بی ام و سری یک i120 وارداتی ؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۵ پرشیا خودرو

دوشنبه 8 بهمن 1403 - 09:30
مطالعه 11 دقیقه
bmw_120_iran persia khodro 2025 (6)
هاچبک هیبرید بی‌ام‌و، جدیدترین محصول بازار کشورمان است. مدل 2025 از سری یک bmw i120 خودرویی کوچک با امکانات مدرن و برند آلمانی برای ثروتمندان...
تبلیغات

هاچبک هیبرید بی‌ام‌و، جدیدترین محصول بازار کشورمان است. مدل 2025 از سری یک bmw i120 خودرویی کوچک با امکانات مدرن و برند آلمانی برای ثروتمندان ایرانی خواهد بود که از طریق سامانه جانبازان وارد خواهد شد.

خودروهای ساخت آلمان، از محبوب‌ترین محصولات صنعت حمل و نقل در سطح جهانی هستند. شهرت، مرسدس بنز، بی‌ام‌و، پورشه، آئودی و فولکس واگن، بر کسی پوشیده نیست؛ هرچند قیمت متوسط آن‌ها، بالاتر از مدل‌های مشابه ساخت ژاپن و امریکا محسوب می‌شود. از سویی دیگر، مالیات و عوارض گمرکی بر واردات خودرو، دست مردم را از مدل‌های آلمانی کوتاه کرده است. برخلاف بسیاری کشورهای دنیا، حتی ورود خودروهای دست دوم نیز به ایران ممنوع است.

بیشتر بخوانید:

بی‌ام‌و (BMW) مخفف عبارت صنایع موتوری باوریا (BayerischeMotorenWerke: Bavarian Motor Works) در سال ۱۹۱۶ شکل گرفت. پیشرانه‌های هواپیما، اولین محصولات بی‌ام‌و بودند. سپس از سال ۱۹۲۳، موتورسیکلت و خودرو نیز به سبد آن اضافه شدند. پس از پایان جنگ جهانی دوم و حدود سال ۱۹۴۵، ساخت موتور هواپیما در بی‌ام‌و، به فراموشی سپرده شد و تمرکز این برند بر وسایل نقلیه افزایش یافت. بی‌ام‌و از دیرباز علاقه‌مند ساخت مدل‌های اسپرت و شرکت در مسابقات سرعت بود. همچنین با تأسیس دپارتمان M  مخفف نام کامل (BMW Motorsport GmbH)، تقویت و شخصی‌سازی محصولات خود را انسجام داد. امروزه، برندهای مطرحی نظیر رولزرویس و مینی هم زیر‌مجموعه‌ی بی‌ام‌و هستند؛ ضمن اینکه بخش ساخت موتورسیکلت این شرکت به نام بی‌ام‌و موتوراد (BMW Motorrad) با تولید ۲ میلیون دستگاه در سال، از محبوب‌ترین برندهای دنیا محسوب می‌شود.

ظاهرا قرار است بی ام و سری یک i120 از طریق سامانه واردات خودروی جانبازان به کشور ما برسد.  اولین مدل سری یک، سال 2004 معرفی شد تا خودرویی کوچک‌تر از سری 3 باشد. جدیدترین نمونه با کد F70 سال 2024 به بازار اروپا رسید و از سوی کارشناسان طراحی خودرو، مورد انتقاد منفی قرار گرفت. نکته‌ی جالب برای سری یک جدید، فقدان خط مونتاژ چین است و انحصار تولید در آلمان است.

کپی لینک

طراحی بدنه و نمای بیرونی بی ام و سری یک آی 120

شباهت بی ام و سری یک جدید با هاچبک‌های ساخت آسیا غیرقابل انکار است. چراغ‌های باریک و کشیده به سمت شیشه‌ی جلو، با سبک طراحی معمول در محصولات بی‌ام‌و، هم‌خوانی ندارد. حتی جلوپنجره‌ی سنتی با ساختار دوگانه، برای بی‌ام‌و سری یک ۲۰۲۵ تغییر شکل یافته و خطوط کج در داخل ارایه می‌کند.

در نمای روبرو bmw i120، می‌توان خط کاپوت واضح بین چراغ‌های اصلی را ایراد بزرگ سری یک 2025 دانست. این مورد البته در بسیاری دیگر خودروهای مدرن بی‌ام‌و نیز وجود دارد؛ هرچند که مدل‌های قدیمی‌تر، چنین نبودند. بی‌ام‌و i120 وارداتی با خطوط عمیق روی کاپوت و حفره‌های خاص طرفین سپر، حس اسپرت را تداعی می‌کند و البته حجم نسبتا زیاد ادوات پلاستیکی را نشان می‌دهد.

در نمای جانبی، فریم سیاه پلاستیکی پیرامون پنجره‌ها و زیر آینه بغل، شخصیت لوکس بی‌ام‌ و i120 را کم می‌کند. تقریبا همه چیز هماهنگ به نظر می‌رسد و البته خطوط روی درها، جلب توجه می‌کنند. برای این خودرو، طرج رینگ‌های متنوع بی‌ام‌و با اندازه 17 و 18 اینچ ارایه می‌شود. ظاهرا مدل وارداتی bmw i120 فاقد سانروف است.

برخلاف نمای روبرو، طراحی پشت جذاب به نظر می‌رسد و فرم مورد انتظار از خودروی ساخت بی‌ام‌و را فراهم می‌کند. بال انتهای سقف، حجم‌دهی درپوش صندوق و سپر نیز به خوبی انجام شده است. ادوات سیاه پلاستیکی، چندان توی دید نیستند و نمای عقب bmw i120 جدید، حس اسپرت را کاملا القا می‌کند.

