درگ لامبورگینی هوراکان استراتو و بی ام و M4 CS، تقابل V10 با 6 سیلندر
بامو M4 CS نسخهای وحشیتر از M4 کامپتیشن با قدرت بیشتر و وزن کمتر محسوب میشود درحالیکه استراتو نسخهای خارج جادهای از هوراکان با فاصلهٔ بیشتر از زمین و تغییرات زیر بدنه است؛ اما از بین این دو ماشین، کدامیک سریعتر است؟ M4 CS که حدود یک سال پیش معرفی شد، حدود 20 کیلوگرم از M4 کامپتیشن چهارچرخ محرک سبکتر است و هرچند از همان موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو استفاده میکند ولی با 550 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور، کمی قویتر است.
از سوی دیگر، هوراکان از همان پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی آشنای لامبورگینی استفاده میکند که در اینجا 610 اسب بخار قدرت و 560 نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین، هوراکان قدرت کمتری نسبت به رقیب آلمانی دارد ولی در عوض، با وزن 1570 کیلوگرم، نزدیک به 200 کیلوگرم از بامو سبکتر است. هردو خودرو از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرند و طبق اعلام سازندگانشان، هردو ظرف 3.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسند. با چنین مشخصاتی، پیشبینی نتیجهٔ این درگ بسیار سخت خواهد بود.
خودروها ابتدا در دو مسابقهٔ درگ به مصاف هم میروند که در هردو، M4 CS پیروز میشود. این کوپهٔ آلمانی 400 متر را ظرف 10.9 ثانیه طی میکند درحالیکه لامبورگینی این کار را در 11.2 ثانیه انجام میدهد. هرچند این اختلاف چندان زیاد نیست ولی برای بامو بهعنوان یک کوپهٔ موتور جلو با وزن سنگین و قدرت کمتر، عملکرد قابلتوجهی بهحساب میآید. بااینحال، در مسابقات رولینگ شرایط تغییر میکند و حالا هوراکان است که کوپهٔ ژرمنها را پشت سر میگذارد.
مقایسه مشخصات فنی
هوراکان استراتو | بامو M3 CS | |
پیشرانه | 5.2 لیتری V10 | 3 لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | 610 اسب بخار | 550 اسب بخار |
گشتاور | 560 نیوتن متر | 650 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 1570 کیلوگرم | 1760 کیلوگرم |
قیمت | 282,667 دلار | 125,325 دلار |