نسل بعدی بی ام و X5 با پیشرانه هیدروژنی تویوتا تولید می‌شود

پنج‌شنبه 13 شهریور 1404 - 08:00
مطالعه 3 دقیقه
نسل بعدی بی ام و X5
ب‌ام‌و رسماً اعلام کرده است که نسل پنجم شاسی‌بلند X5 در سال ۲۰۲۸ با پیشرانه هیدروژنی برای فروش عمومی عرضه خواهد شد.
تبلیغات

ب‌ام‌و قدم بزرگی به سوی آیندهٔ حمل‌ونقل پاک برداشته است. این شرکت اعلام کرد که نسل پنجم شاسی‌بلند X5 در سال ۲۰۲۸ با پیشرانه هیدروژنی پیل سوختی عرضه خواهد شد. این مدل انقلابی در کنار نسخه‌های بنزینی، دیزلی، پلاگین‌هیبریدی و تمام الکتریکی به فروش خواهد رسید تا سبد محصولات ب‌ام‌و متنوع‌تر از همیشه شود. این مدل جدید که بر پایه تجربیات حاصل از خودروی آزمایشی iX5 هیدروژنی (که از سال ۲۰۲۳ ناوگان داخلی ب‌ام‌و در حال تست است) توسعه یافته، اولین خودروی هیدروژنی این برند برای فروش تجاری خواهد بود. البته فروش آن در ابتدا به بازارهای خاصی محدود می‌شود که از زیرساخت مناسب برای سوخت‌گیری هیدروژن برخوردار باشند.

قلب تپنده این شاسی‌بلند پاک، نسل سوم سیستم پیل سوختی ب‌ام‌و است که با همکاری تویوتا توسعه یافته و یک جهش مهندسی بزرگ به شمار می‌رود. این سیستم جدید در مقایسه با نسخه آزمایشی iX5، حدود ۲۵ درصد کوچک‌تر شده اما چگالی قدرت بالاتر و بهره‌وری بیشتری دارد. این طراحی ماژولار، امکان استفاده از آن را در پلتفرم‌های مختلف ازجمله معماری CLAR که X5 روی آن ساخته می‌شود، فراهم می‌کند. برای درک بهتر این پیشرفت، بد نیست نگاهی به مدل آزمایشی iX5 بیندازیم.

آن خودرو از سیستم هیدروژنی نسل دوم با پیل‌های سوختی ساخت تویوتا استفاده می‌کرد که یک موتور برقی ۲۹۵ اسب بخاری و یک باتری کمکی را تغذیه می‌کرد و مجموع قدرت آن به ۳۹۶ اسب بخار می‌رسید. این مدل با دو مخزن که ۶ کیلوگرم هیدروژن را در خود جای می‌دادند، به شعاع حرکتی حدود ۵۰۴ کیلومتر بر اساس استاندارد WLTP دست می‌یافت. ب‌ام‌و تأکید کرده که سیستم نسل سوم در تمام این زمینه‌ها عملکردی برتر خواهد داشت. فرایند تولید این سیستم پیشرفته نیز مشخص شده است. مجموعه پیل سوختی در کارخانه گروه ب‌ام‌و در اشتایر اتریش و قطعاتی مانند واحد کنترل ولتاژ بالای مخصوص هیدروژن در لندشوت آلمان تولید خواهند شد. ساخت پروتوتایپ‌ها نیز در کارخانه دینگولفینگ انجام می‌شود.

نسل جدید X5 با کد G65، از نظر طراحی نیز کاملاً متحول خواهد شد. تصاویر پروتوتایپ‌ها نشان می‌دهد که این خودرو از عناصر کلیدی طراحی نسل جدید شاسی‌بلند iX3 (اولین مدل ب‌ام‌و بر پلتفرم نئو کلاس که در سال ۲۰۲۶ عرضه می‌شود) الهام گرفته است. در داخل کابین نیز شاهد یک انقلاب خواهیم بود زیرا ب‌ام‌و قصد دارد صفحه آمپر سنتی پشت فرمان را با یک سیستم نمایش پانورامیک که اطلاعات را روی نوار پایینی شیشه جلو می‌اندازد جایگزین کند. یک نمایشگر مرکزی بسیار بزرگ ۱۷٫۹ اینچی و حذف کنترلر چرخان مشهور iDrive که جای خود را به کنترل کامل صوتی و لمسی می‌دهد، از دیگر تغییرات بزرگ کابین نسل آینده X5 خواهند بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.