درگ بی ام و M4 کامپتیشن با آریل اتم 4R، قدرت یا کاهش وزن؟
بامو M4 که تعادل بینقصی بین پرفورمنس فوقالعاده و سواری راحت برقرار میکند، یکی از بهترین کوپههای بازار محسوب میشود. این ماشین با تسلیحات مختلفی قابل انتخاب است که آن را سریعتر و سریعتر میکنند. زیر کاپوت کوپۀ باواریاییها یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو قرار گرفته است که در نسخهٔ استاندارد 480 اسب بخار قدرت دارد ولی با سفارش پکیج کامپتیشن، این رقم با 30 اسب بخار افزایش به 510 اسب بخار میرسد. علاوه بر این، امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive هم وجود دارد که علاوه بر بهبود کشش، 20 اسب بخار قدرت بیشتری را هم به همراه دارد.
این کوپهٔ سریع اما لوکس آلمانی در برابر یک خودروی چهار سیلندر بسیار سبکوزن پیست محور مثل آریل اتم 4R چه عملکردی خواهد داشت؟ این اسپرت بریتانیایی از پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هوندا سیویک تایپ R استفاده میکند ولی موتوری که در هاچبک داغ هوندا 320 اسب بخار قدرت دارد، با تقویت آریل حالا 406 اسب بخار قدرت تولید میکند. یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال که قدرت را به چرخهای عقب میرساند نیز این پکیج را تکمیل میکند تا اتم تجربهٔ رانندگی شبیه فرمول یک را در خودرویی جادهای ارائه کند. هرچند بامو بیش از 100 اسب بخار از رقیب بریتانیایی قویتر است ولی در عوض اتم بیش از یک تن سبکتر است. بله بیش از یک تن یعنی تقریباً بهاندازهٔ وزن یک مزدا میاتا!
با چنین اختلاف وزن زیادی، انتظار میرفت آریل در ابتدا جلو بیفتد و در ادامه به دلیل کمبود قدرت مغلوب بامو شود ولی درواقع عکس این داستان رخ داد زیرا بامو به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک در آغاز حرکت بسیار سریعتر عمل کرد درحالیکه آریل در انتقال بیش از 400 اسب بخار قدرت به چرخهای عقب مشکل داشت. بااینحال، زمانی که اتم نهایتاً کشش مناسب را پیدا کرد، از رقیب آلمانی پیشی گرفت و با اختلاف یکدهم ثانیه زودتر به خط پایان رسید. در مسابقات رولینگ، اتم شتاب واقعی خود را نشان داد زیرا حالا خبری از مشکل کشش آغاز حرکت از سکون نبود. درنتیجه، بهخوبی توانستیم ببینیم سه برابر نسبت قدرت به وزن بهتر چه میکند. اتم در این مسابقات بهراحتی بامو را پشت سر گذاشت ولی در آزمایش ترمز، M4 با وجود وزن بسیار سنگینتر، تقریباً در مسافت یکسانی با اتم متوقف شد.
مقایسه مشخصات فنی
آریل اتم 4R | بامو M4 کامپتیشن | |
پیشرانه | 2.0 لیتری I4 توربو | 3 لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | 406 اسب بخار | 530 اسب بخار |
گشتاور | 500 نیوتن متر | 650 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته سکوئنشال | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | 665 کیلوگرم | 1775 کیلوگرم |
قیمت | 80,000 پوند | 91,325 پوند |