ابعاد بی ام و سری یک i120 هاچبک با طول 4361 و عرض 1800 و ارتفاع 1459 و فاصله محوری 2670 میلی‌متر تعریف می‌شود. این مدل نسبت به پژو 207 موجود در ایران، نیم متر طول بیشتر و 23 سانتی‌متر فاصله محوری بزرگ‌تر ارایه می‌دهد.

کپی لینک

طراحی کابین و نمای داخلی bmw i120 2025

چیدمان نمایشگرها از سبک جدید بی‌ام‌و با مانیتورهای بزرگ ایستاده روی داشبورد استفاده می‌کند  که 10/25 و 10/7 اینچ هستند. در نسخه‌ی وارداتی، نمایشگر لمسی سیستم سرگرمی، 14/9 اینچ اعلام شده است.

فرمان چرم با طراحی کلاسیک بی‌ام‌و i120 حس بسیار خوبی به راننده می‌دهد. روی داشبورد، پلاستیک سخت دیده می‌شود؛ اما برای تودری‌ها از مواد نرم و مبله استفاده شده است. مشابه بسیاری دیگر خودروهای مدرن آلمانی،  i120 هم فاقد دسته دنده سنتی تولید می‌شود و کلیدهای کم‌تعداد برای ترمز دستی یا دیگر تجهیزات فنی دارد.

سری یک جدید، خودرویی هاچبک برای استفاده‌ی 2 نفر است که البته فضای مناسب 4 سرنشین فراهم می‌کند. طبیعتا افراد بلند قد روی صندلی عقب، چندان راحت نیستند و هنگام مسافرت طولانی، از کمبود فضای جلو زانو  شکایت خواهند کرد. مدل‌های وارداتی، ظاهرا صندلی تمام چرم ندارند و از ترکیب با پارچه‌ی مرغوب استفاده می‌کنند. شاید مهم‌ترین نکته‌ی مثبت برای کابین i120 جدید، طراحی بسیار خوب صندلی راننده و ارگونومی عالی با حس بسیار خوب پشت فرمان باشد.  این خودرو 320 لیتر فضای صندوق دارد که برای هاچبک با طول 4/3 متر، قابل قبول است.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی بی ام و سری یک i120

نمونه وارداتی bmw i120 پرشیا خودرو از سیستم هیبرید ساده همراه موتور سه سیلندر 1/5 لیتر توربو با قدرت 170 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتن‌متر استفاده می‌کند.  بی‌ام‌و i120 هاچبک 1500 کیلوگرم وزن خالص دارد و در زمان 8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت 5 تا 6 لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت 220 کیلومتر برساعت، دیگر مشخصات این خودرو هستند. بی‌ام‌و i120 تک دیفرانسیل محرک جلو است و از گیربکس 7 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض از طریق پدال شیفتر پشت فرمان بهره می‌برد.

در بازار جهانی، بی‌ام‌و سری یک با پیشرانه 150 اسب بخار نیز وجود دارد. قوی‌ترین نمونه در آلمان، مدل M135 است که 300 اسب بخار قدرت از موتور 2 لیتر توئین توربو می‌گیرد و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 5 ثانیه فراهم می‌کند. همچنین، نسخه‌های دو دیفرانسیل سری یک نیز وجود دارند.

براساس کاتالوگ منتشر شده توسط پرشیا خودرو بی‌ام‌و i120 وارداتی با مشخصات ذیل ارایه می‌شود:

  • فرمان برقی
  • سیستم کروز کنترل دارد
  • استارت دکمه ای
  • صفحه نمایش مرکزی
  • 14.9 LCD
  • دوربین پارک
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • سنسور باران
  • تعداد بلندگو: ۴
  • صندلی راننده برقی
  • تهویه خودکار
  • میسریاب ماهواره‌ای GPS
  • بلوتوث
  • درگاه USB
  • ایربگ راننده و سرنشین جلو
  • ایربگ جانبی پرده‌ای
  • ترمز ABS با EBD  و کنترل پایداری ESP
  • ترمز جلو و عقب دیسکی
  • رادار نقطه کور
  •  کروز کنترل با ترمز اضطراری خودکار
  • رابط اپل کار پلی و اندروید اتو
  •  سنسور فشار باد تایرها
  •  اتوهلد
  •  کنترل در سربالایی
  • استارت استاپ سیلندرها
  • درب صندوق برقی
  •  چراغ‌های LED نور پردازی داخلی
  •  آینه برقی همراه با گرمکن
کپی لینک

قیمت جهانی بی ام و i120 و پیش‌بینی برای ایران

نمایندگی‌های بی‌ام‌و در کشورهای حاشیه خلیج فارس، i120 مشابه نمونه وارداتی پرشیا خودرو را 40 تا 45 هزار دلار قیمت‌گذاری کرده‌اند. این شرایط، ضمن توجه به دلار 80 هزار تومانی و اضافه‌پرداخت‌های لازم برای خودروهای خارجی، هزینه خرید بی‌ام‌و i120 را به حدود 6 میلیارد تومان می‌رساند.

فروش یک هاچبک گران‌قیمت، حتی با وجود سازنده‌ی معتبر آلمانی، احتمالا بسیار محدود و کم‌تعداد خواهد بود. افراد ثروتمند با کلکسیونی از خودروهای متنوع، احتمالا i120 را برای تردد روزانه و داخل شهری انتخاب می‌کنند. این مدل، تقریبا هم‌قیمت تویوتا لندکروزر مدل 2007 و البته گران‌تر از شاسی‌بلندهای وارداتی ساخت تویوتا و هوندا است.

برای اطلاع از آخرین قیمت روز خودرو داخلی و خارجی در بازار ایران این صفحه اختصاصی از پدال را دنبال کنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.