جذابترین خودروهای تاریخ بی ام و M که تولید نشدند، از M3 پیکاپ تا M5 کانورتیبل
بخش M بامو در طول تاریخ خود خودروهای هیجانانگیز زیادی ساخته است اما در کارنامهٔ این بخش، مدلهایی هم دیده میشوند که هرچند بسیار جذاب بودند اما هیچگاه به تولید نرسیدند. بامو با این کار حتی گاهی فرصتهای بزرگی را سوزاند.
بامو M3 پیکاپ نسل E30
در تاریخ M3، نسل E30 مدلی منحصربهفرد است زیرا به خاطر قوانین مسابقات (هومولوگیشن) ساخته شد. ساخت یک نمونهٔ پیکاپ از این خودرو اما داستان جالبی دارد. محوطهٔ کارخانهٔ بامو در مونیخ بسیار وسیع است و برای جابجایی قطعات از سمتی به سمت دیگر این محوطه، به یک وانت نیاز بود و ازآنجاییکه بامو وانت تولید نمیکرد، یک M3 کابریولت را به پیکاپ تبدیل کرد. بامو M به مدت 26 سال از این پیکاپ کوچک استفاده کرد تا اینکه در سال 2012 بازنشسته شد. جالب اینکه جانشین این خودرو هم یک پیکاپ خاص دیگر بود که در ادامه خواهیم دید.
بامو M8 نسل E31
هرچند M8 اولین بار در سال 2020 به بازار آمد اما بامو در اوایل دههٔ 90 روی یک M8 کار میکرد. نسل اول سری 8 یک گرند تورر چشمگیر بود اما آن شخصیت و حال هوای اسپرتی که طرفداران بامو میخواستند را نداشت زیرا پیشرانهٔ 5 لیتری V12 آن که از طریق اتصال دو موتور 2.5 لیتری شش سیلندر خطی ساخته شده بود، تنها 300 اسب بخار قدرت تولید میکرد؛ بنابراین، این کوپهٔ بزرگ به پیشرانهٔ V12 قویتری نیاز داشت و بدین منظور، بامو با استفاده از دو موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی M3 نسل E36، پیشرانهٔ V12 جدیدی ساخت که تا 640 اسب بخار قدرت تولید میکرد. متأسفانه اما پس از ساخت یک پروتوتایپ، بامو از تولید M8 منصرف شد زیرا حتی سری 8 استاندارد هم در بازار فروش با مشکل مواجه بود و مجموعاً تنها 30 هزار دستگاه از آن ساخته شد. بااینحال، بامو از بخش M خود خواست که سری 8 را بهتر کند و این منجر به تولید مدل 850CSi با پیشرانهٔ 5.6 لیتری V12 و 380 اسب بخار قدرت شد.
بامو M3 کامپکت نسل E36
وقتی خودروهای بامو M بزرگتر و سنگینتر شدند، این بخش به مدلی کوچکتر نیاز داشت تا طرفداران سنتی را راضی کند. این منجر به ساخت M3 کامپکت شد که قرار بود نظر خریداران جوانتر را جلب کند. دو پروتوتایپ از این خودرو ساخته شد که یکی به پیشرانهٔ 3 لیتری متعلق به M3 پیش از فیسلیفت و دیگری به موتور بروز شدهٔ 3.2 لیتری مجهز بود. درنهایت اما پروژهٔ تولید M3 کامپکت لغو شد و مطمئنیم کسی که این تصمیم را گرفته تا پایان عمر پشیمان بوده است زیرا چند سال بعد که ایدهٔ ساخت یک خودروی M کوچک با کوپهٔ 1M عملی شد، این ماشین به یکی از برجستهترین نقاط در تاریخ بامو M تبدیل شد.
