بی ام و iX 2026؛ جدیدترین شاسی بلند برقی باواریا معرفی شد
چه بخواهیم و چه نخواهیم، برند آلمانی بیامو که زمانی تولیدکننده برخی از زیباترین محصولات اسپرت بازار خودروی جهان بود، حال اصراری عجیب بر خطا و آزمایش در دپارتمان طراحی خود دارد و راه تولید خودروهایی با جلوپنجرههای عظیم را در پیش گرفته است؛ حتی اگر این محصولات مانند iX برقی باشند و عملا نیازی به جلوپنجره نداشته باشند. سال 2025 آمد، نوبت به محصولات 2026 بیامو رسید و همچنان شاهد استفاده از این اِلمان هستیم؛ تنها خبر خوب این است سبک طراحی کنونی بیامو کمی پختهتر شده و میتواند زوایای تیز و نتراشیده «کیدنی» را در خود حل کند.
هر چند که فیسلیفت 2026 کراساوور سایز متوسط iX هم به ویژگی کودکانه روشنکردن جلوپنجره مجهز شده است اما عملکردی بزرگسالانه دارد و میتواند 660 اسب بخار قدرت و 1,100 نیوتن متر گشتاور تولید کند که برای خودرویی در این کلاس خیرهکننده به شمار میرود. به این ترتیب، بیامو iX تنها با تکیه بر نیروی داخلی خود میتواند در عرض 3.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و شتابگیری را تا رسیدن به سرعت محدودشده 248 کیلومتر بر ساعت ادامه دهد؛ ارقامی که چند سال پیش تنها به سوپراسپرتها تعلق داشت.
البته نمونههای ضعیفتر این خودرو که با پسوندهای xDrive45 و xDrive60 M Sport شناخته میشوند بهترتیب امکان دسترسی به 407 و 544 اسب بخار قدرت را برای راننده ممکن میکنند و نهایتا به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت میرسند؛ مانند یک ولوو! سخنگوی برند بیامو درباره فیسلیفت تازه iX اعلام کرده که افزایش قدرت نه با تغییر اجزا بلکه ازطریق بهبود سیستم راندمان خودرو امکانپذیر شده است.
بیامو iX 2026 بهلطف بهرهمندی از فناوریهای تازه در زمینه باتری در زمینه مصرف انرژی و راندمان حرکتی هم به بهبود مناسبی دست یافته است؛ هدررفت نیرو در ین کراساوور بهروزرسانیشده کمتر شده و حال طبق تحقیقات چرخه رانندگی اروپا، WLTP، تا 8 درصد عملکرد بهتری را ارائه میکند.
نیروی حرکتی نمونه پایه این شاسیبلند چهار چرخ محرک از طریق یک بسته باتری 94.8 کیلووات ساعتی تامین میشود که با تکیهبر شارژ سریع 175 واتی، گستره پیمایشی 600 کیلومتری در اختیار راننده قرار میدهد. نسخههای بالاردهتر این شاسیبلند از باتریهای 109 و 195 کیلووات ساعتی استفاده میکنند.
بیامو به خوبی میدانسته که استفاده از باتریهای بزرگ باعث افزایش وزن خودرو میشود پس برای خنثی سازی اثر آن، محور عقب را به بلبرینگهای هیدرولیکی جدید مجهز کرده است. نسخه پرچمدار M70 از فنربندی بادی تطبیقی و کنترل ارتفاع خودرو هم سود میبرد که درکنار ضربهگیرهای با کنترل الکترونیکی، میل ضدلغزش جدید، سیستم ترمز قدرتمندتر و فرمانپذیری چرخهای عقب، پکیج iX را کامل میکنند.
بیامو برای راضی نگه داشتن خیل بیشتری از مشتریان خود، بسته M اسپرت را هم در اختیار آنها قرار داده است تا با خرید آن، از رینگهای آلیاژی بزرگتر 22 یا 23 اینچی، سپر جلو و عقب اسپرت، رنگبندی سیاه، هواکشهای بزرگتر، صندلیهای اسپرت سری M، فرمان مزین به چرم، پدال گاز و ترمز سری M و کنسول مرکزی به رنگ سیاه براق بهرهمند خواهند شد. باقی بخشهای کابین در تمام مدلها یکسان خواهد بود و همگی از امکانات پایه این خودرو مانند سیستم ناوبری، نمایشگرهای لمسی و دستیارهای صوتی و ایمنی بهرهمند خواهند شد.
سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو هم به نسخه 8.5 ارتقا پیدا کرده است؛ یعنی بیامو iX 20267 از همان سیستمعاملی استفاده میکند که نسل بعدی خودروهای بیامو موسوم به نئوکلاس از ان بهرهمند خواهند شد. بیامو در نظر دارد تا نسخههای مختلف iX را در گستره قیمتی 76 تا 112 هزار دلار به دست مشتریان برساند. نظر شما درباره این شاسیبلند چیست؟ آیا این مدل میتواند کاستیهای نسل گذشته را جبران کند؟