یادی از کانسپت 850 هزار دلاری بی ام و گرن لوسو کوپه

چهارشنبه 13 دی 1402 - 11:30
مطالعه 3 دقیقه
ezgif.com-avif-to-jpg-converter
یکی از خاص‌ترین خودروهای مفهومی چند سال گذشته بی‌ام‌و با نام گرن لوسو شناخته می‌شود. این کوپه 850 هزار دلاری با همکاری پینین فارینا تولید شده است.
تبلیغات

اگرچه در زمان فکر کردن به برند بی‌ام‌و خیلی محصولات موسوم به کوچ بیلد به ذهن خطور نمی‌کنند اما این برند آلمانی با تولید چنین خودروهای خاص و کمیابی بیگانه نیست. برای مثال می‌توانیم به زاگاتو کوپه یا 3.0 CSL مدرن اشاره کنیم. البته طرفداران دو آتشه بی‌ام‌و یک مثال دیگر از همکاری پینین فارینا با این شرکت را به یاد می‌آورند. حاصل این همکاری بی‌ام‌و گرن لوسو کوپه کانسپت است که سال 2013 معرفی شد. بی‌ام‌و قول داده بود درصورتی‌که بازخوردها به این کانسپت مثبت باشد آن را راهی خط تولید خواهد کرد اما اثر هنری 850 هزار دلاری دو شرکت هرگز نتوانست به برنامه تولید 200 تا 300 دستگاهی برسد. در ادامه به جزئیات بیشتری از این خودروی مفهومی می‌پردازیم.

گرن لوسو کوپه از همان ابتدا در زمینی سست و لرزان شکل گرفته بود. اکثر طرفداران از رابطه پینین فارینا و فراری آگاه بودند و ماهیت آن به گونه‌ای بود که پینین فارینا می‌بایست جهت نمایش خودروی دوم بر اساس اجزای یک فراری از مدیران مارانللو اجازه می‌گرفت. همچنین پینین فارینا حتی قبل از توافق با بی‌ام‌و کارهای اولیه خلق این کانسپت را شروع کرده بود. فلیکس کیلبرتوس مدیر تیم طراحی گرن لوسو می‌گوید:

کاپوت و گلگیرهای این کانسپت ظاهری نرم و یکپارچه داشتند. همچنین الگوی موجود در ستون جانبی از نظر بصری به سمت عقب‌تر کشیده شد

همین کشیدگی ستون به سمت عقب باعث ایجاد عنصر طراحی منحصربه‌فردی شد که گرن لوسو را محصولی منحصربه‌فرد و مخصوص بی‌ام‌و نشان می‌داد. علاوه بر الهام گرفتن از محصولاتی همچون سری 5 نسل E39 و سری 3 نسل E90، گرن لوسو برای کسب مجوز نهایی راهی مونیخ شد. پینین فارینا و بی‌ام‌و نیازمند کانسپتی قابل راندن بودند و به همین خاطر باید از قوای محرکه باواریا استفاده می‌شد که با روی خوش پذیرفته شد.

شاسی کوتاه شده خودرو مستقیماً به ایتالیا فرستاده شد و یک پیشرانه 12 سیلندر زیر کاپوت جا خوش کرد. کابین این خودرو نیز اگرچه طراحی ویژه خود را داشت اما همچنان به عنوان یک بی‌ام‌و قابل‌شناسایی بود. نهایتاً با فراز و نشیب‌های بسیار، بی‌ام‌و گرن لوسو کوپه کانسپت در سال 2013 معرفی شد. در آن زمان اکثر رسانه‌های خودرویی مطمئن بودند که طراحی پینین فارینا برای بی‌ام‌و سری 8 در نظر گرفته شده است. اگرچه این‌گونه نبود اما نگاهی به این کانسپت شیک نشان می‌دهد سری 8 حتی 10 سال بعد نیز از این محصول مفهومی الهام گرفته است. تناسبات و طراحی سپر جلو تقریباً مشابه همان چیزی هستند که سری 8 کوپه تولیدی می‌بینیم. در نهایت باید گفت گرن لوسو سرنوشتی مشابه زاگاتو کوپه داشت و متأسفانه هیچ‌یک راهی خط تولید نشدند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.