لامبورگینی چطور توانست شاسیبلند اسپرت موفقتری نسبت به بی ام و بسازد؟
بازار شاسیبلندها یکی از داغترین سگمنتهای خودروی امروز است و به همین دلیل، حتی سازندگان سوپراسپرت و خودروهای فوق لوکس مثل لامبورگینی، بنتلی و رولزرویس هم به این بخش وارد شدهاند. بااینحال، بامو با اینکه بیش از دو دهه در ساخت شاسیبلندها سابقه دارد، با جدیدترین محصول خود در این بخش یعنی XM شکست سختی را متحمل شده است. در سال جاری، کمتر از 1,400 دستگاه از این خودرو فروخته شده درحالیکه در همین مدت، لامبورگینی اوروس بیش از 5,500 دستگاه فروخته است. با توجه به اینکه اوروس بسیار گرانتر از XM است، در ادامه قصد داریم دلیل این موضوع را بررسی کنیم.
لامبورگینی اوروس
با توجه به محبوبیت بالای شاسیبلندها در بازارهای سراسر جهان، لامبورگینی تصمیم گرفت با اوروس به این بخش وارد شود و همان جادوی سوپراسپرتهای خود را در قالب خودرویی بلندقامت ارائه کند. اوروس که بهعنوان اولین سوپرشاسیبلند جهان به بازار آمد، برخلاف سوپرکارهای لامبورگینی، به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو مجهز بود که از گروه فولکسواگن گرفته شده و 650 اسب بخار قدرت داشت. بعداً لامبورگینی نسخههای جدید این خودرو را با نامهای پرفورمانته و S با 666 اسب بخار قدرت به بازار فرستاد و امروز هم اوروس SE پلاگینهیبریدی با 800 اسب بخار قدرت جایگزین آنها شده است. قیمت این نسخه از 258 هزار دلار آغاز میشود. اوروس از سیستم تعلیق بادی پیشرفتهای بهره میبرد و مثل اکثر شاسیبلندها، به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. این ماشین همچنین از ظاهر معمول یک لامبورگینی برخوردار است و با خطوط تیز و تهاجمی، خود را از رقبایی مثل آستونمارتین DBX با ظاهر نرم و محافظهکارانه متمایز میکند. یکی از بهترین ویژگیهای اوروس اما قابلیت استفادهٔ روزمرهٔ آن است. این ماشین هرچند هنوز هم یک لامبورگینی وحشی است ولی به لطف سیستم تعلیق پیشرفته و حالتهای رانندگی، میتواند شخصیت کاملاً متفاوت و راحتی از خود نشان دهد.
بامو XM
هرچند بامو با مدلهایی مثل X6 M در بخش شاسیبلندهای لوکس پرفورمنس حضور داشت ولی میخواست محصولی متمایز از رقبای خود در این بخش مثل مرسدس GLE63 و آئودی RS Q8 را عرضه کند تا به سطح بالاتری از این بازار وارد شود و سهمی از آن را تصاحب کند. بدین منظور، باواریاییها بخش M خود را موظف کردند تا یک شاسیبلند پرچمدار را از ابتدا توسعه دهند. بدین ترتیب، XM به دومین خودرو پس از M1 دهه 70 تبدیل شد که توسط بخش M توسعه پیدا کرد. XM با جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بزرگ که در باموهای جدید مرسوم است همراه با بدنهای که سعی دارد سقف کوپه مانند را با ظاهر یک شاسیبلند معمولی ترکیب کند، وارد میدان شد. XM از لحاظ قدرت کاملاً توان رقابت با اوروس را دارد. این ماشین که با قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی متشکل از یک پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 و یک موتور الکتریکی تولید میشود، در نسخهٔ پایه 653 اسب بخار و در نسخهٔ پرچمدار لیبل رد 748 اسب بخار قدرت دارد. بااینحال، متأسفانه XM نزدیک به 300 کیلوگرم از اوروس سنگینتر است که تأثیر منفی بزرگی روی هندلینگ و همینطور شتاب دارد. به همین دلیل، درحالیکه اوروس هیبریدی ظرف تنها 3.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد، XM لیبل رد برای انجام این کار به 3.8 ثانیه زمان نیاز دارد.
قیمت
XM از رقیب ایتالیایی خود بسیار ارزانتر است. قیمت پایهٔ این شاسیبلند آلمانی از 160 هزار دلار آغاز میشود درحالیکه این رقم برای اوروس حدود 240 هزار دلار است. همچنین حتی XM لیبل رد هم با قیمت 186 هزار دلار، هنوز به میزان قابلتوجهی از اوروس ارزانتر است. بااینوجود، اوروس فروش بهمراتب بیشتری دارد زیرا در این بخش از بازار، اعتبار و میراث یک برند بسیار اهمیت دارد. لامبورگینی برندی بشدت معتبر و هیجانانگیز است و بامو بهعنوان برندی ارزانتر و در دسترستر، توان رقابت با آن را ندارد. اوروس همچنین از لحاظ طراحی هم بسیار متمایز است و به نظر میرسد از ابتدا بهعنوان یک شاسیبلند پرفورمنس طراحی شده است درحالیکه از سوی دیگر، به نظر میرسد بامو یکی از شاسیبلندهای پایین ردهٔ خود را به چرخهای بزرگتر و قطعات بدنهٔ تهاجمیتر مجهز کرده است. به همین دلیل، در دنیای شاسیبلندها، اوروس شبیه یک سوپراسپرت به نظر میرسد درحالیکه XM شبیه یک شاسیبلند معمولی است.
فقدان تعلیق بادی، لطمهای بزرگ به XM
هرچند XM از لحاظ قدرت در برابر اوروس چیزی کم ندارد ولی شاسیبلند لامبورگینی به تعلیق بادی مجهز است که میتوان با هر شرایطی سازگار شود درحالیکه بامو در XM از تعلیق معمولی با فنرهای فولادی استفاده کرده است. با توجه به اینکه XM یک شاسیبلند پرچمدار و گرانقیمت است، این کاستی مهم قابلچشمپوشی نخواهد بود؛ بنابراین، وقتی تعلیق بادی اوروس در کنار طراحی جذابتر، برند معتبرتر، وزن سبکتر و شتاب سریعتر قرار گیرد، تعجبی نخواهد داشت که شاسیبلند سنت آگاتا با وجود قیمت گرانتر، سه برابر بیشتر از پرچمدار باواریا فروخته باشد.
مقایسهٔ مشخصات فنی
لامبورگینی اوروس SE | بامو XM لیبل رد | |
پیشرانه | 4.0 لیتری V8 توئین توربو هیبریدی | 4.4 لیتری V8 توئین توربو هیبریدی |
قدرت | 800 اسب بخار | 748 اسب بخار |
گشتاور | 950 نیوتن متر | 1000 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
شتاب صفرتاصد | 3.4 ثانیه | 3.8 ثانیه |
وزن | 2505 کیلوگرم | 2795 کیلوگرم |
قیمت | 262,631 دلار | 186,175 دلار |