آینده آلپینا، بازآفرینی بزرگ و تبدیل به بازوی لوکس و اسپرت بیامو
آلپینا که نامی آشنا برای طرفداران بامو است، بیش از نیم قرن سابقه دارد و حالا برای آیندهای جدید تحت مالکیت بامو آماده میشود. آلپینا اساساً یک تولیدکننده خودرو بهحساب میآید و هرچند یک نهاد جدا از بامو است، محصولاتی که تولید میکند بسیار نزدیک به مدلهای M بامو هستند. بامو و آلپینا همیشه دست در دست هم کار کردهاند بهطوریکه برای مثال، آلپینا B7 در همان خط مونتاژ دینگولفینگ تولید میشد که سری ۷ بامو را میساخت. بااینحال، ارتباط این دو برند نزدیکتر شده زیرا بامو حالا مالک آلپینا است و برنامههای بزرگی برای سال ۲۰۲۶ و بعدازآن دارد.
ازجمله ساختههای آلپینا میتوان به B3 اشاره کرد. سدانی بر اساس بامو سری ۳ از موتور S58 مدل M3 استفاده میکند و با قدرت کمی کمتر (۴۹۵ اسب بخار در برابر ۵۱۰ اسب بخار)، گشتاور بیشتری ارائه میدهد (۷۳۰ نیوتن متر در مقابل ۶۵۰ نیوتن متر). درواقع، نام B3 به معنای یک سری ۳ قدرتمندتر و لوکستر و B5 به معنای یک سری ۵ قدرتمندتر و لوکستر است. آلپیناهایی که بهجای B حرف D در نامشان دارند نیز نسخههای تقویتشده از مدلهای دیزلی بامو هستند. رینگهای چند پره، نوارهای روی بدنه و سپر جلوی بلندتر از نشانههای بارز ساختههای آلپینا هستند. رنگهای اصلی این خودروها هم سبز و آبی هستند اما گزینههای بیشتری هم قابل انتخاب خواهد بود. به لطف رابطه نزدیک با بامو، خودروهای آلپینا توسط نمایندگیهای بامو عرضه و از گارانتی و خدمات این شرکت بهرهمند میشوند.
آلپینا چطور برای تکامل آماده میشود؟
در سال ۲۰۲۲، گروه بامو اعلام کرد که حقوق برند آلپینا را بهطور کامل به دست آورده است. در آن زمان، دو شرکت گفتند توافق همکاری بلندمدت موجود که در سال ۲۰۲۰ برای پنج سال تمدید شده بود، در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۵ (۱۰ دی ۱۴۰۴) منقضی میشود. دلیل تغییر در مالکیت به این صورت توصیف شد که تحول به سمت الکتریکیسازی و افزایش مقررات جهانی بهویژه قوانین آلایندگی، منجر به ریسکهای بالاتر برای تولیدکنندگان کوچک میشود. مدیریت آلپینا این تصمیم را یک بازنگری استراتژیک توصیف کرد که پایداری بلندمدت شرکت را تضمین کند. از یک سو، تیراژ تولید آلپینا بیشتر از برندهایی مثل پاگانی و کونیگزگ است تا بتواند از قوانین آلایندگی معاف شود و از سوی دیگر، قدرت مهندسی و تخصص نرمافزاری شرکت برای آمادگی در برابر آیندهای نامطمئن کافی نیست.
آیندهای که انتظار میرود
اعلامیه سال ۲۰۲۲ تأیید کرد که فروش حقوق علامت تجاری آلپینا منجر به توقف برنامه فعلی خودروهای آلپینا در پایان سال ۲۰۲۵ میشود و بر مشاغل سایت بوخلوئه (محل کارخانه آلپینا در ایالت بایرن آلمان) تأثیر میگذارد. این میتواند بدان معنا باشد که خودروهای آلپینا درنهایت بهطور انحصاری در کارخانههای بامو ساخته خواهند شد یا اینکه برای عرضهٔ مدلهای کمیابتر و سودآورتر، تیراژ تولید کلی آلپینا بهطور قابلتوجهی کاهش خواهد یافت. فروش سریع مدلهای گرانقیمتی مثل 3.0 CSL، اسکایتاپ و اسپیدتاپ ثابت میکنند که تقاضایی قوی برای باموهایی که قیمت ششرقمی هزینه دارند وجود دارد به شرطی که در حجمهای پایین تولید شوند. با اینکه گروه بامو مالک رولزرویس هم هست، به نظر میرسد حرکت منطقی این باشد که محصولات آلپینا را بین ساختههای مونیخ و انگلستان قرار دهد.
آدریان ون هویدونک، رئیس طراحی گروه بامو در مصاحبهٔ اخیر خود گفته هرچند آلپیناهای آینده زبان طراحی مشترکی با بامو خواهند داشت اما هر برند هویتهای متمایزی خواهد داشت. در همین حال، آلپینا بهتازگی لوگوی خود را هم تغییر داد که نشان میدهد تغییرات از سال آینده در سراسر شرکت خواهد بود. در این لوگوی جدید، سپر جنگی که نشانههای برند آلپینا را در خود جای داده بود حذف شده و حالا نشانهها را در یک دایره محصور میکند که هویت شرکتی آلپینا را به بامو نزدیکتر میکند.
منبع: AutoBlog