بی ام و M2 جدید یا M3 CSL مدل 2004؛ شخصیت مشابه با دو دهه اختلاف
نسل جدید بامو M2 با ترکیبی از وحشیگری، متانت، پرفورمنس و راحتی باورنکردنی، تکنولوژیهای روز و قیمت رقابتی، یکی از بهترین محصولات تاریخ M محسوب میشود؛ اما اینکه M2 را یکی از بهترینهای M بدانیم هنوز هم ادعای جسورانهای است خصوصاً اگر به مدلهای فوقالعادهٔ تاریخ این بخش پرفورمنس باواریاییها نگاه کنیم؛ بنابراین، برای اینکه بفهمیم این ادعا چقدر درست است، یکی از بهترینهای واقعی تاریخ M یعنی M3 CSL نسل E46 را در برابر M2 قرار دادهایم.
در ظاهر ممکن است فکر کنید این دو خودرو از دو دنیای کاملاً متفاوت هستند اما با وجود 20 سال اختلاف سن، بیشتر از آنچه که به نظر میرسد به هم شباهت دارند. اولین مورد ابعاد است. با بزرگتر شدن خودروها برای مطابقت با قوانین ایمنی، M2 جدید از خودرویی که در زمان خود در کلاس بالاتری قرار داشت پیشی گرفته است. بااینحال، دو خودرو تنها 88 میلیمتر در طول و 107 میلیمتر در عرض باهم اختلاف دارند. البته بخشی از این اختلاف به خاطر شانههای برجستهٔ M2 برای ایجاد یک خودروی عضلانی مدرن بوده است.
از سوی دیگر، جذابیت کوپهٔ قدیمی به خاطر ظرافت آن است. این خودرویی با جزئیات کاربردی است که به زیبایی در کنار هم قرار گرفتهاند. سپر جلوی خاص CSL با ورودی هوای دایرهای در یک سمت، اسپویلر دُم اردکی روی درِ صندوق و بدنهای ساده و شیک روی رینگهای سبکوزن 19 اینچی، نمایی بینقص را ایجاد کردهاند. رنگ خاکستری نقرهای (یکی از دو رنگ قابل انتخاب برای CSL) نیز تضاد جذابی با سقف فیبر کربنی خودرو دارد. استفاده از متریال سبکوزن در مدلهای M از اینجا آغاز و به روندی تبدیل شد که اکثر مدلهای بعدی این بخش مثل M2 آن را ادامه دادند.
هرچند محصولات M در طول تاریخ از پیشرانههای V8 و V10 هم استفاده کردهاند اما این موتور شش سیلندر خطی است که مترادف نام بامو M است و دو کوپهٔ ما هم از همین نوع پیشرانه استفاده میکنند. این موتورها اندازهای تقریباً شبیه به هم دارند (3 لیتری برای M2 و 3.2 لیتری برای M3) اما پیشرانهٔ M2 به دو توربوشارژر مجهز است که به تولید 460 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور کمک میکند.
اما پیشرانهٔ M3 CSL هم برای تولید قدرت بیشتر ترفندهای خاص خود را دارد. مهندسان M کار خود را با پیشرانهٔ M3 E46 معمولی شروع کردند که S54 نام داشت و به ازای هر لیتر حجم، 107 اسب بخار قدرت تولید میکرد. این رقم حتی با استانداردهای امروز هم شگفتانگیز است ولی CSL پا را از این هم فراتر گذاشت. اصلاح میل بادامکها و سوپاپها بهعلاوهٔ ایرباکس فیبر کربنی، قدرت را به 360 اسب بخار در دور 7,900 rpm رساند که 700 rpm از ردلاین M2 بیشتر است. در هردو خودرو نیروی موتور فقط به چرخهای عقب منتقل میشود.
هرچند CSL صد اسب بخار قدرت کمتری از M2 دارد اما این تنها بخشی از داستان است زیرا وزن کوپهٔ مدرن حتی با سقف فیبر کربنی به 1725 کیلوگرم رسیده درحالیکه CSL تنها 1385 کیلوگرم وزن دارد. صندلیهای چرمی با گرمکن و تنظیم برقی، شارژر بیسیم و دیگر تجهیزات رفاهی M2 را باید در این موضوع مقصر دانست. E46 هیچکدام از این موارد را ندارد اما خودروی کاملاً لخت و فقیری هم نیست و هنوز هم از سیستم تهویه و CD پلیر بهرهمند خواهید بود.
