بی ام و i8 با پیشرانه 16 سیلندر و 880 اسب بخار، نسخهای جذاب برای مسابقه
بامو i8 همیشه به خاطر پیشرانهٔ ضعیف موردانتقاد قرار میگرفت اما تیم مسابقهای اتریشی ادلینگر با ساخت نسخهٔ منحصربهفردی از این ماشین با پیشرانهٔ 16 سیلندر، جذابیت i8 را با قدرت بسیار بیشتر و صدای بینظیر ترکیب کرده است. قوای محرکهٔ این خودرو در اصل از چهار پیشرانهٔ 1 لیتری چهار سیلندر موتورسیکلت بامو HP4 تشکیل شده که میتوانند به دور 14,800 rpm برسند و مجموعاً 880 اسب بخار قدرت تولید میکنند.
چنین قدرتی در کنار وزن حدود یک تنی i8 پرفورمنسی انفجاری را فراهم میکند و به لطف 16 سیلندری که گازهای خروجی همهٔ آنها به یک سیستم اگزوز تیتانیومی هدایت میشود، صدای نفسگیر و فوقالعادهای هم دارد. همچنین این پیشرانه با سوخت مصنوعی کار میکند. ممکن است این سؤال مطرح شود که چرا این تیم مسابقهای از چهار پیشرانهٔ چهار سیلندر مجزا استفاده کرده است درحالیکه یک موتور V8 هم میتوانست همین کار را با روشی بسیار سادهتر انجام دهد. پاسخ در نوع مسابقهای است که این i8 قصد دارد در آن شرکت کرد.
این خودرو برای حضور در مسابقات تپه نوردی طراحی شده است یعنی جایی که میزان چسبندگی دائماً در حال تغییر است. به همین دلیل، در چنین مسابقهای انعطافپذیری هر چرخ و کنترل گشتاور بسیار مهم خواهد بود و استفاده از چهار پیشرانهٔ مجزا امکان چنین کاری را فراهم خواهد کرد. همچنین بدنهٔ i8 هم برای به حداکثر رساندن بازدهی آیرودینامیکی بازطراحی شده است. ساختار کابین راننده مثل خودروهای لمانز به سبک لانهزنبوری ساخته شده و سیستم تعلیق پوشراد آن خودروهای فرمول یک را به یاد میآورد.
برای کنترل هرکدام از چهار پیشرانه بهصورت مجزا، به قدرت پردازش زیادی نیاز است و به همین دلیل، از 12 کامپیوتر استفاده شده تا کل قوای محرکه را باهم هماهنگ کند. فعلاً اطلاعات بیشتری از این خودرو منتشر نشده و نمیدانیم این i8 مسابقهای منحصربهفرد چه زمانی برای مسابقه آماده خواهد شد اما بیصبرانه امیدواریم که بتوانیم در آیندهٔ نزدیک آن را در رویدادهایی مثل گودوود ببینیم.