اولین نمایش دومین پروتوتایپ مخفیانه بی ام و سری 7 با موتور V16
درحالیکه قبلاً میدانستیم یک پروتوتایپ سری 7 با پیشرانهٔ V16 ساخته شده است، حالا بامو خبر از ساخت دومین پروتوتایپ این سدان شانزده سیلندر در سال 1990 داده است.
در اواخر دههٔ 80، مهندسان بامو در تلاش برای ارائهٔ حد نهایی تجمل باواریا، یک پیشرانهٔ 6.6 لیتری V16 ساختند. این موتور فوقالعاده در سینهٔ یک دستگاه سری 7 نسل E32 قرار گرفت که گلدفیش لقب گرفت و متأسفانه هیچگاه تولید نشد. هرچند احتمالاً خیلی از شما با این سری 7 قهوهایرنگ V16 که در سال 1987 ساخته شد آشنایی دارید اما حالا رازی برملا شده که تا به امروز هیچکس از آن خبر نداشته است.
به نظر میرسد چند سال پس از 765iL گلدفیش، بامو بیسروصدا پروتوتایپ دومی از سری 7 با موتور V16 را ساخته است. البته این خودرو در سال 1990 بر اساس پروتوتایپ آزمایشی نسل بعدی سری 7 یا E38 ساخته شده است. این سری 7 شانزده سیلندر که 750iL گلدفیش نام دارد، برای چندین دهه در کلکسیون بامو مخفی بوده است اما حالا سرانجام پردهها کنار رفته و میتوانیم این خودرو را ببینیم. بامو قصد دارد در نمایشگاه تکنو کلاسیکا اسن برای اولین بار این پروتوتایپ جذاب را به نمایش عمومی درآورد.
بامو فعلاً فقط چند تصویر از این سدان V16 منتشر کرده است اما همین تصاویر هم نشان میدهند که 750iL گلدفیش از تمام تجهیزاتی که اوج تجمل دههٔ 90 بودند برخوردار است. ازجملهٔ این تجهیزات میتوان به یک تلفن در جلو اشاره کرد. در این پروتوتایپ اما چراغهای جلو، آینههای جانبی و خط سقف شبیه سری 7 نسل E32 به نظر میرسد و با نسخهٔ تولیدی نسل E38 که بهعنوان زیباترین نسل سری 7 شناخته میشود تفاوت دارد. البته این موضوع عجیب نیست زیرا مهندسان بامو از این پروتوتایپها برای توسعهٔ E38 استفاده کردهاند.
زیر کاپوت این ماشین، نیروگاه عظیم 6.6 لیتری V16 قرار گرفته که به یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک متصل است. این پیشرانه که میتواند تا 5 هزار rpm دور بگیرد، 350 اسب بخار قدرت تولید میکند. 750iL به لطف این نیرو میتوانست به حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. هرچند ممکن است این اعداد طبق استانداردهای امروز چندان چشمگیر به نظر نرسند اما 750i بهعنوان قویترین نسخهٔ سری 7 نسل E32 با پیشرانهٔ V12 تنها 300 اسب بخار قدرت داشت.
بااینحال، قدرت این خودرو از پروتوتایپ قبلی کمتر است. 767iL گلدفیش 1987 که اولین بار در سال 2019 از مجموعهٔ بامو رونمایی شد، از همین پیشرانهٔ 6.6 لیتری V16 استفاده میکرد اما قدرت چشمگیر 400 اسب بخاری داشت. البته در آن پروتوتایپ، هم به دلیل اندازهٔ بزرگ پیشرانه که کل فضای زیر کاپوت را اشغال میکرد و هم به دلیل نیاز خنککنندگی بالای موتور، مهندسان مجبور شدند رادیاتور را در صندوقعقب نصب کنند. یکی از دلایل عدم تولید نسخهٔ V16 سری 7 در نسل E32 همین موضوع بود زیرا جابجایی رادیاتور نهتنها ظرفیت صندوق بار را بسیار کاهش میداد بلکه خودرو را از حالت استاندارد خارج میکرد.
بااینحال، در پروتوتایپ دوم چنین مشکلی وجود ندارد و در تصاویر میتوانیم ببینیم که رادیاتور در جای درست خود جلوی پیشرانه قرار دارد. متأسفانه اما بامو هیچ توضیحی در مورد اینکه چرا این خودرو هیچگاه تولید نشد ارائه نکرده است. البته هرچند عدم تولید سری 7 شانزده سیلندر موضوع غمانگیزی است اما خبر خوب اینکه بوگاتی قصد دارد در هایپرکار بعدی خود از پیشرانهٔ V16 استفاده کند.