معرفی نسل جدید بی ام و iX3، انقلاب در باواریا با اولین مدل نئو کلاس
بامو سرانجام از اولین مدل سری نئو کلاس خود رونمایی کرد که مهمترین محصول باواریا در چند دهه اخیر محسوب میشود. نسل جدید شاسیبلند تمام الکتریکی iX3 که در نمایشگاه خودروی مونیخ به نمایش درآمده، نهتنها یک مدل جدید، بلکه پرچمدار و آغازگر عصر پلتفرم انقلابی نئو کلاس برای این خودروساز باواریایی است؛ پلتفرمی اختصاصی برای خودروهای برقی که قواعد بازی را تغییر خواهد داد. این یک فاصلهٔ بزرگ از استراتژی فعلی بامو است که خودروهای برقی و درونسوز را روی یک پلتفرم مشترک تولید میکند.
اولین نسخهٔ این کراساوور جدید که در اواسط سال ۲۰۲۶ راهی نمایندگیهای فروش خواهد شد، iX3 50 xDrive نام دارد. این مدل دو موتور الکتریکی، قدرتی معادل ۴۷۰ اسب بخار و گشتاور ۶۴۰ نیوتن متر تولید میکند و با هر بار شارژ کامل، مسافتی حدود ۶۴۵ کیلومتر را میپیماید. قیمت پایه این مدل حدود ۶۰,۰۰۰ دلار پیشبینی شده است. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این شاسیبلند ۴٫۷ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
خودروهای خانواده نئو کلاس بر پایه معماری ۸۰۰ ولتی جدید بامو ساخته شدهاند که سرعت شارژ فوقالعادهای را ممکن میسازد. iX3 میتواند با توان حداکثر ۴۰۰ کیلووات شارژ شود، به این معنی که تنها در ۱۰ دقیقه میتوان بهاندازه پیمایش ۳۷۰ کیلومتر باتری را شارژ کرد. این خودرو همچنین اولین محصول بامو است که از درگاه شارژ NACS (استاندارد تسلا) پشتیبانی میکند و قابلیت شارژ دوطرفه (تأمین برق وسایل دیگر) را نیز دارد.
همچنین پوست خودرو یک انقلاب نرمافزاری در جریان است. iX3 اولین خودروی نرمافزار محور بامو است که از تعداد کمتری کامپیوتر قدرتمندتر برای کنترل عملکردهای خودرو استفاده میکند. بامو این کامپیوترها را ابرمغز مینامد و کل خودرو تنها با ۴ عدد از آنها مدیریت میشود. یکی از این واحدها با نام «قلب لذت» تمام سیستمهای دینامیکی خودرو ازجمله پیشرانه، ترمز، فرمان و تعلیق را یکپارچه کنترل میکند تا راحتی، هندلینگ و بهرهوری به اوج برسد.
طراحی iX3 از کانسپتهای نئو کلاس و مدلهای کلاسیک دهه ۶۰ الهام گرفته شده است. چراغهای چهارگانه که امضای دیرینه بامو هستند، در کنار جلوپنجره کلیوی شکل باریک و بلند، چهرهای آشنا و درعینحال مدرن به آن بخشیدهاند درحالیکه ابعاد خودرو کمی بزرگتر از X3 بنزینی است. در داخل کابین، تحول بسیار بزرگتری دیده میشود زیرا دیگر خبری از صفحه کیلومتر سنتی نیست و جای آن را یک نمایشگر باریک و عریض در پایین شیشه جلو گرفته است. یک نمایشگر لمسی ششضلعی در مرکز داشبورد نیز میزبان جدیدترین نسخه سیستم سرگرمی بامو یعنی Operating System X است.
تولید iX3 در کارخانه جدید بامو در دبرسن مجارستان انجام خواهد شد. تولید برای بازار آمریکا نیز در سهماهه اول سال ۲۰۲۶ آغاز میشود و تحویل آن از تابستان همان سال شروع خواهد شد.