بامو M3 استیشن نسل E46
M3 استیشن نسل E46 بزرگترین فرصت ازدسترفته در تاریخ M3 محسوب میشود. این ماشین در دوران سلطنت E46 بر بخش کوپههای اسپرت ساخته شد یعنی درست در زمانی که روند محبوبیت شاسیبلندهای لوکس شروع شده و کراساوورهای هنوز متداول نشده بودند. در آن زمان، M3 استیشن خریداران زیادی پیدا میکرد زیرا بسیار از مردم هنوز معتقد بودند که خرید شاسیبلند هدر دادن پول است مگر اینکه در جایی دورافتاده زندگی کنید. به همین دلیل، به خاطر عدم تولید این خودرو خیلی از دست بامو عصبانی هستیم. E46 یکی از بهترین نسلها در تاریخ M3 محسوب میشود اما چون فقط بهصورت کوپه و کانورتیبل عرضه میشد، کارایی محدودی داشت و نسخهٔ استیشن میتوانست این مشکل را حل کند. بااینحال، بامو نهایتاً سر عقل آمد و در نسل کنونی M3 برای اولین بار نسخهٔ استیشن را تولید کرد.
بامو X5 M نسل E53
X5 برای اولین بار در سال 1999 معرفی شد و هرچند بامو نسخههای اسپرت و قدرتمند 4.6is و 4.8is آن را ارائه کرد اما نسخهٔ M از نسل اول X5 هیچگاه ساخته نشد. بااینحال، بامو در مورد چنین نسخهای فکر کرده بود. بدین منظور، باواریاییها پیشرانهٔ دوازده سیلندری که برای M8 ساخته شده بود را زیر کاپوت X5 قرار دادند. این خودرو X5 لمانز نام گرفت زیرا نسخهای از این پیشرانهٔ V12 در خودروهای لمانز استفاده میشد. این کار چالشبرانگیز بود و زمانی که X5 لمانز در نمایشگاه فرانکفورت 2000 رونمایی شد، بامو اعلام کرد هیچ برنامهای برای تولید آن ندارد. بااینحال، این شرکت روی یک X5 اسپرت دیگر هم کار میکرد که رانندگی لذتبخشتری داشت. مردان M در کنار X5 لمانز، پروتوتایپ دیگری را هم با استفاده از پیشرانهٔ 400 اسب بخاری هشت سیلندر M5 نسل E39 ساختند. در این خودرو، بامو سامانهٔ چهارچرخ محرک را کنار گذاشت و این X5 با موتور M5 شاسیبلندی دیفرانسیل عقب بود. بااینحال، هیچکدام از این ایدهها به خط تولید نرسیدند تا اینکه سال 2009 نهایتاً X5 M در نسل دوم معرفی شد.
بامو M3 پیکاپ نسل E90
هرچند پیکاپ M3 نسل E90 در سال 2011 بهعنوان دروغ آوریل معرفی شد اما این وانت به دلیل دیگری ساخته شده بود. همانطور که گفتیم، M3 پیکاپ نسل E30 در سال 2012 رسماً بازنشسته شد و E90 پیکاپ در اصل برای جایگزینی آن ساخته شد؛ بنابراین، این خودرو در حال خاک خوردن در موزه نیست و در محوطهٔ کارخانهٔ بامو به جابجایی پیشرانهها، گیربکسها و دیفرانسیلهای بخش M مشغول است.
بامو M5 کانورتیبل نسل E34
بامو آنقدر پروژهٔ این خودرو را مخفیانه انجام داده بود که تا سال 2009 که رسانهها به جشن M دعوت شدند هیچکس از وجود آن خبر نداشت. این ماشین بر اساس نسل دوم M5 ساخته شده بود و از یک پیشرانهٔ 3.8 لیتری شش سیلندر خطی تنفس طبیعی با 340 اسب بخار قدرت استفاده میکرد. این M5 کابریولت بسیار به خط تولید نزدیک شده بود اما بامو در آخرین لحظه دوشاخهٔ آن را از برق کشید. این شرکت میترسید عرضهٔ M5 کانورتیبل فروش M3 کانورتیبل نسل E30 را کاهش دهد. بااینحال، M5 کانورتیبل سالها بعد با نامی دیگر به بازار آمد. این خودرو M6 بود که در سال 2005 معرفی شد و از همان پیشرانهٔ 10 سیلندر M5 نسل E60 استفاده میکرد. امروز نیز M8 درواقع نسخهٔ کوپه و کانورتیبل M5 محسوب میشود.