چرا بیامو XM شکست خورد و آیا جانشین آن برای رقابت با G کلاس موفق میشود؟
بامو XM، شاسیبلند پرچمدار و جنجالی بخش M که بهعنوان جانشین معنوی سوپراسپرت M1 معرفی شده بود، به دلیل فروش بسیار ضعیف و عدم استقبال بازار، به پایان راه خود نزدیک میشود. گزارشها حاکی از آن است که تولید این مدل در سال ۲۰۲۸ متوقف خواهد شد و جای خود را به یک شاسیبلند لوکس و کاملاً جدید با قابلیتهای آفرود جدی میدهد که مستقیماً برای رقابت با مرسدس بنز G کلاس طراحی شده است؛ اما چه چیزی برای XM اشتباه پیش رفت و چرا بامو در حال بازنگری کامل مدل شاخص خود است؟
مشکل بزرگ، طراحی زشت
از روزی که XM در قالب کانسپت معرفی شد، سیل انتقادات به سمت آن روانه شد. تاریخ پرافتخار بخش M بامو، تنها دو خودرو از صفر بهعنوان مدلهای خالص M طراحی شدهاند که M1 و XM هستند. درحالیکه طرفداران بامو دههها برای جانشین M1 صبر کردند، دستآخر چیزی که تحویل گرفتند یک شاسیبلند سنگین با ظاهری شبیه خوکهای بازی پرندگان خشمگین بود. بامو برای XM با نشان دوگانه روی شیشه عقب و طراحی خاص انتهای بدنه که به M1 اشاره داشت، بهشدت به میراث M تکیه کرد اما این بازگشت به گذشته نوعی توهین بود زیرا از چیزی برجسته در گذشته برای فروش چیزی کاملاً معمولی در حال استفاده شد.
هدف، قرار گرفتن در کنار لامبورگینی و G کلاس
فرانک ون میل، رئیس بخش M بامو در مصاحبهای اعتراف کرد که XM یک M واقعی نیست بلکه بیشتر یک خودروی نمایشی است؛ خودرویی که بامو برای جلب نظر قشر مرفهی که لامبورگینی اوروس و مرسدس G کلاس میخرند ساخته است:
وقتی با M1 شروع کردیم، آن دوران طلایی خودروهای اسپرت بود. هر شرکتی میخواست در این بخش روبه رشد حضور داشته باشد و ۵۰ سال پیش، این بخش مهم باید یک خودروی اسپرت میداشت. امروزه بزرگترین بخش صنعت خودرو، بخش شاسیبلند است و سریعترین رشد را هم دارد.
او بخش شاسیبلندهای فوق لوکس را روح زمانه نامید و اعتراف کرد که بامو عملاً در تلاش است تا با رقبا همگام شود:
بسیاری از کسانی که لامبورگینی اوروس یا مرسدس G کلاس دارند میگویند من چیزی شبیه این از بامو میخواهم و برای ما، این انتخاب منطقی بود.
چند سال بعدازآن حرفها اما تقاضای مصرفکنندگان نشان داد که دنبالهروی از روندهای دیکتهشده توسط دیگران، انتخاب درستی نبوده است. فروش XM فاجعهبار بوده و این قابلدرک است، زیرا این شاسیبلند نمایشی نه یک M نمونه بود و نه یک شاسیبلند لوکس عالی.
نه M خوبی بود، نه شاسیبلند لوکس خوبی
X5 M سریعتر از XM بود و آلپینا XB7 لوکستر. XM خودرویی گرانقیمت با پرفورمنس ضعیف بود که برای جلبتوجه ستارههای تیکتاک و سلبریتیها طراحی شده بود اما شکست خورد. در سال ۲۰۲۴، فروش جهانی XM حتی از Z4 هم کمتر بود. XM قرار بود فروش G کلاس، اوروس، بنتایگا و کالینان را تصاحب کند و آمریکا قرار بود بزرگترین بازارش باشد؛ اما تا امروز، بامو از زمان عرضه XM در آوریل ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲) تنها ۴,۶۹۲ دستگاه در آمریکا فروخته است. در سال ۲۰۲۴، بامو درمجموع ۷,۸۱۳ دستگاه XM در جهان فروخت. بامو خودرویی ساخت که بازار نشان میداد همه آن را میخواهند اما انتظارات را برآورده نکرد. شاید به این دلیل که عملکرد M نداشت، بهاندازه کافی راحت نبود تا جایگاه فوق لوکس خود را توجیه کند یا دیر به بخش شلوغ شاسیبلندها رسید و یا شاید ترکیبی از این عوامل. همچنین بخشی از استقبال سرد به این برمیگردد که نشان M بامو برای مردم بیش از آنچه بامو فکر میکرد اهمیت دارد؛ نمیتوان فقط یک نشان M روی چیزی چسباند و انتظار فروش داشت اگر روح و هویت واقعی M را نداشته باشد.
سرنوشت XM چه خواهد شد؟
واضح است که بامو XM هیچ موفقیتی نداشته است. این خودرو نه بخش شاسیبلندهای فوق لوکس را بازتعریف کرد، نه عصر جدیدی از پرفورمنس را برای برند M به ارمغان آورد و نه حتی تحسین اجتماعی کسب کرد. حالا قرار است XM به همان خودرویی است که قسم خورده بود در آمار فروش نابودش کند تبدیل شود. طبق گزارشات، خودرویی جدید با کد G74 در سال ۲۰۲۹ از بامو خواهد آمد که مستقیماً مرسدس G کلاس را بهعنوان یک آفرودر لوکس توانمند هدف قرار میدهد. بعید است این خودرو نام XM داشته باشد اما منابع داخلی میگویند جانشین غیررسمی XM خواهد بود و بهعنوان شاسیبلند شاخص برند عمل خواهد کرد. این خودرو بر اساس معماری نئو کلاس ساخته میشود که با نسل بعدی X5 مشترک است و در رأس هرم بامو قرار میگیرد. این همچنین اولین شاسیبلند واقعی این برند خواهد بود زیرا تمام مدلهای قبلی باواریا اساساً کراساوور بودند. در همین حال، XM در سال ۲۰۲۸ به پایان راه خود میرسد و نسل دومی برایش برنامهریزی نشده است.
آیا جانشین XM موفق میشود؟
با تمرکز روی بخش آفرود لوکس، بامو شانس بهتری برای موفقیت دارد. این بخش بهمراتب کوچکتر از بخش کراساوورهای پرفورمنس است و با حضور تنها G کلاس، دیفندر اوکتا و رنجروور، شانس آماری بیشتری به بامو میدهد؛ اما بامو باید این آفرودر جدید را به بهترین شکل مهندسی کند زیرا XM قول پرفورمنس M را داد و نتوانست و این شاسیبلند جدید باید تواناییهایی بسیار فراتر از آنچه هر مالکی تصور میکند داشته باشد. تقریباً هیچکس از تمام پتانسیل G کلاس یا رنجروور استفاده نمیکند اما هر بلاگری همچنان از قفلهای دیفرانسیل متعدد و طراحی نظامی G کلاس تعریف میکند. در این دنیا، امکان پز دادن با خودرو برای خیلیها اهمیت دارد و XM هیچگاه چنین امکانی نداشت زیرا بهجز پراکندگی نشانهای M، هیچچیزی برای پز دادن مالکان نداشت اما اگر بامو بتواند چیزی تحویل دهد که ارزش پز دادن داشته باشد، شاید امیدی برای موفقیت G74 وجود داشته باشد.
منبع: CarBuzz