درگ جذاب موستانگ شلبی GT350 و بی ام و M3، نبرد با گیربکس دستی
هرچند گیربکسهای اتوماتیک این روزها بسیار فراگیر شدهاند ولی گیربکسهای دستی هنوز هم در بین علاقهمندان به رانندگی محبوب هستند و در بازار نیز همچنان میتوان خودروهایی را با گیربکس دستی پیدا کرد. بامو M3 و فورد موستانگ ازجمله خودروهایی هستند که هنوز با سه پدال قابل خریداریاند. حال سم کارلیجن در جدیدترین ویدئوی خود، این دو ماشین اسپرت را با گیربکسهای دستی در برابر هم قرار داده است تا ببینیم در مسابقهٔ درگ 400 متر کدامیک سریعتر است.
موستانگ حاضر در این ویدئو، از شلبی GT350R نسل قبلی است یعنی مدلی که زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ جذاب 5.2 لیتری V8 تنفس طبیعی میللنگ تخت با 526 اسب بخار قدرت و 580 نیوتن متر گشتاور دارد. در سمت دیگر، نسخهٔ پایهٔ بامو M3 قرار گرفته است. در این نسخه، پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو، 480 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که اختلافی 46 اسب بخاری و 30 نیوتن متری را با موستانگ نشان میدهد. از لحاظ وزن اما دو خودرو با 1686 کیلوگرم برای موستانگ و 1722 کیلوگرم برای بامو، تقریباً نزدیک به هم هستند.
دو خودرو ابتدا در مسابقات رولینگ به مصاف هم میروند. در رولینگ اول از سرعت 60 کیلومتر بر ساعت، دو خودرو تقریباً همزمان به خط پایان میرسند اما در رولینگ دوم از سرعت 80 کیلومتر بر ساعت، موستانگ راحتتر برنده میشود. در مسابقات درگ از حالت سکون نیز همین نتیجه تکرار میشود و شلبی قدیمی با اختلاف نسبتاً زیادی سدان باواریایی را مغلوب میکند. در این مسابقات، موستانگ شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 4 ثانیه را ثبت میکند و پس از 12.2 ثانیه به پایان 400 متر میرسد درحالیکه این اعداد برای بامو به ترتیب 4.3 ثانیه و 12.7 ثانیه هستند.
مقایسه مشخصات فنی
بامو M3 | شلبی GT350R | |
پیشرانه | 3 لیتری I6 توئین توربو | 5.2 لیتری V8 |
قدرت | 480 اسب بخار | 526 اسب بخار |
گشتاور | 550 نیوتن متر | 580 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1722 کیلوگرم | 1686 کیلوگرم |
قیمت | 77,175 دلار | 74,530 دلار |