال، چراغهای جلو تطبیقی، کروز کنترل تطبیقی، هدآپ دیسپلی، موتورهای توربو، گیربکس اتوماتیک با پدالهای تعویض دنده
نسل F10 سالهای 2010 تا 2017
پس از انتقادات شدیدی که به طراحی نسل E60 شد، بامو برای نسل F10 ظاهری بسیار محافظهکارانه را در نظر گرفت و سواری و هندلینگ خودرو هم به لطف سیستم تعلق دو جناقی، احساس یک خودروی لوکس واقعی را پیدا کرد. در این نسل پیشرانههای توربوشارژ بیشتری ارائه شد اما خبر مهمتر ساخت اولین سری 5 هیبریدی بود که 340 اسب بخار قدرت داشت. همچنین بامو در نسل F10 خانوادهٔ سری 5 را با ارائهٔ نسخهٔ گرن توریسمو بزرگتر کرد. این یک فستبک کشیده با کابین بسیار جادار بود که البته خیلی مورد استقبال قرار نگرفت. در M5 پیشرانهٔ V10 قبلی جای خود را به یک V8 توئین توربو به همراه سامانهٔ چهارچرخ محرک داد که 560 اسب بخار قدرت داشت. گیربکس روان دوکلاچه نیز کیفیت رانندگی M5 را افزایش داد درحالیکه قدرت بعداً در نسخهٔ کامپتیشن به 600 اسب بخار رسید.
نوآوریهای مهم: پیشرانههای هیبریدی، موتورهای دیزلی سه توربو، سیستم تعلیق دو جناقی، موتور V8 توئین توربو
نسل G30 سالهای 2017 تا 2023
در نسل G30 به لطف پلتفرم جدید CLAR و همینطور استفاده از آلومینیوم در اکثر پانلهای بدنه، وزن خودرو تا 100 کیلوگرم کاهش پیدا کرد درحالیکه در ظاهر عضلانیتر شد. ارائهٔ اولین پیشرانهٔ پلاگینهیبریدی و سیستمهای کمکراننده ازجملهٔ بزرگترین پیشرفتهای این نسل بودند. در M5 از همان پیشرانهٔ V8 نسل قبلی استفاده شد اما متأسفانه گیربکس دستی حذف و گیربکس دوکلاچه هم با یک هشت سرعتهٔ اتوماتیک معمولی جایگزین شد. در این M5، نسخهٔ پایه مثل کامپتیشن نسل قبلی 600 اسب بخار قدرت داشت اما در کامپتیشن جدید این رقم به 625 اسب بخار افزایش پیدا کرد درحالیکه بعداً M5 CS با 635 اسب بخار قدرت و وزن کمتر هم ارائه شد.
نوآوریهای مهم: فرمان گیری چرخهای عقب، پیشرانهٔ پلاگینهیبریدی، پانلهای آلومینیومی سبکوزن، چراغهای جلوی لیزری، سیستمهای کمکراننده
نسل G60 سالهای 2023 تا...
بامو در برابر اصرار رویهٔ این روزها مبنی بر تبدیل سدانها به کراساوور یا استفاده از جلوپنجرهٔ بزرگ و چراغهای جلوی دوقسمتی مقاومت کرده و بنابراین نسل هشتم سری 5 هنوز هم به شکل یک سدان لوکس سنتی معرفی شده هرچند که زیر پوست تغییرات بزرگی رخ داده است. مهمترین تغییر، ساخت نسخهٔ تمام الکتریکی i5 است که در کنار نسخههای بنزینی و پلاگینهیبریدی راهی بازار خواهد شد. هرچند هنوز یک سال با دیدن M5 جدید فاصله داریم ولی طبق شایعات، این خودرو به قوای محرکهٔ 4.4 لیتری V8 پلاگینهیبریدی شاسیبلند XM مجهز خواهد بود که بیش از 700 اسب بخار قدرت خواهد داشت.
نوآوریهای مهم: اولین سری 5 الکتریکی، آنتیرول بار فعال 48 ولتی، سیستم نیمه خودران
با توجه به این تاریخچهای که بیان شد، نسل موردعلاقهٔ شما از سری 5 کدام است و فکر میکنید نسل بعدی چه شرایطی خواهد داشت؟ آیا دوست دارید بامو این خودرو را به یک کراساوور یا لیفتبک تبدیل کند یا سری 5 باید به سنتهای خود پایبند بماند؟ آیا زمانی که X5 فروش بیشتری دارد، سری 5 آیندهای خواهد داشت؟