بنیانگذار آلپینا، تیونر مشهور بی ام و، درگذشت
بورکارد بووِنسیپن، موسس و مالک آلپینا پس از 58 سال ارتقا و تیونینگ مدلهای لوکس بیامو، در 87 سالگی درگذشت.
«بورکارد بووِنسیپن» کار روی مدلهای بیامو را از سال 1962 آغاز کرد و با ارائه یک مدل ویژه توانست نظر مدیر بخش فروش بیامو را جلب کند. پس از چند سال، به دلیل کیفیت بسیار خوب مدلهای تیونینگ شده توسط آلپینا، خودروساز آلمانی تصمیم گرفت گارانتی شرکتی خود را برای محصولات آلپینا ارایه کند.
باوجود اینکه آلپینا با عنوان یک تیونر شناخته میشود اما «وزارت حملونقل دولت فدرال آلمان» در سال 1983 آن را بهعنوان یک خودروساز رسمی ثبت کرد. محصولات این شرکت کد احرازهویت مختص خود را دارند که جایگزین VIN اصلی بیامو میشود. ارائه محصولات آلپینا بهگونه انجام شده که با مدلهای بیامو M تداخلی نداشته باشند؛ بنابراین آلپینا برخلاف سری M، محصولاتش را با تمرکز بیشتر روی لوکسبودن و راحتی ارائه میکند تا آنکه به جنبههای اسپرت بپردازد.
بنیانگذار این تیونینگ موفق درکنار کار روی مدلهای گوناگون بیامو به تقویت خودروهای تورینگ نیز مشغول بوده است تا آنکه تیم مدیریتی آن در سال 1988 تصمیم به کنارگیری از مسابقات میگیرد و تنها روی بهبود خودروهای بیامو متمرکز شود. سرانجام گروه خودروسازی بیامو در سال 2022 آلپینا را خریداری کرد.
البته قرارداد یادشده در سال 2025 تمام خواهد شد و تغییری در ساختار این برند تیونینگ ایجاد نخواهد کرد. با این همه، مسئولان آلپینا و گروه بیامو تصمیم گرفتهاند که وظیفه پرکردن فضای خالی بین بیامو و رولزرویس باید با محصولات آلپینا پر شود. گزارشها حاکیاز آن هستند که مدل B7 در همین راستا و تا سال 2026 روانه بازار خواهد شد.
در سوی دیگر، احتمالا مدلهای D3 و B3 که بر پایه بیامو سری 3 توسعه پیدا میکردند از خط تولید خارج خواهند شد. درهرصورت، آلپینا بهعنوان برندی مملو از هویت برای گروه بیامو ظاهر شده و آینده درخشان خود را زیر چتر این خودروسازی تثبیت کرده است. با توجه به روند برقیسازی خودروها، مشخصا آلپینا هم به کمک بیامو نیاز دارد و این همکاری دوطرفه است. نظر شما درباره محصولات این برند چیست؟