مقایسه ردپای کربنی خودروهای برقی و بنزینی و حقیقتی شگفت‌انگیز

پنج‌شنبه 16 مرداد 1404 - 16:00
مطالعه 3 دقیقه
بی‌ام‌و iX1
ب‌ام‌و ادعا می‌کند که شاسی‌بلند الکتریکی جدید iX3 پس از تنها 20 هزار کیلومتر رانندگی، ردپای کربنی کمتری نسبت به X3 بنزینی خواهد داشت.
تبلیغات

میدانیم که خودروهای الکتریکی پاک‌تر از مدل‌های درون‌سوز هستند اما حالا ب‌ام‌و محاسبه کرده که iX3 پس از 20 هزار کیلومتر رانندگی با X3 بنزینی به تعادل کربنی می‌رسد. این یعنی با پیمایش متوسط سالانهٔ 10 هزار کیلومتر، ردپای کربنی iX3 نسبت به X3 جبران خواهد شد و ازآن‌پس خودرو کاملاً بدون آلایندگی خواهد بود. این نتیجه رویکرد دقیق ب‌ام‌و در استفاده از انرژی تجدید پذیر در کارخانه مجارستان و زنجیره تأمین و استفاده بیشتر از مواد بازیافتی، به‌ویژه آلومینیوم، فولاد و ترموپلاستیک است.

تولید باطری‌ها باعث تولید کربن قابل‌توجهی می‌شود اما این باور که باطری‌های خودروهای الکتریکی قابل بازیافت نیستند، یک افسانه است. نیمی از لیتیوم، کبالت و نیکل در باطری iX3 برای بار دوم استفاده شده‌اند. کاهش مواد خام استخراجی و استفاده از انرژی سبز برای تولید آند و کاتد، ردپای CO2 باطری را ۴۲ درصد کاهش داده است. این ارقام به‌صورت مستقل تأیید شده‌اند. ب‌ام‌و با خودروهای نئو کلاس فرآیندهای کاهش کربن را در مقیاسی بی‌سابقه طراحی کرده است. نیلز هسه، معاون پایداری محصول ب‌ام‌و می‌گوید:

در هر قطعه باید بپرسیم آیا می‌توان مواد بازیافتی استفاده کرد؟ آیا می‌توان از انرژی‌های تجدید پذیر بهره برد؟ این یک بازطراحی کامل خودرو است.

 بدون این تمرکز، ردپای کربنی iX3 معادل ۲۱ تن CO2 به ازای هر خودرو بود که حالا به ۱۳.۵ تن CO2 کاهش یافته درحالی‌که ردپای کربنی X3 بنزینی هنگام خروج از کارخانه ۹.۹ تن CO2 است. 3.6 تن ردپای کربنی بیشتر iX3 نسبت به X3 بنزینی پس از 20 هزار کیلومتر با شارژ از ترکیب انرژی تجدید پذیر و کربنی اتحادیه اروپا جبران می‌شود. بدون اقدامات نئو کلاس، نقطه تعادل در 60 هزار کیلومتر بود. بدین ترتیب، پس از 200 هزار کیلومتر، X3 بنزینی ردپایی ۵۲.۸ تنی دارد درحالی‌که iX3 با شارژ انرژی سبز ۱۴.۶ تن و با ترکیب انرژی اتحادیه اروپا ۲۳ تن CO2 تولید می‌کند. این مقایسه مزیتی تا ۳۸ تن برای iX3 با باطری ۱۰۸ کیلووات ساعت را نشان می‌دهد درحالی‌که برای خودروهای با باطری کوچک‌تر، نقطه تعادل پایین‌تر است.

حدود یک‌سوم از وزن iX3 یعنی تقریباً ۷۴۰ کیلوگرم از مواد بازیافتی است. تا چهارپنجم رینگ‌ها از آلومینیوم بازیافتی و ۳۰ درصد پلاستیک‌های صندوق بار جلو از تورهای ماهیگیری و طناب‌های بازیافتی ساخته شده‌اند. علاوه بر این، در پایان عمر iX3 نیز جداسازی قطعات برای بازیافت آسان‌تر شده تا چرخه پذیری به حداکثر برسد. پارچه، چسب و روکش صندلی‌ها همگی از یک ماده هستند تا در زمان بازیافت خرد شوند و برای استفاده مجدد ارسال شوند. ب‌ام‌و روش نصب جدیدی برای صندلی‌ها توسعه داده و تعداد قطعات را کاهش داده تا زمان جداسازی کمتر شود که برای اقتصادی شدن زنجیره تأمین بازیافت حیاتی است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.