با نشستن روی صندلیهای اسپرت سبکوزن CSL بلافاصله احساس راحتی خواهید کرد. اینها بدون شک هم از لحاظ ظاهر و هم حمایت از بدن، از بهترین صندلیهایی هستند که تاکنون روی یک خودروی تولیدی دیدهایم. به لطف کاپوت آلومینیومی، شیشهٔ عقب نازکتر و سقف فیبر کربنی، CSL حدود 100 کیلوگرم از M3 معمولی سبکتر است. این یعنی نسبت قدرت به وزن خودرو به 256 اسب بخار بر هر تن رسیده که تنها 7 اسب بخار نسبت به M2 کمتر است.
M2 برای یک خودروی اسپرت سواری انعطافپذیری دارد. سیستم تعلیق بزرگترین دستاندازهای مسیر را بهخوبی جذب میکند و درعینحال، شاسی بهگونهای تنظیم شده که جادههای پیچدرپیچ چالشبرانگیز را شرمنده میکند. از سوی دیگر، با اینکه CSL سواری سفتتری دارد اما وزن کمتر آن فوراً خود را نشان میدهد. محور جلوی خودرو در مقایسه با M2 چابکتر احساس میشود. فرمان سبک است اما جزئیات را خیلی خوب منتقل میکند درحالیکه فرمان M2 فاقد بازخورد است و این یکی از معدود ایرادات آن بهحساب میآید.
از شنیدن صدای موتور CSL هرگز خسته نخواهید شد. این صدا کاملاً معنوی و ماورایی است. موتور در دورهای پایین غرغر جذابی میکند که در 8 هزار rpm به غرشی باشکوه شبیه خودروهای مسابقهای تبدیل میشود. صدای M2 هم با آوای خشمگین توربوها و زوزهٔ اگزوزها در حالت اسپرت پلاس، خوب به نظر میرسد اما نمیتواند با جد خود رقابت کند. M2 در خط مستقیم خودروی سریعی است و صرفنظر از دور موتور، گشتاور عظیم موتور با سرعتی گیجکننده خودرو را به جلو میراند.
CSL اما برای رسیدن به چنین سرعتی باید خیلی سختتر کار کند اما وقتی این کار را انجام دهد نتیجهای نزدیک به همتای مدرن خود به جای خواهد گذاشت. در همین حال، M2 سرعت خود را بسیار بهتر کاهش میدهد و ترمزهای آن فوقالعاده هستند. یکی از مواردی که CSL را از همتای مدرن خود عقب میاندازد گیربکس است. این خودرو از نسل دوم گیربکس شش سرعتهٔ AMT بامو با نام SMG استفاده میکند و کلاچ و دندههای آن بهصورت الکترونیکی کنترل میشوند.
در آن زمان، ارائهٔ چنین گیربکسی تصمیم بحثبرانگیزی بود و خیلیها سراغ گیربکس شش سرعتهٔ دستی میرفتند زیرا SMG هرچند در ترافیک خوب رفتار میکرد اما هنگام تختهگاز، افزایش دندهها را کند و شلخته انجام میدهد. البته اگر با این گیربکس مثل نمونهٔ دستی رفتار کنید و بین تعویض دندهها پا را از روی پدال گاز بردارید نرمتر عمل خواهد کرد. البته گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک M2 هم بینقص نیست و رقبا گیربکسهای سریعتری دارند اما این درخشش M2 را کمرنگ نمیکند.
M3 CSL در سال 2003 با قیمت 58,455 پوند به بازار عرضه میشد که با قیمت 66,090 پوندی امروز M2 خیلی فاصله ندارد ولی اگر 20 سال تورم را حساب کنیم، قیمت CSL معادل 99,750 پوند امروز خواهد بود.
جمعبندی
هنگام رانندگی با این دو خودروی M، تضاد جذاب بین آنها مشخص میشود اما ویژگیهای متفاوت به همراه شباهتهای اساسی، همه با هم ترکیب میشوند تا فرمول خالصی که بخش M در بهترین حالت خود قادر به انجام آن است را ارائه دهند. اینکه M2 خودرویی سریعتر، جذابتر، پیشرفتهتر و پر از تکنولوژی است، نشان میدهد که M طی دو دهه چقدر پیشرفت داشته است اما نتیجهٔ نهایی بسیار شبیه به هم است: دو کوپهٔ پرفورمنس افسانهای با شخصیت فوقالعاده.
مقایسه مشخصات فنی
| بامو M2 | بامو M3 CSL |
قیمت | 66,090 پوند | 58,455 پوند (سال 2003) |
پیشرانه | 3.0 لیتری I6 توئین توربو | 3.2 لیتری I6 |
قدرت | 460 اسب بخار | 360 اسب بخار |
گشتاور | 550 نیوتن متر | 370 نیوتن متر |
وزن خالص | 1725 کیلوگرم | 1385 کیلوگرم |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته AMT |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | 4.1 ثانیه | 4.9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر بر ساعت | 250 کیلومتر بر ساعت |