داستان تنها بیامو M3 نسل E30 سدان، خودرویی خاص با موتور شش سیلندر
در دنیای خودروهای کلاسیک، گاهی رؤیاهایی متولد میشوند که خودروسازان بزرگ هرگز به آنها جان نبخشیدند. اکنون، یکی از همین رؤیاها در آستانهٔ فروش قرار گرفته است. این یک بامو M3 سدان نسل E30 است یعنی خودرویی که باواریاییها هرگز آن را بهصورت رسمی تولید نکرد اما توسط علاقهمندان مشتاق به واقعیت تبدیل شده است. این خودروی بینظیر که حاصل یک پروژهٔ جاهطلبانه و بینالمللی است، زندگی خود را بهعنوان یک بامو 318i سدان مدل ۱۹۸۹ با گیربکس پنج سرعته دستی آغاز کرد. بخش اصلی بازسازی و تبدیل آن در لهستان انجام شده و مراحل نهایی و تکمیلی آن در نیویورک به پایان رسیده است.
این خودرو صرفاً یک کیت بدنه ساده نیست بلکه بازآفرینی دقیقی است از آنچه که اگر بامو تصمیم به ساخت نسخه سدان E30 M3 میگرفت، میتوانست باشد. یکی از شگفتانگیزترین ویژگیهای این M3 سدان، پیشرانهٔ آن است. برخلاف موتور چهار سیلندر S14 که در E30 M3 اصلی استفاده میشد، زیر کاپوت این جواهر سرخ، یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی قرار دارد که از یک بامو 330i نسل E46 گرفته شده اما بهجای ۱۹۲ اسب بخار قدرت مدل اصلی، حداقل ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. البته به لطف هدرز، سیستم مکش و اگزوز افترمارکت، تخمین زده میشود که قدرت واقعی آن به حدود ۲۶۰ اسب بخار برسد.
توجه به جزئیات در این پروژه خیرهکننده است. پنلهای گلگیر عقب و ستون C بهصورت اختصاصی طراحی و ساخته شدهاند. درب صندوق عقب دستساز است و از شیشه عقب اصلی E30 M3 برای آن استفاده شده است. در داخل کابین، صندلیهای جلو و عقب اصلی M3، فرمان خاص و رینگهای ۱۶ اینچی کلاسیک OEM BBS Style 5، اصالت و حس اسپرت را به کمال رساندهاند. رنگ قرمز بدنه نیز یکی از نمادینترین رنگهای بامو در دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی است که درخشش و جذابیت این خودرو را دوچندان میکند.