بررسی پیشرانه‌های S63 و N63 بی ام و؛ تفاوت‌ها در چیست؟

شنبه 4 اسفند 1403 - 11:30
مطالعه 3 دقیقه
3
در این مقاله به بررسی دو نمونه از مشهورترین پیشرانه‌های شرکت بی ام و با نام S63 و N63 خواهیم پرداخت.

این پیشرانه‌های 8 سیلندر 4.4 لیتری در طیف وسیعی از محصولات بی ام و بکار رفته‌اند. اگرچه هر دو پیشرانه موردبحث شباهت‌هایی با یکدیگر دارند اما درعین‌حال با تفاوت‌های زیادی از یکدیگر متمایز می‌شوند. ابتدا بهتر است به شباهت‌های پیشرانه‌های S63 و N63 بپردازیم که از نظر کورس پیستون، پروفایل میل بادامک، شعاع سوپاپ و نسبت تراکم تفاوتی ندارند. هر دو پیشرانه نیز از آلیاژ مشابه آلومینیوم سیلیکون ساخته شده‌اند.

پیشرانه N63 قبل از S63 توسعه یافته و عرضه شده است. این نیروگاه پرقدرت اولین بار روی بی ام و X6 50i مدل 2008 بکار رفته و طراحی ساختارشکنی داشته است. در واقع N63 اولین پیشرانه جهان با تنظیمات موسوم به hot-vee بوده که در آن منیفولد اگزوز و توربوها بین دسته‌های سیلندر قرار گرفته‌اند. همچنین پیشرانه موردبحث از سیستم تزریق مستقیم و طراحی توئین توربو سود می‌برد. مزایای اصلی طراحی هات وی را می‌توان به پاسخ سریع‌تر توربو و همچنین فضای کمتر موردنیاز برای نصب در زیر کاپوت دانست. خروجی اولیه این پیشرانه 402 اسب بخار بوده است.

اما پیشرانه S63 دو سال بعدتر از N63 عرضه شد و اولین بار روی محصولات M یعنی X5M و X6M مدل 2010 بکار رفته است. به عنوان نسخه پرفورمنس از پیشرانه N63، نیروگاه S63 از برخی تفاوت‌های طراحی قابل‌توجه برخوردار بوده تا بیشتر مناسب خودروهای اسپرت M باشد. قدرت این نیروگاه در زمان معرفی 547 اسب بخار بود که نسبت به خروجی 402 اسب بخار N63 بهبود قابل‌توجهی را نشان می‌داد. پیشرانه S63 به خاطر تفاوت‌های خود توانسته قدرت بیشتری را تولید کند. اولین تغییر این پیشرانه را می‌توان استفاده از توربوهای توئین اسکرول دانست. همچنین منیفولد اگزوز با تیونینگ متفاوت نیز به S63 افزوده شده تا راندمان بهتری داشته باشد. در سال‌های بعدی بهبودهای دیگری نیز در پیشرانه موردبحث رخ داد که از جمله آن‌ها می‌توان به لیفت سوپاپ والوترونیک متغیر و افزایش محدودیت دور پیشرانه در سال 2011 اشاره کرد که قدرت را به 553 اسب بخار رساند. در سال 2014 خروجی S63 به 567 اسب بخار رسید و نهایتاً از سال 2018 تا 2022، این پیشرانه با قدرت 600 اسبی عرضه شد.

اما تغییرات پیشرانه N63 در سال 2013 شامل اضافه شدن والوترونیک، پیستون‌های سبک‌تر و میل‌لنگ و یاتاقان‌های فورج کاری شده بود. ماحصل تغییرات یاد شده افزایش قدرت تولیدی به 444 اسب بخار بود. در سال 2018 دو نسخه از N63 تولید شد به گونه‌ای که نسخه نصب شده در X5 قدرت 456 اسبی داشت درحالی‌که قدرت مدل M850i به 523 اسب بخار می‌رسید. دیگر تفاوت‌های دو پیشرانه بی ام و شامل خنک کاری و مسیر عبور روغن منحصربه‌فرد در S63 و کمپرسور کاراتر این پیشرانه بوده است. S63 همچنین از 16 نازل اسپری روغن در مقایسه با 8 نازل N63 استفاده کرده است. همچنین تعداد اویل پمپ‌های پیشرانه S63 برابر با 2 عدد بوده درحالی‌که N63 از یک اویل پمپ استفاده می‌کند. در سال 2022 بود که هر دو پیشرانه موردبحث جای خود را به نیروگاه جدید S68 دادند. این پیشرانه 8 سیلندر خورجینی اولین بار در بی ام و XM، بی ام و 760i و X7 M60i نصب شد. از آن زمان تاکنون، پیشرانه S68 در اکثر محصولات استاندارد و M بی ام و بکار رفته است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.