بازتولید نسل اول بی ام و M3 با تقویت پیشرانه و 330 اسب بخار
شرکت بریتانیایی ردوکس با بازطراحی موتور S14 بامو E30 M3، نسخهای سبکتر، قویتر و قابلاعتمادتر با 330 اسب بخار ساخته و همچنان روح این افسانه را حفظ کرده است.
بهبود بامو M3 نسل E30 کاری است که بسیاری آن را غیرممکن میدانند اما شرکت تیونینگ بریتانیایی ردوکس این چالش را پذیرفته و جانشینی معنوی برای موتور چهار سیلندر S14 این خودرو خلق کرده که سبکتر و قابلاعتمادتر است و 330 اسب بخار تولید میکند. موتور S14 که در عرض تنها دو هفته طراحی شد، بین سالهای 1986 تا 1991 برای نسل اول M3 بامو تولید شد که خود یک مدل همولوگیشن برای خودروی مسابقهای DTM این برند باواریایی بود. این موتور قدرتمند در نسخه نهایی EVO3 برای استفاده جادهای تا 235 اسب بخار و در نسخه مسابقهای تا 374 اسب بخار قدرت تولید میکرد.
بااینحال، ردوکس در نسخه جدید خود ادعا میکند که مشکلاتی مانند نشتی روغن، مسائل خنککننده و پاسخ ضعیف دریچه گاز که در مدل اصلی وجود داشت را برطرف کرده است. تنها 30 دستگاه از این موتور تولید خواهد شد. ردوکس ویژگی دور بالای موتور اصلی بامو M3 را حفظ کرده و با بازسازی موتور از بلوک اصلی به بالا با قطعات قویتر و سبکتر، نسخهای قابلاعتمادتر برای رانندگی تهاجمی در جاده و پیست خلق کرده که همچنان روح S14 را در خود دارد. موتور بازطراحیشده ردوکس، با نام S14B27، همچنان چهار سیلندر است اما تقریباً تمام اجزای آن بازنگری یا کاملاً بازطراحی شدهاند.
قطعات اصلی موتور مثل بلوک، سینی کارتل خشک روغن و سوپاپها که در اصل از چدن ریختهگری ساخته شده بودند، حالا با آلومینیوم درجه هوافضا جایگزین شدهاند. این تغییر بهتنهایی بیش از 15 کیلوگرم از وزن موتور کاسته و به بهبود چشمگیر خنککنندگی آن کمک کرده است. همچنین میللنگ، شاتونها و پیستونها از ترکیبی از آلومینیوم، تیتانیوم و فولاد فورجکاری شده ساخته شدهاند تا استحکام بیشتری داشته باشند. یکی از اولویتهای اصلی ردوکس، سیستم روغنکاری کارتل خشک بود که در موتورهای استقامتی مسابقهای استفاده میشود اما در E30 M3 هنگام شتابهای سنگین مداوم نقطهضعف بود. درنتیجه، سیستم اصلی کنار گذاشته شده و یک نمونه سفارشی با مخزن عمیقتر طراحی شده تا فشار روغن را ثابتتر نگه دارد.
این پروژه البته بدون چالش نبوده و احتمالاً قیمت نهایی بسیار بالا خواهد بود و زمان زیادی برای توسعه صرف شده است. این شرکت بریتانیایی مصمم بود که صدای اصلی موتور S14 بامو M3 تا حد ممکن حفظ شود. این کار با تغییر قطعات اصلی موتور بهسادگی امکانپذیر نبود اما نهایتاً محقق شده هرچند که صدای موتور S14B27 تیزتر شده است. ردوکس موتور S14B27 را بهصورت جداگانه بهعنوان موتور مستقل (جعبهای) عرضه نمیکند. هر نمونه بهصورت دستی ساخته، روی داینو آزمایش و روی نمونههای رستوماد نصب میشود.