نبرد آفرود بین سدانهای قدیمی آلمانی، بیامو سری 3، مرسدس C کلاس و آئودی A4
وقتی حرف از نبرد آفرود میشود، معمولاً شاسیبلندهایی مثل جیپ، لندروور یا لندکروزر به ذهن میآیند ولی این بار کارواو سه سدان لوکس آلمانی را برای یک رقابت جذاب آفرود گرد هم جمع کرده است. البته این خودروها قدیمی و متعلق به قبل از سال 2007 هستند که هرچند در کشورمان هنوز بین یک تا دو میلیارد تومان قیمت دارند ولی در کشورهای اروپایی با قیمتهای بسیار نازل زیر 5 هزار یورو قابل خریداری هستند.
ابتدا بهتر است با خودروهای حاضر در این رقابت و مشخصاتشان آشنا شویم. آئودی A4 از نسل B6 است که بین سالهای 2000 تا 2006 تولید میشد. نمونهای که در این ویدئو میبینیم، به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی 20 سوپاپ با 130 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور مجهز است. بامو سری 3 از نسل مشهور E46 است که از سال 1997 تا 2006 تولید شد و در نمونه 318i فیسلیفت به این رقابت آمده که از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی با 141 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند.
مرسدس C کلاس هم از نسل W203 تولید سالهای 1999 تا 2007 است. نمونه C180 که در اینجا میبینیم، زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ کوچکتر 1.8 لیتری دارد ولی برخلاف دو خودروی دیگر، به سوپرشارژر مجهز است و درنتیجه قدرتی یکسان با موتور 2 لیتری بامو تولید میکند ولی گشتاور بیشتری برابر با 220 نیوتن متر دارد. در مرسدس و بامو نیروی موتور به چرخهای عقب منتقل میشود ولی در آئودی چرخهای جلو نیروی موتور را دریافت میکنند که در شرایط لغزنده و گلولای مثل مسیر این رقابت میتواند کشش بیشتری را فراهم کند.
به همین دلیل، در اولین چالش این رقابت هیجانانگیز یعنی مسابقهٔ درگ در مسیر گلی، آئودی برنده میشود و مزیت انتقال قدرت دیفرانسیل جلو را نشان میدهد. بااینحال، در چالش بالا رفتن از شیب، بامو بهتر عمل میکند و در چالش بعدی مرسدس با پیشرانهٔ سوپرشارژ منحصربهفرد خود به پیروزی میرسد. پسازاین، چالشهای دیگری هم پیش روی سه خودرو قرار داده میشود و هرکدام نقاط قوت و ضعف خود را نشان میدهند. در پایان، این آئودی است که بیشترین امتیاز را کسب میکند و برند رقابت آفرود بین سدانهای لوکس آلمانی میشود!