سلیقه خریداران چینی، دلیل بزرگ شدن جلوپنجره‌های بی‌ام‌و!

دوشنبه 24 شهریور 1404 - 14:00
مطالعه 3 دقیقه
جلوپنجره بزرگ بی ام و
مدیر ارشد طراحی ب‌ام‌و جلوپنجره‌های عظیم این شرکت را نه یک اشتباه، بلکه پاسخی مستقیم به تقاضای بزرگ‌ترین بازار این شرکت، یعنی چین توصیف کرده است.
تبلیغات

سال‌هاست که جلوپنجره‌های کلیوی شکل بزرگ خودروهای ب‌ام‌و، به موضوعی داغ در میان علاقه‌مندان به دنیای خودرو تبدیل شده است. بسیاری این سبک طراحی را اغراق‌آمیز و ناهماهنگ می‌دانند اما مدیران ب‌ام‌و همواره در برابر این انتقادات سکوت کرده بودند؛ سکوتی که حالا با آمارهای فروش شکسته شده است. آدریان فن هویدونک، مدیر ارشد طراحی ب‌ام‌و، سرانجام به‌صراحت اعلام کرد که این طراحی جنجالی، یک استراتژی کاملاً آگاهانه برای جلب رضایت بزرگ‌ترین بازار جهانی این شرکت، یعنی چین بوده است. فن هویدونک در گفتگویی، خیال منتقدان را راحت کرد و گفت که بازخوردها در دنیای واقعی کاملاً متفاوت از فضای مجازی بوده است. او تأکید کرد:

ما هیچ واکنش منفی‌ای از سوی مشتریان در آمار فروش ندیدیم. البته که تمام نظرات منفی را رصد می‌کردیم اما درواقعیت، اعداد و ارقام روایتی کاملاً معکوس را نشان می‌دادند.

این اعتمادبه‌نفس، ریشه در عملکرد خیره‌کننده ب‌ام‌و در بازاری دارد که حرف اول و آخر را برای این شرکت می‌زند. چین به‌تنهایی حدود ۳۲ درصد از کل فروش گروه ب‌ام‌و را به خود اختصاص داده و با فروش بیش از ۸۲۶ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۳، به مهم‌ترین بازار این خودروساز آلمانی تبدیل شده است. فن هویدونک توضیح می‌دهد:

در مناطق خاصی از جهان، مانند چین، مردم همچنان به دنبال جلوپنجره‌های بزرگ هستند و این یک مزیت محسوب می‌شود.

این اولویت‌بندی بازار، فلسفهٔ طراحی ب‌ام‌و را مستقیماً تحت تأثیر قرار داده است. البته مدیر طراحی ب‌ام‌و ادعا می‌کند که این جلوپنجره‌های عظیم فقط جنبهٔ ظاهری ندارند. او می‌گوید:

در این بخش جلویی، بیش از هر زمان دیگری سنسور و حسگر جای داده‌ایم. خودروهای ما هوشمندتر شده‌اند و می‌توانند مسافت‌های بیشتری را به‌صورت خودران طی کنند.

درواقع، این فضای بزرگ به مهندسان اجازه می‌دهد تا تمام فناوری‌های موردنیاز برای سیستم‌های رانندگی خودران را به‌راحتی در نمای جلویی خودرو جای دهند.

بااین‌حال، به نظر می‌رسد ب‌ام‌و قصد ندارد این مسیر را تا ابد ادامه دهد زیرا اولین مدل از نسل جدید خودروهای این شرکت موسوم به نئو کلاس یعنی شاسی‌بلند برقی جدید iX3 با جلوپنجره‌ای بسیار معقول‌تر و کوچک‌تر معرفی شده است. این موضوع نشان می‌دهد که زبان طراحی ب‌ام‌و در حال تکامل است اما فن هویدونک تأکید می‌کند که این شرکت همچنان بسته به مدل و نیاز هر بازار، جلوپنجره‌هایی با ابعاد متفاوت عرضه خواهد کرد. این یعنی تا زمانی که بزرگ‌ترین بازار جهان خواهان نمای جسورانه باشد، ب‌ام‌و همان را عرضه خواهد کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.