درگ بیامو i8 با کوروت استینگری، سه سیلندر هیبرید یا V8 سنتی؟
هرچند بامو i8 را نمیشد یک سوپراسپرت دانست اما عملکرد این خودرو با وجود گذاشت حدود یک دهه از زمان تولید در برابر یکی از سوپراسپرتهای سریع بازار یعنی شورلت کوروت C8 استینگری نشان داد که این خودروی اسپرت هیبریدی موتور وسط هنوز هم حرفهایی برای گفتن دارد. البته از دیدگاه طرفداران خودروهای اسپرت، i8 یک شکست بزرگ بود. این خودرو که قرار بود جانشین مدرن بامو M1 باشد، با پیشرانهٔ کوچک و قیمت گزافش مورد استقبال خریداران سوپراسپرت قرار نگرفت یعنی کسانی که به دنبال موتور V8 یا حتی بزرگتر بودند.
حالا، یک دهه بعد، i8 چنان از محبوبیت افتاده که میتوان نمونهای مناسب از آن را با قیمتی کمتر از 45 هزار دلار خریداری کرد. این مبلغ از نمونههای کارکردهٔ کوروتهای C8 که همچنان با قیمتهای بالا معامله میشوند، ارزانتر است. همچنین شگفتآور اینکه 375 اسب بخار قوای محرکهٔ هیبریدی i8 ظاهراً در خط مستقیم با 495 اسب بخار کوروت برابری میکند. چگونه چنین چیزی ممکن است؟
گشتاور فوری موتور الکتریکی 143 اسب بخاری i8 و سیستم چهارچرخ محرک آن در شروع حرکت، به همراه حدود 90 کیلوگرم وزن کمتر نسبت به کوروت از دلایل این موضوع هستند اما عامل اصلی احتمالاً پیستی است که مسابقه در آن برگزار شده زیرا این مکان ارتفاع زیادی از سطح دریا دارد. پیشرانه توربوشارژر و سیستم هیبریدی بامو در هوای رقیق تأثیر چندانی نمیپذیرد درحالیکه موتور V8 تنفس طبیعی کوروت احتمالاً در چنین شرایطی بخشی از قدرت خود را از دست میدهد. بااینحال، یکی دیگر از دلایل قیمت پایین i8 در بازار دستدوم، هزینههای بالای نگهداری آن است.
مشخصات فنی
بامو i8 | شورلت کوروت | |
پیشرانه | 1.5 لیتری I3 توربو هیبرید | 6.2 لیتری V8 |
قدرت | 375 اسب بخار | 495 اسب بخار |
گشتاور | 570 نیوتن متر | 637 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | 1565 کیلوگرم | 1655 کیلوگرم |
قیمت | 148,495 دلار زمان تولید | 70,195 دلار |